
El passat dos de setembre, dins de les III Jornades de l'ERI-Lectura 'Lectura, Educació i Tecnologia', Luis Ramos Soriano, professor del Centre Educatiu Gençana, va exposar els seus coneixements i experiència sobre com aplicar programes de comprensió lectora en les aules.
Ramiro Gilabert, membre de l'ERI, va ser l'encarregat de donar pas a esta ponència que el professor de Gençana ha iniciat diferenciant entre comprensió i competència lectora. Mentre que la comprensió lectora és "la representació mental de la lectura", la competència està relacionat de llegir, comprendre i fer tasques que precisen d'autoregulació: què llegir, en quina part del text buscar la informació que per a resoldre exercicis, etc.
Mitjançant exemples, Ramos ha explicat la metodologia que utilitzen en el seu centre educatiu per a ensenyar i entrenar la comprensió lectora amb els diferents grups d'alumnes:
- Abans de la lectura: Analitzar el títol. Es demana als estudiants que imaginen la temàtica del text.
- Durant la lectura: El professorat o un altre alumne que llig correctament, modela la lectura; al llegir cada paràgraf, deuen d'extraure les idees principals, o imaginar què passarà en el següent fragment.
- Després de la lectura: treballar el text responent diverses preguntes sobre aquest.
Ramos va finalitzar la seua exposició amb les conclusions següents:
- La competència lectora és un procés cognitiu complicat que ha de ser ensenyat i entrenat.
- És important avaluar la competència lectora de l'alumnat per a programar correctament les intervencions del professorat.
- És imprescindible tindre recursos materials que donen suport als programes plantejats.
- S'ha de seguir una metodologia estructurada i treballada pel docent.
Vídeo ponència Com aplicar programes de comprensió lectora en les aules
Programa III Jornades de l'ERI-Lectura 'Lectura, Educació i Tecnologia'