Fonaments teòrics i conceptualització de l'atenció a la diversitat |
És el primer mòdul de 8.Capítol 1. Atenció a la diversitat i principis bàsics.Definició d'atenció a la diversitat i principis bàsics (diversitat, inclusió,normalitat, flexibilitat, contextualització i expectatives positives)Capítol 2. Diversitat en les variables que componen la individualitat humana.El Model Integrador de la Teoria General de la personalitat. Principals teoriesfactorials de la intel·ligència i diferències individuals.Capítol 3. Educació inclusiva i equitat en els sistemes educatius.Les comunitats inclusives. Aules equitatives. Igualtat d'oportunitats iidentitat. Compensació de desigualtats en educació. Educació intercultural.L'Educació emocional. Intel·ligència emocional i competències emocionals.Capítol 4. Models de treball en l'educació inclusivaModels Funcionals. Model de Qualitat de Vida, Model Social o Soci-crític.Capítol 5. Bones pràctiques en educació inclusiva. |
|
Mesures d'atenció a la diversitat: a nivell institucional i a nivell de centre educatiu |
És el segon mòdul de 8.Capítol 1. Polítiques internacionals i nacionals d'atenció a la diversitatCapítol 2. Organització dels ensenyaments en el Sistema Educatiu Espanyol iatenció a la diversitat:-Educació Infantil-Educació Primària-Educació Secundària-Educació Superior-Educació de Persones AdultesCapítol 3. Organització i gestió dels centres educatius per a atendre la diversitat-Estructura, composició i funcions.-Òrgans unipersonals de govern-Òrgans col·legiats de governo Òrgans de coordinació docent: Departaments de coordinació didàctica, comissió de coordinació pedagògicaequips de cicle, tutors/as, d'orientació educativa, d'activitats complementàries i extraescolars -El centre educatiu i l'atenció a la diversitat.Capítol 4. Plans i projectes al servei de l'atenció a la diversitat en elscentres educatius-Projecte educatiu de centre (PE)-Pla d'Atenció a la Diversitat (PAD)-Pla d'Orientació Acadèmica i Professional (POAP)-Pla d'Acció Tutorial (PAT)-Pla de Transició-Altres plans: Pla de Millora-Programació General Anual (#PGA)Capítol 5. Mesures i programes per a atendre l'alumnat amb necessitats desuport educatiu-Mesures generals (reforç educatiu, opcionalidad i optativitat)-Mesures específiques-Adaptacions Curriculars Individuals Significatives (ACIS)-Adaptacions d'Accés al currículum-Programa de Diversificació Curricular (PDC)-Altres programes per a atendre les diferències individuals:-Programes de Qualificació Professional Inicial (PCPI)-Programa d'Acolliment al Sistema Educatiu (PASSADA)-Programa d'Acompanyament Escolar (PAE)-Programa de Suport i Reforç-Programa de Compensació Educativa |
|
L'alumnat i l'atenció a la diversitat |
És el tercer mòdul de 8.Capítol 1. Avaluació i informe psicopedagògic d'alumnat amb necessitatsespecífiques de suport educatiu.Capítol 2. Atenció primerenca en alumnat amb necessitats de suport educatiu.Principis bàsics.Models d'intervenció des de l'atenció primerenca.Capítol 3. Alumnat amb dificultats específiques d'aprenentatge.Concepte.Perspectives actuals.Models d'intervenció.Capítol 4. Alumnat amb Necessitats educatives especialsCapítol 5. Alumnat amb Altes capacitats intel·lectuals.Fonamentació teòrica i conceptual de les altes capacitats.Classificació de les altes capacitats.Models d'intervenció en Altes capacitats.Capítol 6. Alumnat amb integració tardana al sistema educatiu (ambescolarització irregular, Minories ètniques o culturals en situació de desavantatgesocial, amb residència en zones social, cultural o econòmicament desfavorides,escolaritzat en dependències d'institucions de protecció social del menor).Fonamentació teòrica i conceptual.Models d'intervenció.Capítol 7. Alumnat amb trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat(TDAH).Fonamentació teòrica i conceptual del TDAH.Models intervenció en TDAH.Capítol 8. Alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu en estudisuniversitaris. |
|
Estratègies d'ensenyament-aprenentatge: la cooperació i col·laboració. |
És el quart mòdul de 8.Capítol 1. Nova perspectiva sobre l'ensenyament i l'aprenentatge com a mesura d'atenció a la diversitat.Els elements del currículum: Objectius, continguts, competències bàsiques, mètodespedagògics i l'avaluació.Capítol 2. Metodologies actives d'ensenyament-aprenentatge per a atendre la diversitat. L'aprenentatge significatiu, aprenentatge cooperatiu, aprenentatge per parells iiguals i aprenentatge per Serveis (Aps).Capítol 3. Formació i tècniques de col·laboració entre el professorat.Capítol 4. Les comunitats d'aprenentatges i l'atenció a la diversitat.Capítol 5. El joc i l'atenció a la diversitat.Capítol 6. Resposta educativa família-escola per a afavorir un desenvolupamentharmònic de l'alumnatCapítol 7. El Index for Inclusion: la participació i l'aprenentatge de tots elsimplicats dels centres escolars. |
|
Atenció a la diversitat, acció tutorial, convivència i mediació escolar. |
És el cinqué mòdul de 8. Capítol 1. Acció tutorial, convivència, disciplina i mediació escolar com aresposta a l'atenció a la diversitat. Capítol 2. Marc teòric, normatiu i contextualització de la convivència i ladisciplina en el centre i a l'aula. Capítol 3. Programes d'intervenció per a la millora de la Convivència escolar. Capítol 4. Organització de la convivència en el centre i a l'aula.-Models de gestió de la convivència.-Estratègies i actuacions per a la millora del clima escolar.- El Pla de Convivència.- L'aula de convivència.- La tutoria. Capítol 5. Mediació escolar i resolució de conflictes.-Definició i característiques.-Fases en el procés de mediació.-Tipus de mediació escolar.-L'equip de mediació escolar.-Rol, funcions i habilitats del mediador/a.-Programes de formació de mediadors/as.-Activitats d'aula i de tutoria en la prevenció i resolució deconflictes.-Les habilitats socials i la resolució de conflictes. |
|
Recursos tecnològics per al tractament educatiu de la diversitat |
És el sisé mòdul de 8.Capítol 1. Accessibilitat i inclusió. L'ètica de la tecnologia educativaCapítol 2. Tecnologies de suport i ajuda.Capítol 3. Les competències tecnològiques de l'alumnat i del professoratCapítol 4. Importància i avanç de la tecnologia en l'àmbit de l'atenció a ladiversitat.Capítol 5. Exemples de recursos tecnològics disponibles per a atendre la diversitat (Revistes especialitzades, llibres, Internet, associacions i altresorganitzacions |
|
Família i atenció a la diversitat |
És el seté mòdul de 8.Capítol 1. Estructura i funcionament de la família.Capítol 2. Creences, actituds i valors parentals. La família i el desenvolupament decomportaments, hàbits i actituds.Capítol 3. La implicació de la família en els diferents nivells educatius.Capítol 4. Les necessitats de les famílies i suports que precisen per a atendre la diversitat..Capítol 5. Les confederacions i associacions de pares i mares en l'atenció ala diversitat. |
|
Integració sociolaboral i atenció a la diversitat |
És el huité mòdul de 8.Capítol 1. La inserció laboral com a procés entre la inclusió i l'exclusió social-La inclusió social-La inclusió laboral-Factors que afavoreixen els processos d'inclusiósociolaboralCapítol 2. Estratègies educatives per al foment d'oportunitatslaborals.Sistemes de suport, adopció i ocupació en poblacionsescolars.Propostes d'actuació en centres d'educaciósecundària obligatòriaCapítol 3. Principals contextos o via d'inserció sociolaboral-La família- El context econòmic-laboral-Les polítiques socials-Les associacionsCapítol 4. Formació professional per a l'ocupació-Qualificació professional-Nivells: Catàleg Nacional de QualificacionsProfessionals-Formació ocupacional bàsica.-Cursos de formació professional per a l'ocupació.- Tallers d'ocupació.Capítol 5. Integració laboral de subjectes amb discapacitat-Marc legal-Quota de reserva-Excepcionalitat-Mesures alternatives-L'ocupació amb suport-Incentius a la contractació de persones amb discapacitat-Integració de treballadors discapacitats en el sistema d'ocupació protegida: Els Centres Especials d'Ocupació-Els Centres Ocupacionals-Mesures de trànsit del empelo protegit a l'ordinari: Elsenclavaments laboralsCapítol 6. Els Serveis d'Integració Laboral-Orientació laboral de les persones amb discapacitat-Ocupabilitat-Millorar habilitats en la cerca de treball-Creació directa d'ocupació i autoocupació-Serveis a les empreses-ExperiènciesCapítol 7. Empreses d'inserció laboral-Lluitar contra la pobresa i l'exclusió social-Metodologies d'inserció laboral en la mateixa empresa, enuna empresa aliena o en projectes d'autoocupació.-Destinataris-Itineraris d'inserció-Requisits i normativa |
|
Treball fí de màster |
És el nové mòdul de 9 i es publicaran les especificacions del TFM al inici del máster. Els descriptors atendran a tots els treballats en els diferents mòduls, concretament es podran utilitzar aquells centrats en els continguts de les diferents assignatures així com, en els quals versen els seus apartats. |
|