1.- Contextualització teòrica psicosocial de la infància i l'adolescència |
- Globalització i adolescència. Nous canvis en l'estructura social.o El trànsit de la modernitat a la postmodernitato La postmodernitat en la societat actualo El declivi de l'estat de benestaro Les teories postmodernes del canvi socialo La percepció de l'adolescent en risc des de diferents òptiques científiqueso Aproximació al perímetre dels adolescents: la globalització a escala micro social- La socialització de l'adolescent i agents socialitzadors.o Evolució històricao Concepte de socialitzacióo Principals característiques de la socialitzacióo Models i funcions de la socialització o Principals teories sobre la socialització o Agents socialitzadorso La socialització i el cicle vital- Elaboració, execució i avaluació de projectes socials.o El projecteo Elaboració i estructurao Execucióo Avaluació |
|
2.- La prevenció en les polítiques socials en menors |
- Polítiques d'atenció a la infància i l'adolescència des dels SS.SS Comunitaris.o Marc normatiu. Trajectòria i institucionso Polítiques socials innovadores i exitoses amb la família i infànciao Sintesis conclusiva- Àmbits de prevenció ( resiliència, regulació emocional, HHSS i empatia). Factors de risc i protecció individuals.o La conducta prosocial. Concepteo Variables implicades en la conducta prosocial- Factors de risc i protecció en l'àmbit de la famíliao Família, necessitats i funcions.o La importància de la prevenció des dels sistemes familiarso Famílies en situació de risc socialo Factors de risc i protecció en la famíliao La inclinació com a factor protectoro Les pautes de criança- Protecció en l'educació formal. Necessitats educatives especials i atenció a la diversitato Tipus de centre i modalitats d'escolaritzacióo Principis i fins del sistema educatiuo *NEAE i atenció a la diversitat des del principi d'inclusió educativao Mesures d'atenció a la diversitat o Orientació educativa i professional o Coordinació amb la família |
|
3.- El sistema de protecció de menors |
-Agents institucionals implicats en la protecció de menors.o Introducció o Paraules clau o Desenrotllamento Conceptes jurídics utilitzats en protecció de menorso Normativao Àmbits d'aplicacióo Competèncieso Institucions de protecció de menorso Àrees d'intervenció del sistema de protecció de menors en la C. Valencianao Servicis especialitzats del sistema de protecció de menors de la C. Valenciana.- Problemes en l'àmbit familiar. Detecció, abordatge i conseqüències.o Marc conceptual: la família com a entitat socialitzadora dels fillso El rol mediador de la família en el desenrotllament dels fillso Estils de criançao Alguns dels resultats de la investigació sobre criança o Control i autodomini com a maneres d'exercir l'autoritat o Les normes, concepte i manera d'inculcar-les- Adopcions. Característiques, procés i peculiaritats. o La família adoptiva i els menors adoptats. o Característiqueso Processoso Dificultats detectadeso Factors de risc- Menors immigrants no acompanyats.o Sobre l'ús del concepte de menor immigrant no acompanyato Intervenció soci educativa en els centres d'acollimento Adolescències i jóvens migrants |
|
4.- El sistema de reforma de menors |
- Marc Històric i Legislatiu- La mediació com a alternativa al procés sancionador de menors - Nocions Bàsiques - Principis i característiques de la mediació - Què té ella que no tinga jo? - Camí a seguir per a aconseguir una mediació satisfactòria - Instruments del mediador - què ens oferix la mediació?- Mesures judicials al mig obert - El marc legal en la intervenció al mig obert - L'organització dels programes de mig obert en la comunitat andalusa - El marc teòric de la intervenció al mig obert - El marc metodològic de les mesures judicials al mig obert - Desenrotllament de les mesures de mig obert - Legislació i normativa- Mesures judicials privatives de llibertat - Contextualització històrica - Principis legals i la seua projecció educativa. - Mesures d'internament; marc jurídic i soci educatiu - Projecte educatiu i reglament de règim intern - Avaluació en centres d'internament |
|
5.- Intervencions específiques amb famílies i menors |
5.1.- Intervenció familiar sistèmica. Experiències i intervencions efectives.o El model sistèmico La intervenció familiar des de la perspectiva sistèmica.o Premisses d'actuacióo La família i la seua complexitato La cura de les i els professionals5.2.- Intervenció educativa. Comunicació, couselling, Intervenció i estratègies grupals. o Introducció.o Comunicació.o Assessorament/Couselling.o Orientació. El model de G. Egan.5.3.- Pedagogia Amigoniainao Introducció Pedagogia Amigoniana.o La nostra Identitat.o Les persones implicades.o La nostra intervenció de l'i des del sentiment.o Els mitjans.o Les activitats.5.4.- Intervenció sobre violència juvenil. Programes efectiuso L'entrevista motivacional.o Programes de competència Psicosocial.o Programa informatiu- motivacional.o Programa de conductes violentes.5.5.- Assetjament escolar i ciberviolencia escolaro Característiques.o Tipus d'assetjament.o Factors de risc.o El ciberassetjament.5.6.- Prevenció en consum de drogues.o Situació de partida.o Fonament de prevenció.o Tipus de programes preventius.o Últimes consideracions a tindre en compte en un programa preventiu eficaç.o Recursos documentals complementaris.5.7.- Autolesions i conducta suïcida en adolescents: claus per a la seua comprensió i prevenció.o Introducció.o Conducta suïcida, un fenomen complex. o Estrenyent el cércol.o Valoració del risc i presa de decisions.o Els professionals com a ferramenta de prevenció.o Menors i famílies.o Recursos d'ajuda.5.8.- Perspectiva de gènere en els i les adolescents. Violència en les relacions.o La construcció del gènereo Coeducació.o Els mites.o Violència de gènere en l'adolescència.o Professionals com a agents de canvi.5.9.- Agressors sexuals. Descripció, avaluació i tractament. o Descripció.o Evaluación. o Tractament.5.10.- Escales d'avaluació del risc amb format programari: DAP 360é o Introducció: revisió dels instruments d'Avaluació.o Descripció i funcionalitats del DAP 360é. |
|
6.- Violència filie parental |
6.1. Trastorns relacionats amb les conductes delictives. Descripció, avaluació i tractament.6.2. El funcionament de la conducta humana. Introducció al model cognitiu conductual.6.3. Descripció de la VFP. Conceptualització del problema, prevalença i perfils.6.4. Etiologia i Avaluació de la VFP. Anàlisi funcional de les conductes de maltractament.6.5. Tractament de la VFP. Programa d'Intervenció. Treball individual amb fills/as i amb pares/mares.6.6. Tractament de la VFP. Programa d'intervenció. Treball en grup amb Fills/as; Escola de Famílies i sessions conjuntes entre pares/mares i fills/as.6.7. Correlació de la VFP amb altres problemes específics. (drogues, Tics, Bullying, etc). |
|
7.- Treballe Fi de Màster |
L'indicat pel professorat en cada cas |
|