Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Trànsit i Seguretat Viària Logo del portal

  • Grup d'Investigació Dats
2022-2024
Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana
Acrònim

Bici-LOCK

Codi referència

CIAPOT/2021/17

Descripció

El projecte en execució busca abordar els problemes relacionats amb la manca d'infraestructures adequades per estacionar bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMPs) en àrees urbanes, cosa que en dificulta l'ús i afecta negativament la transició cap a una mobilitat més sostenible i intermodal. La solució proposada consisteix en el disseny d'un nou aparcabicicletes intel·ligent que sigui adaptable a l'entorn urbà, minimitzi el seu impacte ambiental, augmenti la confiança de l'usuari respecte al risc de robatori i es complementi amb tecnologia C-ITS que ofereixi informació rellevant en temps real sobre l'oferta d'estacionament en funció de la zona geogràfica.

El projecte s'estructura al voltant de sis activitats grans: context de la bicicleta, anàlisi de l'estat actual i implantació a Europa de tecnologia C-ITS, informe sobre les diferents funcionalitats i serveis que ofereixen els sistemes cooperatius per a la millora dels sistemes d'informació a l'usuari, estudi de mercat d'aparca bicicletes i disseny conceptual del nou producte. L'objectiu final és reduir les causes que motiven la no utilització d'aquests vehicles i millorar-ne la integració a l'entorn.

La importància estratègica del projecte és elevada, ja que la recentment aprovada Llei 7/2021, de canvi climàtic i transició energètica, obliga els municipis amb més de 50.000 habitants a fitar una àrea de circulació per a vehicles no contaminants abans del 2023.

Aquesta Llei regula les Zones de Baixes Emissions (ZBE) a les ciutats, aquestes Zones són una mesura destinada a millorar la qualitat de l'aire a les ciutats i reduir la contaminació atmosfèrica. D'aquesta manera, es limita l'accés dels vehicles més contaminants a certes àrees urbanes i estableixen normes més restrictives quant a les emissions dels vehicles permesos. Les ZBE poden ser permanents o temporals, depenent de les necessitats i els objectius de cada ciutat. La seva implementació ha generat controvèrsia en algunes ciutats, especialment entre els propietaris de vehicles afectats, però el seu impacte positiu a la salut pública ia la lluita contra el canvi climàtic és indubtable. Això implica la necessitat d'impulsar la intermodalitat i adoptar mesures com ara la construcció d'aparcaments dissuasius o de noves estacions d'intercanvi modal.

Aquest projecte està finançat sobre la base de la convocatòria APOTI (ajuts per a la contractació de personal de suport) de la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana (CIAPOT/2021/17), cofinançat per la Càtedra SEOFER de Seguretat Viària i Mobilitat Intel·ligent.

Categoria projecte

Desenvolupament i innovació

Data d'inici
2022 Setembre
Data de finalització
2024 Agost
Entitats finançadores:

Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana.

Càtedra SEOFER de Seguretat Viària i Mobilitat Intel·ligent