Investigadors de la Universitat descobreixen el bacteri aquàtic més menut descrit fins ara

Imatge de la investigació.

Investigadors de l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva del Parc Científic de la Universitat de València, liderats pel professor Antonio Camacho i treballant en col·laboració amb el grup del professor Rodríguez-Valera, de la Universitat Miguel Hernández, han descobert el bacteri aquàtic més menut descrit fins ara arreu del món.

Els resultats de la investigació, recentment publicats a la revista ‘Nature Scientific Reports’, són importants tant per la descoberta d’un grup de bacteris completament nou i amb característiques genètiques diferenciades, com per la possible rellevància ecològica d’aquest grup de bacteris anomenats, pel moment, Candidatus Actinomarinidae, ja que “estan associats amb els màxims productius dels oceans, enregistrats a fondàries al voltant del 50 metres entre primavera i tardor”, apunta Camacho.

Els investigadors han estudiat l’anomenat Màxim profund de Clorofil·la (en anglès, DCM-Deep Chlorophyll Maximum) a diverses àrees del planeta i, més en detall, a la mar Mediterrània i han descrit, amb tècniques de seqüenciació massiva, tota la microbiota que habita aquestes zones dels mars i oceans. Aquestes tècniques “permeten desgranar tota la diversitat microbiana d’un ecosistema -s’hi obtenen milions de seqüències gèniques que permeten identificar tots els microorganismes que hi viuen- i identificar gens claus que poden explicar el paper ecològic dels microorganismes a l’ecosistema; resultats que després es comparen amb les dades ambientals tretes a l’estudi i permeten obtindre més detall sobre el funcionament dels cicles biogeoquímics”, exposa Camacho, qui recorda que considerant que els microorganismes acumulen més del 90 % de la biomassa dels oceans “la rellevància d’aprofundir en el seu coneixement resulta evident”.

Les tècniques d’anàlisi molecular han permès, més específicament, caracteritzar aquest nou grup de bacteris i, combinades amb altres sofisticades tècniques microscòpiques i d’anàlisi cel·lular -com ara la hibridació in situ i la citometria de flux- determinar que aquests són “els microorganismes de vida lliure més menuts descrits fins ara, no sols quant a la seua mesura cel·lular, sinó també pel que fa a la grandària del seu genoma, la qual s’aproxima prou als límits teòrics de la grandària mínima d’un ésser viu autònom”, destaca Antoni Camacho.

Una grandària de rècord
Amb biovolums de 0,006 a 0,024 μm3 (promedi de 0,013 μm3) i un diàmetre mitjà de 0,292 μm, aquests bacteris són prou més menuts que el microorganisme de vida lliure que fins ara ostentava eixe rècord, Pelagibacter ubique, un bacteri també marí amb un rang de biovolum comprès entre 0,019 to 0,039 μm3, quasi el doble del de Candidatus Actinomarina minuta. En comparació amb el bacteri més conegut popularment, Escherichia coli, el bacteri descrit en aquest treball té una grandària unes 150 vegades inferior.

La col·laboració entre aquests dos grups d’investigació de dues universitats valencianes, la Universitat de València i la Universitat Miguel Hernández, els quals aglutinen la seua experiència en genòmica i ecologia microbiana, ha fet possible avançar conjuntament en el coneixement de la diversitat microbiana d’ecosistemes aquàtics. Fa uns mesos van aportar noves dades sobre l’Albufera de Valencia i el Mar Menor i, en aquest cas, dades clau d’aquestes àrees marines de gran importància des del punt de vista del funcionament dels oceans. L’esmentada col·laboració continua en la cerca dels mecanismes explicatius dels patrons de biodiversitat microbiana als ecosistemes aquàtics i de conèixer els metabolismes microbians que dominen en aquests ambients, els quals són determinants per a comprendre el funcionament dels cicles biogeoquímics tant a escala regional com planetària.

L’equip investigador del professor Antonio Camacho, pertanyent a l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva de la Universitat de València, acumula una experiència de dècades en l’estudi del patrons ecològics que governen el funcionament dels ecosistemes aquàtics, així com també de la biodiversitat que aquests hi alberguen.

Rohit Ghai, Carolina Megumi Mizuno, Antonio Picazo, Antonio Camacho & Francisco Rodríguez-Valera. "Metagenomics uncovers a new group of low GC and ultra-small marine Actinobacteria." Nature Scientific Reports 3, Article #: 2471. Publicat  20 agost 2013. doi:10.1038/srep02471

Data d'actualització: 17 de de setembre de 2013 07:51.

Llista de notícies