University of Valencia logo Logo Faculty of Economics Logo del portal

La Facultat d’Economia continua la seua activitat, ara online

  • March 25th, 2020
La Facultat d’Economia continua la seua activitat, ara online

La Facultat d'Economia de la Universitat de València ha adaptat la seua docència presencial per a continuar formant a distància a l'alumnat durant l'Estat d'Alarma i ja estan funcionant totes les assignatures.

Des de dilluns passat 23 de març la Facultat d'Economia de la Universitat de València va començar a impartir la docència no presencial, adaptant-se així a les circumstàncies actuals derivades de la crisi del COVID-19. En aquest sentit, quasi 8.000 estudiants i més de 400 docents estaran connectats de manera virtual al llarg de les pròximes setmanes.

Aquest contratemps suposa una oportunitat i un repte perquè professorat i estudiants puguen incorporar a la seua docència les diferents eines vinculades a les TIC que la Universitat de València, encapçalada pel seu equip rectoral i amb el ple suport de degans i directors, ha posat a la disposició de tota la comunitat universitària. Amb això es persegueix que l'alumnat continue rebent les classes sense perdre un àpex de qualitat, en una universitat pública compromesa a acompanyar a l'estudiant en la seua formació acadèmica, ara de manera online.

El procés d'adaptació s'ha produït en un temps rècord, perquè recordem que ha transcorregut a penes una setmana des que el Govern d'Espanya establira l'Estat d'Alarma. Durant tot el període no lectiu que corresponia als dies fallers, el professorat ha estat treballant dur en aquesta direcció. Servisca com a exemple que el dia 19 de març, San José, hi havia 180 professors connectats a un tutorial online sobre la plataforma virtual Blackboard Collaborate, que possibilita oferir videoconferències en directe a un alt nombre d'assistents, els qui poden interactuar amb el moderador a través d'un xat, intervenint amb el seu micròfon i càmera, o mostrant la seua satisfacció o el seu desgrat amb unes senzilles emoticones, gràcies als quals el professor percep la calidesa humana que està darrere de la pantalla.

El dilluns, una ràpida consulta va identificar que al voltant de la meitat de les classes s'havien impartit en directe mitjançant aquest sistema de videoconferència. Andrés Alfonso, després de la seua classe de Comptabilitat Financera en el Grau d'Economia, expressava "m'han donat les gràcies més de 50 estudiants pel xat, i la sensació ha sigut d'optimitzar el temps i l'agilitat en la comunicació". Més efusiu si cap s'expressava el professor d'Investigació de Mercats Antonio Carlos Cuenca quant a la capacitat d'interaccionar amb els seus estudiants del Doble Grau d'ADE+Dret, "he parlat més amb els alumnes que quan els tinc davant", afirmava. En l'assignatura d'Estratègies Corporatives, del Grau en Administració i Direcció d'Empreses, el professor Joan Ramón Sanchís valorava especialment l'oportunitat que li brinda el xat en permetre que els estudiants vagen formulant ací les preguntes durant l'exposició, de manera que ell pot anar adaptant-la en funció del que llig que més els preocupa. L'alumnat de Comportament del Consumidor, encoratjat pel seu professor Víctor Martínez, també ha interactuat bàsicament pel xat, perquè el micro els feia més vergonya o, com expressaven els estudiants de Patrimoni Cultural del Doble Grau de Turisme i ADE, no han volgut connectar les seues webcams "perquè no estaven presentables".

Aquest format de classe online serveix per a pràcticament tota mena de matèries. Per exemple, per a la classe d'Estadística en el Grau de Finances i Comptabilitat la professora ha connectat una mena de pissarra, Microsoft Whiteboard, que permet instal·lar-la en una Tauleta/iPad on amb un llapis digital se sincronitza en temps real i els estudiants poden veure com desenvolupa les fórmules en les seues pantalles des de casa. José Vila, en la seua classe de Microeconomia del Doble Grau de Turisme i ADE, ha recorregut a usar una surface amb pantalla tàctil i llapis que té molt bones funcionalitats d'escriptura, dibuix i introducció d'expressions matemàtiques des de text, que diu ha sigut fins i tot més còmode i més clar que la pissarra convencional.

No tot han sigut videoconferències. Molts professors han recorregut també a locutar les presentacions de diapositives que, en circumstàncies normals, explicarien verbalment en les seues classes. Uns altres han optat per redissenyar els seus materials de suport perquè faciliten l'aprenentatge autònom i han completat l'oferta amb l'ús de xats o de fòrums en la plataforma docent que utilitza la Universitat de València, l'Aula Virtual, que puntualment s'ha vist saturada i ha portat a alguns moments de desesperació. Precisament aquesta ha sigut la queixa més repetida, perquè l'increment del trànsit ha sigut significatiu, com també ha pogut comprovar l'alumnat de primària i secundària amb les plataformes habilitades per la Conselleria d'Educació.

La veritat és que costa adaptar-se de la docència presencial a la virtual de la nit al dia. És necessari superar inconvenients derivats no sols de les condicions tècniques de capacitat de les plataformes o velocitats de connexió, sinó d'altres qüestions més mundanes, com el fet d'estar assumint que tots els estudiants disposen d'un ordinador a la seua casa. Si bé els telèfons mòbils actuals permeten accedir als vídeos, entrar als salons de videoconferències o descarregar-se els materials, no és menys cert que, per a fer tasques i enviar-les online és preferible treballar amb ordinador. Per això, la Facultat d'Economia ha oferit als estudiants que ho necessitaren el préstec d'un portàtil durant el període de docència no presencial, servei al qual han optat 11 persones que ahir dimarts van recollir els ordinadors.

Al final, l'important és el compromís de docents i estudiants de la Facultat d'Economia de la Universitat de València per continuar amb l'aprenentatge. Com exposa un professor d'Història Econòmica, que ha recorregut a completar els seus materials d'estudi, sense entrar en una altra mena de desenvolupaments tecnològics més sofisticats, "la meua opció és la mateixa que haguera adoptat Keynes: redueix la incertesa i faràs una bona inversió. Les noves eines poden ser útils, però el valor no sols depén de la utilitat marginal, sinó de l'escassetat de recursos, i això és una cosa que cap economista hauria d'oblidar en situacions com la que estem vivint". Adaptem-nos, doncs, i aprofitem cada minut, perquè això passarà i en finalitzar haurem d'eixir d'aquesta crisi més savis i més forts.