Un seminari reflexiona sobre la figura d’Elías Tormo i el centenari de la Història de l’Art en la universitat espanyola

Fragment del cartell del seminari.

La Facultat de Geografia i Història acull, els dies 9 i 10 de desembre, el seminari ‘Elías Tormo i el I Centenari de la Història de l’Art en la Universitat espanyola: Els inicis i la seua projecció’, sota la direcció de Luis Arciniega, responsable del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València. Al mateix temps s’inaugurarà una exposició amb panells promoguda pel Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial.

En 2013 es compleix el centenari de la denominació ‘Historia de l’Art’ en l’ensenyament universitari espanyol. Aquesta disciplina, que es va consolidar en l’àmbit universitari europeu des de mitjan segle XIX de manera concomitant a la noció de patrimoni, es va introduir en la universitat espanyola en els primers anys del segle XX. En concret, en 1904 amb caràcter voluntari en el doctorat de Lletres i Història de la Universitat Central, sota la càtedra d’Història de les Belles Arts, que va guanyar Elías Tormo i Monzó (Albaida, 1869 – Madrid, 1957), i que en 1913 a proposta del claustre de la Facultat de Lletres va passar a denominar-se d’Història de l’Art, integrada en la secció d’Història d’aquesta facultat. Una arrel que en bona mesura ha arribat fins a l’actualitat en les més de vint universitats espanyoles on s’imparteix Història de l’Art.

Aquest seminari i exposició inicien una sèrie d’actes que aborden la polifacètica i interessant figura d’Elías Tormo, llicenciat per la Universitat de València, catedràtic, degà, vicerector i rector de la Universitat Central, membre del Centre d’Estudis Històrics, del patronat del Museu del Prado, de les reials acadèmies de Belles Arts i de la Història, del Parlament i el Senat, ministre d’Instrucció Pública i Belles Arts, i constant col·laborador de la premsa valenciana.
 
A més, amb la perspectiva de l’anàlisi dels orígens, proposa que aquesta trobada servisca per a obrir un debat sobre la realitat de la Història de l’Art hui dia: el seu ensenyament universitari, la metodologia investigadora, la seua dimensió social, etcètera, així com la seua projecció.
 
Inscripció i suport
La inscripció és gratuïta, ja que compta amb la col·laboració finançadora de diverses institucions: CEHA (Comité Español d’Història de l’Art), CIVHA (Consell Interuniversitari Valencià d’Història de l’Art), Fundació Cañada Blanch, Institut d’Estudis de la Vall d’Albaida (IEVA) i Universitat de València. A més, han participat la Fundació Sant Joan de l’Hospital de València, el Reial Col·legi de Corpus Christi de València i la Universitat Complutense de Madrid.
 
Programació del seminari
 

Data d'actualització: 4 de de desembre de 2013 10:58.

Llista de notícies