Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Premsa

TALLER DE LLUM, QUIMICA I ACCIÓ

(Dra. Raquel I. Galian & Llic. Soranyel González Carrero, Universitat de València)

Aquesta activitat està dirigida a alumnes de 5é-6é d'educació primària.

Durant aquest taller, els alumnes rebran una breu introducció teòrica de conceptes bàsics de la llum, l'espectre electromagnètic i la interacció llum-matèria (color, absorció, luminescència, etc.).

Es comentaran els usos més comuns de la llum solar com a font d'energia sostenible. Posteriorment, es duran a terme dues activitats pràctiques per grups.

El taller es durà a terme per la Dra. Raquel E. Galian i per la Lic. Soranyel Gonzalez Carero, del Institut de Ciència Molecular de la Universitat de València.

1-  Luminescència

Mitjançant exemples visuals podran comprendre el fenomen de luminescència de molècules tant orgàniques com inorgàniques, algunes de les quals es troben en la nostra vida quotidiana. Breu introducció de nanomaterials luminescents i les seues aplicacions en noves tecnologies.

2-  Quimioluminescència

1. Com funcionen les barretes luminescents? Durant aquesta activitat, els alumnes posaran en pràctica el concepte de quimioluminescència, és a dir la producció de llum a partir d'una reacció química.

2. Juguem a detectius? El luminol és una molècula capaç de generar llum quan reacciona amb un agent oxidant i és àmpliament utilitzat en química forense per a la detecció de sang. S'analitzaran dues mostres reals i es determinarà quin conté restes d'hemoglobina, gràcies a l'emissió de llum blava del luminol.

Recursos/recomanacions per a cada temàtica: llibres, url de pàgines d'interés, documentals, vídeos, etc.

Dr. Raquel Galian i Llic. Soranyel González

R.E. Galian, “Avances Recientes en el campo de la Nanotecnología”, DEBAT, La química del Laboratorio a la Vida, 2012, 88-91

Enllaç al formulari d'inscripció

2.  Breu CV

Responsables de l'Activitat: Dra. Raquel I. Galian & Llic. Soranyel González Carrero

La Dra. Galian va obtenir el seu doctorat en Ciències Químiques en la Universitat Nacional de Còrdova (Argentina). Posteriorment, va realitzar estades postdoctorals en la Universitat Politècnica de València, la Universitat d'Ottawa (Canadà) i la Universitat de València, on va adquirir experiència en processos de fotosensibilitzats de cetones aromàtiques i funcionalització de fibres cristal·lines fotòniques amb fluoròfors orgànics i inorgànics. En 2007, va obtenir un contracte de Recerca Ramón y Cajal i actualment és investigadora de la Universitat de València. Des de llavors s'ha especialitzat en la preparació de nanomaterials luminescents, amb aplicació com a sensors d'interés biològic, fotocatalizadors i disseny de sistemes híbrids multifuncionals. Durant la seua carrera professional la seua recerca sempre ha estat relacionada amb la interacció de la llum tant amb molècules orgàniques com nanomaterials i ha sigut font d'inspiració per al desenvolupament de diverses activitats de divulgació. Des de 2009 duu a terme el taller Haz brillar tu Blandiblú en les Jornades de portes obertes del Parc Científic, el Dia del Soci del Museu d'Arts i Ciències 2011, Expojove 2015; i el taller de luminescència en el Dia de la Xiqueta i la Dona Científiques en 2017. Ha dictat xarrades divulgatives relacionades amb la nanociència i nanomaterials luminescents en la Nau Gran, Pint of Science i Festival de Nanociencia 10alamenos9.

La Llic. Soranyel González Carrero ha realitzat els seus estudis de grau en Química en la Universitat dels Andes, Mèrida-Veneçuela, realitzant el seu Màster en Química Orgànica Experimental i Industrial en la Universitat de València. Actualment, realitza els seus estudis de doctorat en la Universitat de València. La seua recerca se centra en el disseny de nanopartícules semiconductores fotoactives d'interés. Durant el desenvolupament del màster i el doctorat ha participat en activitats de divulgació per a xiquets i adolescents, tals com les Jornades de portes obertes del Parc Científic (2013-2017); Expojove 2015; taller de luminescència en el Dia de la Xiqueta i la Dona Científiques en 2017 i 2018, portant el concepte de fotoquímica a través d'experiments ràpids i senzills.

Inicio       Ministerio de Industría, Economía y Competitividad

Aquestes activitats compten amb el finançament de la Fundación Española de Ciència i Tecnologia i el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades