Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Què hem de tenir en compte per optimitzar l'efecte del feedback en tasques de lectura?

Resum de la presentació realitzada per Amelia Mañá durant les "VII Jornades ERI LECTURA: Investigació i Bones Pràctiques en Educació" (València, 18 - 19 d'octubre de 2019)

4 de de novembre de 2019

L'exposició s'ha centrat en presentar els factors que influeixen en l'ús i efectivitat dels missatges de feedback que es donen en tasques de lectura. El seu contingut inclou una revisió d'estudis publicats sobre aquesta temàtica i alguns resultats obtinguts per membres de la ERI-Lectura en el marc de diversos projectes liderats per Eduardo Vidal-Abarca (http://ir.uv.es/ AMfQn4d i http://ir.uv.es/LnEBiS1).

Després d'oferir una definició del feedback formatiu basat en el model de Hattie i Timperley (2007) s'estableix que els missatges de feedback efectius han d'ajudar els estudiants a respondre a tres peguneas relacionades (a) amb la seva execució, (b) amb la resposta ideal que hauria d'haver donat i (c) amb alguna indicació sobre com poden aconseguir aquest estàndard.

En relació als factors, es van establir quatre grups de factors relacionats amb el propi feedback, amb la tasca o context on es realitza, amb el contingut d'aprenentatge i amb variables personals de l'aprenent que rep el feedback. La principal idea que es va voler transmetre és que l'evidència científica estableix que depenent de la combinació d'aquests factors l'efectivitat del feedback i l'ús que fan els aprenents d'aquestes informacions serà diferent. Per exemple, encara que existeix consens que el feedback elaborat és el més efectiu, l'efectivitat dels altres dos tipus presentats (Feedback Correctiu, Feedback amb resposta correcta) varia en funció dels coneixements previs de l'alumnat i del tipus d'aprenentatge. Un altre exemple que es va voler destacar té a veure amb l'impacte motivacional dels missatges de feedback. Els resultats d'investigacions pròpies (De Sixte, Mañá, Ávila i Sánchez, en premsa) demostren que els missatges escrits en entorns electrònics són més efectius si ajuden l'alumnat a generar estats motivacionals adequats (generar expectatives d'èxit, valorar la utilitat i importància del procés o contingut que es proposa i generar atribucions adequades).

En conclusió, amb la presentació es va voler deixar clara la complexitat que suposa elaborar missatges de feedback i es va pretendre mostrar algunes indicacions basades en resultats de recerca que puguen ajudar els docents a optimitzar el feedback que donen al seu alumnat en tasques de lectura.

Autors:

Amelia Mañá, Ignacio Máñez, y Vicenta Ávila

ERI-Lectura, Universitat de València.

Referències:

De Sixte, R., Mañá, A., Ávila, V y Sánchez, E. (en prensa) Warm Elaborated Feedback. Exploring its benefits on post-feedback behavior. Educational Psychology.  DOI: 10.1080/01443410.2019.1687853.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.

 

Etiquetes