Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Xarrada ERI - Tricia Mardones: "Impacte d'un dispositiu didàctic per a la comprensió de textos multimodals a les aules multiculturals de 6 Bàsic"

  • 21 d’abril de 2023
Image de la noticia

28 abril 2023. 12:00h. Sessió online. Idioma: espanyol.

Impacte d'un dispositiu didàctic per a la comprensió de textos multimodals a les aules multiculturals de 6 Bàsic

Tricia Mardones

Universitat de Chile

 

L'escola orienta actualment les seues energies en la millora dels nivells de comprensió de textos on preval el sistema verbal escrit. A nivell curricular en educació bàsica a l'assignatura de Llenguatge i Comunicació no es considera explícitament el treball amb textos multimodals. Tot i això, en assignatures com anglès, història, matemàtica, arts visuals i tecnologia, el currículum explicita el treball amb textos de característica multimodal. Això no obstant, en aquestes assignatures no s'orienta al treball de la lectura visual des d'estratègies de comprensió del visual.

Per aquest motiu, aquesta proposta de recerca tracta d'implementar un dispositiu didàctic per a la potenciació de la comprensió de textos multimodals en aules multiculturals de 6è bàsic (11-12 anys) a l'assignatura de Llenguatge i comunicació, atès que en avaluacions internacionals i nacionals s'observa un exercici baix en lectura dels estudiants d'aquest nivell. Per tant, es pretén evidenciar els efectes d'aquest dispositiu de mediació pedagògica, integrant-hi la pertinència cultural dels textos multimodals cap a l'educand, les estratègies de lectura visual, les estratègies metacognitives de la lectura i el modelatge d'ensenyament directe com a factor instruccional. El dispositiu didàctic que sorgeix de la investigació pretén establir un impacte en la comprensió de textos multimodals adreçat a aules amb integració de població migrant. La proposta pretén, a més a més, establir un model instruccional de mediació a la lectura que afavoreix en estudiants la comprensió de textos.

 

Bio

Tricia Mardones Nichi és Investigadora Fondecyt Postdoctoral ANID 2022, CIAE, Universitat de Chile. Doctora en Ciències de l'Educació amb esment en Educació Intercultural, especialitzada en investigacions interdisciplinàries amb fons interns i externs, les temàtiques de les quals s'orienten a l'àmbit de l'educació, tant en competències interculturals, competències pedagògiques i didàctica de la llengua. Actualment, la seua investigació s'orienta cap a la validació d'un dispositiu didàctic amb pertinència cultural per a la comprensió de textos multimodals. Experiència en postgrau impartint en programes doctorals metodologia de la investigació qualitativa i direcció de tesis. Està vinculada amb la xarxa internacional RedINTER Xarxa Llatinoamericana d'Estudis Interculturals i Interdisciplinaris.