Educació lectora i literària |
La matèria s'estructura al voltant dels següents mòduls o nuclis temàtics, que al seu torn es concreten en unitats: 1. Lectura, literatura i la seua didàctica en contextos multiculturals i plurilingües. En el context actual, caracteritzat per la diversitat cultural i lingüística, resulta essencial començar un postgrau d'aquestes característiques amb la reflexió entorn de la lectura i les implicacions de l'ensenyament de la lectura i especialment la lectura literària en contextos multiculturals i multilingües, sense perdre de vista la rellevància de les noves tecnologies en la lectura i el perfil del lector actual.Amb aquest objectiu es revisaran de manera crítica les diferents competències implicades en la lectura i les estratègies més adequades per a la seua adquisició i desenvolupament en contextos caracteritzats per la diversitat cultural i lingüística. Com també es reflexionarà sobre les fronteres i censures de la lectura i la lectura literària d'acord amb els valors educatius, la ideologia i els hàbits de lectura de la població, interpretats juntament amb altres productes culturals de consum per a poder emmarcar el seu ensenyament en les actuals coordenades sociohistóricas.2. L'ensenyament de la literatura i l'aprenentatge de la lectura en l'educació formal. El segon mòdul es construeix entorn de l'interrogant clau de la didàctica de la literatura i la lectura en el segle XXI, això és: com afrontar l'ensenyament de la literatura i l'aprenentatge de la lectura en totes les etapes de l'escolaritat obligatòria; des d'educació infantil, passant per primària, fins a arribar a educació secundària amb la finalitat de mostrar com generar els vincles adequats entre les diferents etapes educatives. Les tècniques, estratègies, metodologies i textos difereixen amb escreix en funció de l'edat i els interessos; per aquest motiu, el mòdul planteja diferents possibilitats metodològiques en didàctica de la literatura i aprofundeix en la seua aplicació a les aules. |
amb el text literari, la socialització i la cohesió com a referents clau per a les etapes educatives que ha de recórrer el xiquet, dissenyen una educació lectora i literària capaç de promoure el pensament crític des de la motivació, el constructivisme i l'aprenentatge significatiu.5. La il·lustració en l'educació lectora i literària. Aquest mòdul pretén explorar la importància de la il·lustració en l'ensenyament de la lectura i la lectura literària, això és, com la imatge i el seu atractiu es converteix en una eina clau per a desenvolupar les diferents competències implicades en la didàctica de la lectura i la literatura. En aquest sentit, s'estudien l'àlbum il·lustrat i el còmic com a productes de gran potencial per a l'alfabetització, el desenvolupament de l'hàbit lector i l'adquisició de diferents competències bàsiques des de la fonamental implicació del receptor com a lector actiu en la descodificació de signes de diferents tipus fins a la construcció del significat. Les possibilitats del llenguatge del còmic i l'àlbum com a productes multimodals permetran aprofundir en el desenvolupament de les múltiples alfabetitzacions necessàries en les societats contemporànies, tant des de la perspectiva del docent com del receptor model.6. Escriptura literària, creativitat i currículum. Malgrat la seua interrelació amb l'educació lectora i literària, en les aplicacions curriculars i dinàmiques d'aula, observem com amb molta freqüència es relega l'escriptura creativa literària. A partir d'aquest lloc comú entre la crítica especialitzada i els professionals de l'ensenyament, el mòdul aprofundeix en l'estreta vinculació entre escriptura i lectura en el currículum i proposa un acostament a l'escriptura creativa, amb especial atenció als tallers literaris.7. L'alfabetització i el descobriment de la lectura i la literatura en el marc legislatiu educatiu. Aquest mòdul permetrà a l'alumnat aprofundir en temàtiques actuals i compromeses amb les transformacions de l'actual entorn sociohistórico com la diversitat afectiu-sexual i en les possibilitats de l'alfabetització en les diferents etapes educatives, sense #oblidar del vessant fruïtiva que la lectura i la lectura literària ofereixen a tots els seus receptors. D'acord amb el seu caràcter teoricopràctic, el mòdul contempla la combinació entre l'acostament als gèneres més "marginals" de l'educació lectora i literària, com la poesia i el teatre i la dramatització, però també a temàtiques clau com la representació de la diversitat en el text literari destinat a xiquets i joves en edat escolar. |
Treball final de postgrau |
El Treball final de postgrau permetrà concretar tot el procés d'aprenentatge desenvolupat per l'estudiant al llarg del Diploma en una proposta en la qual es vinculen diferents aspectes de l'educació lectora i literària i, al temps, responga als seus interessos formatius, investigadors, professionals i personals en el marc de la didàctica específica (didàctica de la literatura). |
|