Fonaments teòrics i conceptualització de l'atenció a la diversitat
És el primer mòdul de 8.
Capítol 1. Atenció a la diversitat i principis bàsics.
Definició d'atenció a la diversitat i principis bàsics (diversitat, inclusió,
normalitat, flexibilitat, contextualització i expectatives positives)
Capítol 2. Diversitat en les variables que componen la individualitat humana.
El Model Integrador de la Teoria General de la personalitat. Principals teories
factorials de la intel·ligència i diferències individuals.
Capítol 3. Educació inclusiva i equitat en els sistemes educatius.
Les comunitats inclusives. Aules equitatives. Igualtat d'oportunitats i
identitat. Compensació de desigualtats en educació. Educació intercultural.
L'Educació emocional. Intel·ligència emocional i competències emocionals.
Capítol 4. Models de treball en l'educació inclusiva
Models Funcionals. Model de Qualitat de Vida, Model Social o Soci-crític.
Capítol 5. Bones pràctiques en educació inclusiva.
Mesures d'atenció a la diversitat: a nivell institucional i a nivell de centre educatiu
És el segon mòdul de 8.
Capítol 1. Polítiques internacionals i nacionals d'atenció a la diversitat
Capítol 2. Organització dels ensenyaments en el Sistema Educatiu Espanyol i
atenció a la diversitat:
-Educació Infantil
-Educació Primària
-Educació Secundària
-Educació Superior
-Educació de Persones Adultes
Capítol 3. Organització i gestió dels centres educatius per a atendre la diversitat

-Estructura, composició i funcions.
-Òrgans unipersonals de govern
-Òrgans col·legiats de govern
o Òrgans de coordinació docent: Departaments de coordinació didàctica, comissió de coordinació pedagògica
equips de cicle, tutors/as, d'orientació educativa, d'activitats
complementàries i extraescolars
-El centre educatiu i l'atenció a la diversitat.
Capítol 4. Plans i projectes al servei de l'atenció a la diversitat en els
centres educatius
-Projecte educatiu de centre (PE)
-Pla d'Atenció a la Diversitat (PAD)
-Pla d'Orientació Acadèmica i Professional (POAP)
-Pla d'Acció Tutorial (PAT)
-Pla de Transició
-Altres plans: Pla de Millora
-Programació General Anual (#PGA)
Capítol 5. Mesures i programes per a atendre l'alumnat amb necessitats de
suport educatiu
-Mesures generals (reforç educatiu, opcionalidad i optativitat)
-Mesures específiques
-Adaptacions Curriculars Individuals Significatives (ACIS)
-Adaptacions d'Accés al currículum
-Programa de Diversificació Curricular (PDC)
-Altres programes per a atendre les diferències individuals:
-Programes de Qualificació Professional Inicial (PCPI)
-Programa d'Acolliment al Sistema Educatiu (PASSADA)
-Programa d'Acompanyament Escolar (PAE)
-Programa de Suport i Reforç
-Programa de Compensació Educativa
L'alumnat i l'atenció a la diversitat
És el tercer mòdul de 8.
Capítol 1. Avaluació i informe psicopedagògic d'alumnat amb necessitats
específiques de suport educatiu.
Capítol 2. Atenció primerenca en alumnat amb necessitats de suport educatiu.
Principis bàsics.
Models d'intervenció des de l'atenció primerenca.
Capítol 3. Alumnat amb dificultats específiques d'aprenentatge.
Concepte.
Perspectives actuals.
Models d'intervenció.
Capítol 4. Alumnat amb Necessitats educatives especials
Capítol 5. Alumnat amb Altes capacitats intel·lectuals.
Fonamentació teòrica i conceptual de les altes capacitats.
Classificació de les altes capacitats.
Models d'intervenció en Altes capacitats.
Capítol 6. Alumnat amb integració tardana al sistema educatiu (amb
escolarització irregular, Minories ètniques o culturals en situació de desavantatge
social, amb residència en zones social, cultural o econòmicament desfavorides,
escolaritzat en dependències d'institucions de protecció social del menor).
Fonamentació teòrica i conceptual.
Models d'intervenció.
Capítol 7. Alumnat amb trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat
(TDAH).
Fonamentació teòrica i conceptual del TDAH.
Models intervenció en TDAH.
Capítol 8. Alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu en estudis
universitaris.
Estratègies d'ensenyament-aprenentatge: la cooperació i col·laboració.
És el quart mòdul de 8.
Capítol 1. Nova perspectiva sobre l'ensenyament i l'aprenentatge com a mesura d'atenció
a la diversitat.
Els elements del currículum: Objectius, continguts, competències bàsiques, mètodes
pedagògics i l'avaluació.
Capítol 2. Metodologies actives d'ensenyament-aprenentatge per a atendre la diversitat. L'aprenentatge significatiu, aprenentatge cooperatiu, aprenentatge per parells i
iguals i aprenentatge per Serveis (Aps).
Capítol 3. Formació i tècniques de col·laboració entre el professorat.
Capítol 4. Les comunitats d'aprenentatges i l'atenció a la diversitat.
Capítol 5. El joc i l'atenció a la diversitat.
Capítol 6. Resposta educativa família-escola per a afavorir un desenvolupament
harmònic de l'alumnat
Capítol 7. El Index for Inclusion: la participació i l'aprenentatge de tots els
implicats dels centres escolars.
Atenció a la diversitat, acció tutorial, convivència i mediació escolar.
És el cinqué mòdul de 8.
Capítol 1. Acció tutorial, convivència, disciplina i mediació escolar com a
resposta a l'atenció a la diversitat.
Capítol 2. Marc teòric, normatiu i contextualització de la convivència i la
disciplina en el centre i a l'aula.
Capítol 3. Programes d'intervenció per a la millora de la Convivència escolar.
Capítol 4. Organització de la convivència en el centre i a l'aula.
-Models de gestió de la convivència.
-Estratègies i actuacions per a la millora del clima escolar.
- El Pla de Convivència.
- L'aula de convivència.
- La tutoria.

Capítol 5. Mediació escolar i resolució de conflictes.
-Definició i característiques.
-Fases en el procés de mediació.
-Tipus de mediació escolar.
-L'equip de mediació escolar.
-Rol, funcions i habilitats del mediador/a.
-Programes de formació de mediadors/as.
-Activitats d'aula i de tutoria en la prevenció i resolució de
conflictes.
-Les habilitats socials i la resolució de conflictes.
Recursos tecnològics per al tractament educatiu de la diversitat
És el sisé mòdul de 8.
Capítol 1. Accessibilitat i inclusió. L'ètica de la tecnologia educativa
Capítol 2. Tecnologies de suport i ajuda.
Capítol 3. Les competències tecnològiques de l'alumnat i del professorat
Capítol 4. Importància i avanç de la tecnologia en l'àmbit de l'atenció a la
diversitat.
Capítol 5. Exemples de recursos tecnològics disponibles per a atendre la diversitat
(Revistes especialitzades, llibres, Internet, associacions i altres
organitzacions
Família i atenció a la diversitat
És el seté mòdul de 8.
Capítol 1. Estructura i funcionament de la família.
Capítol 2. Creences, actituds i valors parentals. La família i el desenvolupament de
comportaments, hàbits i actituds.
Capítol 3. La implicació de la família en els diferents nivells educatius.
Capítol 4. Les necessitats de les famílies i suports que precisen per a atendre la diversitat.
.Capítol 5. Les confederacions i associacions de pares i mares en l'atenció a
la diversitat.
Integració sociolaboral i atenció a la diversitat
És el huité mòdul de 8.
Capítol 1. La inserció laboral com a procés entre la inclusió i l'exclusió
social
-La inclusió social
-La inclusió laboral
-Factors que afavoreixen els processos d'inclusió
sociolaboral
Capítol 2. Estratègies educatives per al foment d'oportunitats
laborals.
Sistemes de suport, adopció i ocupació en poblacions
escolars.
Propostes d'actuació en centres d'educació
secundària obligatòria
Capítol 3. Principals contextos o via d'inserció sociolaboral
-La família
- El context econòmic-laboral
-Les polítiques socials
-Les associacions
Capítol 4. Formació professional per a l'ocupació
-Qualificació professional
-Nivells: Catàleg Nacional de Qualificacions
Professionals
-Formació ocupacional bàsica.
-Cursos de formació professional per a l'ocupació.- Tallers d'ocupació.
Capítol 5. Integració laboral de subjectes amb discapacitat
-Marc legal
-Quota de reserva
-Excepcionalitat
-Mesures alternatives
-L'ocupació amb suport
-Incentius a la contractació de persones amb discapacitat
-Integració de treballadors discapacitats en el sistema d'ocupació
protegida: Els Centres Especials d'Ocupació
-Els Centres Ocupacionals
-Mesures de trànsit del empelo protegit a l'ordinari: Els
enclavaments laborals
Capítol 6. Els Serveis d'Integració Laboral
-Orientació laboral de les persones amb discapacitat
-Ocupabilitat
-Millorar habilitats en la cerca de treball
-Creació directa d'ocupació i autoocupació
-Serveis a les empreses
-Experiències
Capítol 7. Empreses d'inserció laboral
-Lluitar contra la pobresa i l'exclusió social
-Metodologies d'inserció laboral en la mateixa empresa, en
una empresa aliena o en projectes d'autoocupació.
-Destinataris
-Itineraris d'inserció
-Requisits i normativa
Treball fí de màster
És el nové mòdul de 9 i es publicaran les especificacions del TFM al inici del máster. Els descriptors atendran a tots els treballats en els diferents mòduls, concretament es podran utilitzar aquells centrats en els continguts de les diferents assignatures així com, en els quals versen els seus apartats.