Logo de la Universitat de València Logo Unitat de Cultura Científica i de la Innovació - Càtedra de Divulgació de la Ciència Logo del portal

Taller de Luz, Quimica y Acción

Enllaç al formulari d'inscripció

Aquesta activitat està dirigida a alumnes de 5è-6è de primària.

Durant aquest taller, els alumnes rebran una breu introducció teòrica de conceptes bàsics de la llum, l'espectre electromagnètic i la interacció Llum-matèria (color, absorció, luminescència, etc.). Es comentaran els usos més comuns de la llum solar com a font d'energia sostenible. Posteriorment, es duran a terme dues activitats pràctiques per grups.

Els tallers es realitzen en el Centre sol·licitant.

Alejandro Cortés Villena
Raquel Galian

1-  Luminescència
Mitjançant exemples visuals podran comprendre el fenomen de luminescència de molècules tant orgàniques com inorgàniques, algunes de les quals es troben en la nostra vida quotidiana. Breu introducció de nanomaterials luminescents i les seues aplicacions en noves tecnologies.

2-  Quimioluminescència.
Com funcionen les barretes luminescents? Durant aquesta activitat, els alumnes posaran en pràctica el concepte de quimioluminescència, és a dir la producció de llum a partir d'una reacció química.
Juguem a detectius? El luminol és una molècula capaç de generar llum quan reacciona amb un agent oxidant i és àmpliament utilitzat en química forense per a la detecció de sang.en aquesta experiència s'analitzaran dues mostres reals i es determinarà quin conté restes d'hemoglobina, gràcies a l'emissió de llum de color blau del luminol.Recursos/recomanacions per a cada temàtica: llibres, url de pàgines d'interès, documentals, vídeos, etc.

R.E. Galian, “Avanços Recents en el camp de la Nanotecnologia”, DEBAT, La química del Laboratori a la Vida, 2012, 88-91

Raquel Galian va obtindre el seu doctorat en Ciències Químiques, en la Universitat Nacional de Córdoba (Argentina). Posteriorment, va realitzar estades postdoctorals en la Universitat Politècnica de València, Universitat d'Ottawa (el Canadà) i Universitat de València, on va adquirir experiència en processos de fotosensibilizados de cetones aromàtiques i funcionalización de fibres cristal·lines fotòniques amb fluoróforos orgànics i inorgànics. En 2007, va obtenir un contracte d'Investigació Ramón y Cajal i actualment és Investigadora permanent de l'Institut de Ciència Molecular de la Universitat de València. Des de llavors s'ha especialitzat en la preparació de nano materials fotoactius, amb aplicació com a sensors d'interès biològic, fotocatalizadores i disseny de sistemes híbrids multifuncionals.

Durant la seua carrera professional la seua investigació sempre ha sigut relacionat amb la interacció de la LLUM tant amb molècules orgàniques com nanomaterials i ha sigut font d'inspiració per al desenvolupament de diverses activitats de divulgació. Des de 2009 duu a terme el taller de "Feix brillar el teu Blandiblú" en les Jornades de portes obertes del Parc Científic, Dia del Soci del Museu d'Arts i Ciències 2011, Expojove 2015, MedNight València 2019-2021 i València StartUp 2021; i taller de luminescència en el Dia de la Xiqueta i la Dona Científica en 2017. Ha dictat xarrades divulgatives relacionades amb la Nanociència i Nanomaterials luminescents en la Nau Gran, Pint of Science, Vermú de Nanociència i Festival de Nanociència 10alamenos9.

Alejandro Cortés Villena, va obtenir el seu títol universitari de graduat en Química, en la Universitat d'Almeria en 2017 i posteriorment es va desplaçar a València per a realitzar un màster en Química Sostenible en la Universitat Politècnica de València durant el període 2017-2018. Actualment, es troba realitzant els seus estudis de doctorat en l'Institut de Ciència Molecular de la Universitat de València assistit amb una beca FPI per a realitzar els seus estudis d'investigació relacionat amb “la síntesi i caracterització de nanomaterials semiconductors fotoactivos”. Durant els seus primers anys de tesis, ha participat en diversos esdeveniments científics divulgatius tant per a xiquets com adolescents com ara: Igualment Fest (2018 i 2019), Festival 10elevadoalamenos9 (2020), Expociència (2019), MedNight València (2019-2021), València StartUP Market i en col·legis acostant la ciència al públic el més didàctica i divertida possible amb experiments senzills i sorprenents relacionats amb la fotoquímica.

Laboratorio
Luminiscencia

Inicio       Ministerio de Industría, Economía y Competitividad

Amb la col·laboració de la Fundación Española de Ciència i Tecnologia i el Ministerio de Ciencia e Innovación.