Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Estudiants

RESUM DEL PROJECTE

La teoria de l'adaptació ha estat un dels models teòrics més utilitzats en Psicologia per entendre i estudiar el benestar subjectiu (BS) (si bé el seu ús ha estat molt limitat a la Psicologia del Treball). Aquesta teoria proposa que les persones responen als successos de l'entorn mitjançant respostes que alteren el seu nivell de BS a curt termini, però amb el temps s'adapten al seu nou entorn i tornen al seu nivell basal de BS. Així, la teoria prediu que és improbable observar canvis substancials en el BS de les persones a llarg termini. Tot i que la teoria de l'adaptació ha rebut cert suport, estudis i revisions recents han posat de manifest una sèrie de problemes i limitacions que fan necessàries investigacions que aclareixin:

• Les respostes d'adaptació i els patrons de canvi del BS davant estressors dinàmics.
  • Les variables que influeixen sobre aquests patrons de canvi.

El present projecte de recerca pretén contribuir a aclarir aquestes qüestions.

OBJECTIUS

El seu objectiu general és determinar els patrons de canvi del BS en resposta a estressors laborals dinàmics. Els seus objectius específics són:

1. Determinar els patrons de canvi de les diferents dimensions del BS a la feina.
  2. Identificar els models que descriuen la relació entre els patrons de canvi dels estressors laborals considerats i els patrons de canvi de les diferents dimensions del BS.
  3. Determinar si les característiques de personalitat (neuroticisme i extraversió) influeixen sobre la relació entre els patrons de canvi dels estressors laborals i els patrons de canvi de les dimensions del BS.
  4. Descobrir si certs recursos disponible en l'entorn laboral (autonomia i suport social) influeixen sobre la relació entre els patrons de canvi dels estressors laborals i els patrons de canvi de les dimensions del BS.
  5. Determinar si diferents estratègies d'afrontament influeixen sobre la relació entre els patrons de canvis dels estressors laborals i els patrons de canvi de les dimensions del BS.

Per aconseguir aquests objectius s'implementa un disseny d'investigació longitudinal intra-subjecte, i es fan servir mètodes d'anàlisi dinàmics (Latent Growth Modeling i Dynamic Structural Equation Modeling).

Data d'inici : de setembre / 2016.

Data de finalització: de desembre / 2019.

Investigadors principals: José M. Peiró Silla i Vicente González Romá.

Investigadors participants:

Vicente Martínez Tur, José Ramos López, Ana Zornoza Abad, Isabel Rodríguez Molina, Adoración Ferreres Traver, Francisco Gracia Lerín, Inés Tomás Marco, Ana Hernández Baeza, Nuria Tordera Santamatilde, Rosario Zurriaga Lloréns, Pilar Ripoll Botella, Virginia Orengo Castella, Pilar González Navarro, Carolina Moliner Cantos, Amparo Caballer Hernández

Técnico de investigación: Víctor Valls Royo

Becaria de Investigación: Pía Kampf

.

Entitat finançadores: Generalitat Valenciana, ajudes per a grups d'investigació d'excel·lència - Programa Prometeo 2016 .

Imatges: