Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

"Booktubers intrèpides", Com podem treballar la competència narrativa d'estudiants amb discapacitat intel·lectual?

Resum de la presentació realitzada per Laura Gil durant les "VII Jornades ERI LECTURA: Investigació i Bones Pràctiques en Educació" (València, 18 - 19 d'octubre de 2019)

4 de de novembre de 2019

Dins de l'exposicions centrades en “Models de bones pràctiques en lectura” de les Jornades, es van presentar els resultats del taller de “Booktubers Intrèpides”, dissenyat per a ajudar a desenvolupar les habilitats narratives lectores i orals de 18 joves de 18 a 24 anys amb discapacitat intel·lectual, a través de la comprensió i la producció d'històries.  Aquest taller va ser impartit dins del Programa Universitari de Formació per al treball de Joves amb Discapacitat Intel·lectual- UNINCLUV-  durant el passat curs acadèmic (http://go.uv.es/RH1jwWA), per Inmaculada Fajardo i Laura Gil, totes dues investigadores de ERI-Lectura.

Les investigadores van mostrar com, a través de set sessions de tres hores orquestrades segons els principis de la lectura dialògica i l'aprenentatge cooperatiu, els 18 joves van practicar diverses estratègies de competència lectora com l'activació de coneixements previs, la identificació de paraules desconegudes o el desenvolupament d'organitzadors gràfics que resumeixen la informació textual. Durant les set sessions, els participants del taller van llegir i van comentar els viatges d'algunes de les 25 dones exploradores que apareixen en el llibre “Intrèpides” publicat per l'Editorial Pastís de Lluna, de l'escriptora Cristina Pujol i la il·lustradora Rena Ortega.

De forma paral·lela a l'entrenament d'estratègies de competència lectora, els participants del taller van practicar com convertir-se en Booktubers, dissenyant de manera cooperativa els guions y el decorat de les seues intervencions en Youtube com prescriptores literaris. Com a resultat final del taller i comptant amb la col·laboració d'Ignacio Rausell, tècnic del Taller de Audivisuals de la Universitat de València, es van gravar quatre vídeos on els alumnes van posar en pràctica la seua competència narrativa, compartint les seues experiències i la seua opinió amb altres lectors i lectores durant la lectura d'Intrèpides.

Autores:

Laura Gil  Pelluch  e Inmaculada Fajardo Bravo

ERI-Lectura, Universitat de València.

Etiquetes