Teatro playbak y Teatro del Oprimido |
1. Natura, origen i elements constituents del teatre playback.2. Procés per a les representacions de teatre playback.3. Procediments per a la dinamització de les dramatitzacions.4. Àmbits d'ús del teatre playback : educació, intervenció social, dramateràpia i organitzacions.5. El teatre playback en l'educació formal: suport per a les matèries del currículum, tractament de l'assetjament escolar, desenvolupament del llenguatge, tutories, apoderament personal i grupal, etc.6. La pedagogia crítica de Paulo Freire7. El Teatre de l'Oprimit en la intervenció social.8.- Sistema d'exercicis i jocs del Teatre de l'Oprimit9.- Modalitats del Teatre de l'Oprimit9.1. Teatre periodístic9.2. Teatre invisible9.3. Teatre fòrum9.4. Teatre de la imatge9.5. Teatre legislatiu10.- Estètica de l' Oprimit.11. Implicacions pedagògiques, socials, culturals, polítiques i terapèutiques del Teatre de l'Oprimit. |
|
Fonaments psicopedagògics del Taller de Teatre |
1.- Introducció als llenguatges escènics.2.- Teoria i pràctica de la creativitat.3.- Metodologia de la recerca i de la creació.4.- Psicopedagogia de la Dramatització.5.- Improvisació pedagògica i teatral.6.- Teoria i pràctica del taller de teatre. |
|
Tècnica de la representació teatral i creativitat de l' actor |
1. L'expressió corporal en els àmbits socioeducatius1.1 El pedagog com a actor/autor: donar una classe requereix el nivell de joc d'una bona actuació.1.2 Components per formar un actor creatiu: La dinàmica del moviment i la seva anàlisi: articular, segmentar. El ritme: base de la creació teatral. Accions físiques: llançar, empènyer, tirar. Vocabulari bàsic: pes, equilibri i càrrega. Especular amb l' espai i el temps.1.3 Disciplines artístiques per relacionar-les amb el moviment humà. Pintura: regles de composició. Literatura: símils entre els trops i el cos. Música.1.4 La creació i els territoris dramàtics: claus per acabar amb l' expressió corporal. El silenci. Les màscares. El joc no psicològic de l' actor. Estils teatrals: el cos tràgic, l' escriptura corporal còmica.1.5 Com s' estructura una classe. El joc com a compromís. Escalfar, entrenar-se, crear nous exercicis. 1.6 Grans creadors contemporanis i les seves referències al treball corporal: Arianne Mouchkine i les seves experiències de teatre de creació amb el Théatre du Soleil, Jean Louis Barrault i l' experiència vital, Robert Lepage i les imatges, Robert Wilson, la immobilitat i la pintura, Dario Fo i la gestualitat del bufó.2. L'expressió oral en els àmbits socioeducatius 2.1. La veu humana. Característiques. 2.2. Respiració. Ressonància. Articulació. 2.3. El cos humà com a instrument productor de sons. 2.4. La veu professional. L' entrenament vocal. 2.5. La veu com a acte d'expressió i comunicació. 2.6.L' ús de la paraula en la interpretació oral. 3. La interpretació actoral en els àmbits socioeducatius 3.1. El treball de l'actor sobre si mateix: l'atenció i la concentració; la imaginació; la memòria sensorial i afectiva; la improvisació; expressió i comunicació. 3.2. El treball de l'actor en la situació imaginada: acció-reacció, el conflicte dramàtic; circumstàncies donades, antecedents i relacions. |
|
Dramatúrgia, posada en escena i escriptura de textos teatrals |
1.- Introducció a la dramatúrgia.2.- Escriptura dramàtica: creació de textos.3. -El procés de posada en escena: direcció.4.- Valoració crítica de textos teatrals5.- Teatre i feminisme |
|
Teoria i pràctica de la creativitat |
1.- Enfocaments teòrics de la creativitat1.1.- Creativitat com a pensament divergent1.2.- Creativitat com a fenomen complex2.- Dimensions de la creativitat.2.1.- El procés creatiu2.2.- El producte creatiu2.3.- La persona creativa2.4.- L' ambient creatiu3.- Coneixement, treball i creativitat4.- Habilitats de pensament creatiu: Identificació i redefinició de problemes5.- La personalitat creativa i la intel·ligència emocional6.- Motivació i entorns afavoridors de la creativitat. Activadors creatives.7.- Tècniques de pensament creatiu |
|
Formació de l' espectador i estratègies de mediació teatral |
Mòdul1. Formació de l' espectador: guies didàctiques. 1.1. Les funcions de l'artista-pedagog: creació, comunicació, animació i mediació. 1.2. Els dossiers didàctics: guies per al professorat i quaderns de treball per a l'alumnat. 1.3. Components de l'estructura dels dossiers didàctics: biografia de l'autor i estudi de la seva producció dramàtica; caracterització del context sociocultural i teatral; aproximació i estudi monogràfic de l'obra que es posa en escena; activitats didàctiques (suggeriments de propostes de treball per realitzar a l'aula centrades en diferents àrees d'aprenentatge); el punt de vista del director. 1.4. Activitats per realitzar després de l'espectacle: anàlisi de l'espectacle, propostes de recreació, crítica, activitats interdisciplinàries.Mòdul 2. Disseny de plans de formació de l' espectador. 2.1. Educació artística com a motor de canvi. 2.2. Educadors i arts visuals.Mòdul 3. Assistència i comentari de cinc espectacles teatrals. 3.1. Guies per al comentari i la valoració crítica. |
|
Teatre de reminiscència i teatre amb subjectes amb necessitats específiques de suport educatiu |
1. Necessitats específiques de suport educatiu i Teatre Aplicat 1.1.- Teatre aplicat i dificultats d'aprenentatge 1.2.- Teatre aplicat i problemes de conducta 1.3.- Teatre aplicat i discapacitat sensorial 1.4.- Teatre aplicat i discapacitat intel·lectual 1.5.- Teatre aplicat i discapacitat motòrica 2.- Teatre aplicat i alumnes amb Altes Capacitats: L'educació del talent 3.- Teatre aplicat i infants hospitalitzats 4.- Teatre aplicat a minories ètniques i de deprivació sociocultural 5.- Teatre del record 5.1.- Teatre per al record i remiscència. 5.2. Orientacions sobre el procés de recollida d'històries orals per a la creació de textos teatral i per al desenvolupament de produccions dramàtica a partir d'elles. 5. 3. La Caixa dels Records. 5. 4. Teatre sènior.6. Estratègies dramàtiques per a la rehabilitació amb persones majors 6. 1. Tècniques dramàtiques en la psicoestimulació d'avis. 6. 2. Línies d'intervenció per enfocar la dramateràpia en els programes d'intervenció a les residències de gent gran: la pèrdua, la solitud, la resignació i la il·lusió. 6.3 Disseny de programes d' intervenció. Àrees: emocions, sentiments, desitjos, sentits i comunicació. 6. 4. El teatre adaptat a les teràpies ocupacionals. 6.5. Activitats d'estimulació: motora, memòria, ruptura de l'aïllament i relacions socials.7. Neurodrama. Dramateràpia en la demència. Relacions entre teatre i neurociència. |
|