Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Codi PIEC-2736574
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Projectes d'Innovació Docent (PID)
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Recursos TAC/TIC
  • Activitats per incorporar la sostenibilitat
  • Activitats per incorporar l'ètica
  • Activitats per incorporar i afavorir la inclusió
Paraules clau metodologies actives, recursos digitals
Línies estratègiques

Accions per a fomentar la igualtat de gènere i la diversitat. Incorporació d'entitats no lucratives (associacions, fundacions i ONG's) en les didàctiques d'innovació docent. Ús de les TIC com a facilitador de l'aprenentatge. Recurs didàctic.

Presentació

El grup d'innovació registrat “GCID23_2590472- Innovar en diversitats a través del Grup d’*Acompanyament  Lingüístic (INNODIV-Grupal)”, des del curs 2017-2018 duu a terme el Projecte d'Innovació “Innovar per a la 
interculturalitat a l'aula d'Educació Superior
”, el qual ha tingut diverses denominacions, però mantenint sempre el mateix  enfocament intercultural i inclusiu, i cada any proposant objectius relacionats. L'actual projecte se centra en reconéixer per a, en un segon pas, donar visibilitat a les diversitats” de l'alumnat present a les nostres aules d'Educació 
 Superior, i en col·laboració amb el professorat universitari com d'altres nivells educatius (Primària, i FP), i entitats socials (Federació Unió Africana) a través de la utilització i intercanvi d'experiències amb metodologies actives i participatives que es basen en les TIC’s i recursos digitals.
Al llarg d'estos anys un aspecte crucial i necessari en el projecte i que sorgix de la necessitat d'atendre a les aules, és el de la diversitat i en particular l'etnicocultural presente cada dia més en la realitat de la pròpia aula, on el concepte integrador d'una ciutadania intercultural comença a sorgir. Estes idees estan d'acord amb les competències clau que l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) incentiva i pretén que es desenvolupen (CEDEFOP, 2009; Comissió Europea, 2017). En particular, de les huit competències clau que s'indiquen, la competència 
“comunicació en altres idiomes” i les “competències socials i cíviques”, en les quals emmarquem la participació activa dels diferents agents educatius se sosté el marc d'este projecte, on a través de la ‘creació de recursos’, la 
‘Internacionalització a casa’ i l'ús de ‘metodologies actives i innovadores’ es pretenen desenvolupar projectes que incentiven la concreció i participació comunitària (Rodrigues, 2022) per a transferir les diferents pràctiques innovadores entre universitat i societat, i societat i universitat.

Objectius

Els objectius i accions del projecte s'emmarquen dins de la següent línia principal:
1. Metodologies actives per a afavorir l'aprenentatge profund de l'alumnat. 
L'objectiu general és implementar metodologies actives a l'aula d'educació superior (i.e., aprenentatge cooperatiu, 
aprenentatge basat en problemes, experiències d'aprenentatge-servici, aprenentatge basat en projectes) per a afavorir 
el desenvolupament de competències generals com a pensament crític, competència reconeixement i respecte a la diversitat 
i foment de la interculturalitat, capacitat de resolució de problemes i presa de decisions, entre altres.
Com a línies d'innovació complementàries s'han triat:
1.1. Incorporació d'entitats no lucratives (associacions, fundacions i ONG) en les didàctiques 
d'innovació docent.
1.2. Accions per a fomentar la igualtat de gènere i la igualtat en la diversitat.
1.3. Ús de les TIC com a facilitadores de l'aprenentatge i com a recurs didàctic

Subvenció

400 €

Graus implicats
Grau en Pedagogia
Grau en Educació Social
Grau en Filosofia
Grau en Logopèdia
Grau en Dret
Grau en Criminologia
Grau en Filologia Clàssica
Grau en Mestre/a en Educació Infantil en Ontinyent
Grau en Mestre/a en Educació Infantil
Grau en Llengües Modernes i les seues Literatures
Grau en Psicologia
Grau en Òptica i Optometria
Màsters implicats
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària
Màster Universitari en Psicopedagogia
Màster Universitari en Política, Gestió i Direcció d'Organitzacions Educatives
Màster Universitari en Educació Especial
Assignatures implicades

1. EDUCACIÓN SOCIAL:

33488-Métodos de Recogida de información en educación, 33465-Pedagogía social, 33490-Evaluación de Programas e Instituciones Socioeducativas, 33463-Organización y dirección de instituciones socioeducativas, 33472-Educación Social Comparada; 33478- Política de la Educación Social. 33461 - Antropología de la Educación. 33451-Didáctica y organización educativa.

2. PEDAGOGÍA: 33703-Antropología de la educación, 33737-Política y legislación educativa, 33732-Medición Educativa.

3. FILOSOFÍA: 33269-Corrientes actuales de la Filosofía II, 33249-Introducción a la Ética, 33263-Filosofía Moral y Éticas Aplicadas II, 33256-Incorporación a los Estudios de Filosofía, 33280-Metafísica I, 33279-Filosofía del lenguaje II, 33284-Epistemologías alternativas y radicales, 33275-Filosofía Política y Social II, 33264-Historia de la Filosofía Antigua I. 4. DERECHO: 35217 Derecho Internacional Público.

5. CRIMINOLOGÍA: 35058 Psicología criminal, 35060 Prevención y tratamiento de la delincuencia.

6. ÓPTICA y OPTOMETRÍA: 34291 - Psicología. Atención al paciente.

7. ESTUDIOS HISPÁNICOS: LENGUA ESPAÑOLA Y SUS LITERATURAS: 35660 Norma y uso correcto del español:

8. MAESTRO/MAESTRA EN EDUCACIÓN INFANTIL Y PRIMARIA: 33601 Didáctica general. 33610 - Organización del Espacio Escolar, Materiales y Habilidades Docentes - Grado en Maestro/a en Educación Infantil. 33600 - Necesidades Educativas Especiales.

9. MÁSTER EN PSICOPEDAGOGÍA: 44459-Orientación e inserción profesional en el ámbito social y laboral

10. MÁSTER EN EDUCACIÓN ESPECIAL: 44499-Investigación en educación especial, 44527-Integración sociolaboral. 44506-Discapacidad intelectual.

11. MÁSTER EN PROFESOR/A DE EDUCACIÓN SECUNDARIA: 40509-Aprendizaje y enseñanza de la filosofía, 40494-Procesos y contextos educativos.

Estudiantat a qui va dirigit

S'han anat incorporant al projecte d'innovació com a participants alumnat de 
grau, de màster i de doctorat 

Coordinació
  • CARMONA RODRIGUEZ, CARMEN
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa
  • HERNAIZ AGREDA, NEREA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
Membres
  • ALEMANY JORDAN, MARIA TERESA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • HERNAIZ AGREDA, NEREA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • DONATO -, DONATELLA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • GIMENEZ URRACO, ELENA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
  • GARCIA DEFEZ, MARIA SANDRA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • VICENTE LLAVATA, SANTIAGO
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Cap de Seccio-Servei
  • Cap d'Iniciatives d' Unisocietat
Veure fitxa
  • HABA OSCA, JULIA
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • PUJANTE GONZALEZ, DOMINGO
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Cap de Seccio-Servei
  • Cap d'Iniciatives Resp d'Aula d'Arts Esceniques
Veure fitxa
  • VIDAL MOLLON, JOSE
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • ALIAGA ABAD, FRANCISCO MIGUEL
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Veure fitxa
  • DOMINGUEZ CASTILLO, MARIA PILAR
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • GALVIS DOMENECH, MARIA JOSE
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • CORTIJO RUIZ, GEMMA
  • Alumn.-Servei de Formacio Permanent
Veure fitxa
  • CUBO UGARTE, OSCAR
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Secretari/a de Facultat/Secretari/a Ets
Veure fitxa
  • ADALID DONAT, MAR
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
Veure fitxa
Participants d'altres entitats
VAZIRANI MANGNANI SIMRAN Universidad Católica de Valencia,  SHUALI TRACHTENBERG TAMAR  Universidad Católica de Valencia,
SIMÓ SÁNCHEZ MARTA Universitat de Barcelona,
ANEAS ÁLVAREZ MARÍA ASUNCIÓN  Universitat de Barcelona,
WANKE MICHAL Universidad de Opole, Polonia, 
MUÑOZ RODRÍGUEZ Departamento MIDE,
DARLLYN ISMEY  Departamento MIDE,
BELL JULIAN Doctorado,
ARQUIMEDES SEBASTIAN Doctorado,
BERNET MARÍA CEIP Joan Fuster,
CATALÁ TERESA CEIP Joan Fuster,
LLOSA NAVARRETE JOAQUÍN CEIP Joan Fuster,
PACHÉS GARCÍA ALFREDO  CIPFP Misericordia, 
PULIDO CEBRIÁN SANDRA CIPFP Misericordia, 
GARCÍA RODRÍGUEZ SERGIO  CIPFP Misericordia, 
THIOUNE MBAYE Educación Social
Estructures associades
Didàctica i Organització Escolar
Dret Internacional "Adolfo Miaja de la Muela"
Educació Comparada i Història de l'Educació
Filologia Anglesa i Alemanya
Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació
Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics
PLAYLIST