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CHARLA ERI - Profesor Jukka Hyönä

  • 9 julio de 2019
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El profesor Jukka Hyöna, director del Departamento de Psicología y Patología del Habla y el Lenguaje de la Universidad de Turku (Finlandia), nos visita durante el mes de julio. Como parte de sus actividades, nos presentará el estudio “Effects of Task Instructions and Topic Signaling on Text Processing Among Adult Readers with Different Reading styles: An Eye-Tracking Study” en nuestra próxima Charla ERI.

 

Effects of Task Instructions and Topic Signaling on Text Processing Among Adult Readers with Different Reading styles: An Eye-Tracking Study

Jukka Hyönä

Universitat de Turku, Finlàndia

 

RESUMEN

Effects of task instructions and topic signaling on text processing among adult readers with different reading styles were studied by eye-tracking. In Experiment 1, readers read two multiple-topic expository texts guided either by a summary or a verification task. In Experiment 2, readers read a text with or without the topic sentences underlined. Four types of readers emerged: topic structure processors (TSPs), fast linear readers (FLRs), slow linear readers (SLRs), and nonselective reviewers (NSRs) TSPs paid ample fixation time on topic sentences regardless of their signaling. FLRs were characterized by fast first-pass reading, little rereading of previous text, and some signs of structure processing. The common feature of SLRs and NSRs was their slow first-pass reading. They differed from each other in that NSRs are characterized by spending ample time also during second-pass reading. They only showed some signs of topic structure processing when cued by task instructions or topic signaling.

 

BIO

El profesor Jukka Hyönä es el director del Departamento de Psicología y Patología del Habla y el Lenguaje de la Universidad de Turku. Su investigación se centra en el uso de la metodología de seguimiento de movimientos oculares para estudiar diversas tareas cognitivas, incluyendo la comprensión de textos, el seguimiento de múltiples objetos, la captura de atención y el reconocimiento de estímulos presentados de forma periférica. Hasta la fecha, sus contribuciones científicas más significativas han sido acerca de los movimientos oculares (y la atención visual) durante la lectura de textos en los diferentes niveles de comprensión del lenguaje escrito, desde el reconocimiento de palabras (a través del análisis de oraciones) hasta la comprensión de textos expositivos largos. Ha publicado más de 120 artículos en revistas revisadas por pares como Journal of Memory and Language, Psychological Science, Cognition y Cognitive Psychology.

 

Cuándo: Martes, 9 de julio de 2019. 11:00h.

Dónde: Sala M-204

Idioma de la charla: Inglés​​

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