Logo de la Universitat de València Logo Unitat d'Investigació en Economia de la Cultura i Turisme (ECONCULT) Logo del portal

  • Imatge representativa de la publicació

    Societal Impact of Culture in European Regions

    Rausell Köster, Pau Sanjuan Belda, Jordi

    (2023). Article

    Radical Creativities.

    Resum: La noció que la cultura exercix un paper central en els processos de desenvolupament és cada vegada més acceptada, tant en els cercles acadèmics com per les administracions públiques i les institucions supranacionals, entre les quals destaca la Unió Europea. Des de l'àmbit del coneixement i la investigació, cada vegada hi ha més proves sòlides que establixen vincles causals entre la cultura, la creativitat i els múltiples impactes sobre variables socials i econòmiques. Este article sintetitza les principals conclusions d'un estudi que empra noves i intricades tècniques d'aprenentatge automàtic causal per a analitzar les repercussions dels sectors cultural i creatiu en diverses...

    Resum: La noció que la cultura exercix un paper central en els processos de desenvolupament és cada vegada més acceptada, tant en els cercles acadèmics com per les administracions públiques i les institucions supranacionals, entre les quals destaca la Unió Europea. Des de l'àmbit del coneixement i la investigació, cada vegada hi ha més proves sòlides que establixen vincles causals entre la cultura, la creativitat i els múltiples impactes sobre variables socials i econòmiques. Este article sintetitza les principals conclusions d'un estudi que empra noves i intricades tècniques d'aprenentatge automàtic causal per a analitzar les repercussions dels sectors cultural i creatiu en diverses dimensions del benestar en regions europees, com la renda, l'ocupació, l'educació, la salut i el sentiment de comunitat, entre altres. Els resultats afirmen que, a les regions europees de l'OCDE, els efectes són positius en la majoria de les dimensions per a una majoria de regions. Això subratlla el potencial de la cultura i la creativitat per a catalitzar els processos de desenvolupament regional i millorar el benestar dels ciutadans europeus.

    Llegir més Ocultar
  • Imatge representativa de la publicació

    Observatori Cultural de la Universitat de València. Memòria 2022 .

    Abeledo Sanchis, Raúl Jadue Boeri, Marcia

    Universitat de València: UV Cultura. Observatori cultural , 2023. Informes

    A través d'una acurada selecció temàtica, aquesta segona publicació de l'Observatori Cultural de la Universitat de València introdueix en l'agenda pública temes emergents amb una visibilitat especial prioritària per al sector artístic i cultural. Es tracta d'un llibre escrit per diversos autors que reprodueix les veus dels doctors en Belles Arts, Economia, Humanitats o Mitjans de Comunicació, però també reflecteix la valuosa experiència d'agitació cultural, guionistes, activistes del moviment social, gestors culturals, investigadors, periodistes i especialistes en il·lusionisme. Junts, els seus testimonis aconsegueixen integrar els reptes als quals s'enfronta l'ecosistema cultural local des...

    A través d'una acurada selecció temàtica, aquesta segona publicació de l'Observatori Cultural de la Universitat de València introdueix en l'agenda pública temes emergents amb una visibilitat especial prioritària per al sector artístic i cultural. Es tracta d'un llibre escrit per diversos autors que reprodueix les veus dels doctors en Belles Arts, Economia, Humanitats o Mitjans de Comunicació, però també reflecteix la valuosa experiència d'agitació cultural, guionistes, activistes del moviment social, gestors culturals, investigadors, periodistes i especialistes en il·lusionisme. Junts, els seus testimonis aconsegueixen integrar els reptes als quals s'enfronta l'ecosistema cultural local des d'una perspectiva transversal i amb un abast internacional des d'un punt de vista territorial. Aquesta publicació pretén contribuir a la generació de coneixement específic per a la Gestió Cultural, però encara més transferir-lo de manera sensible a la comunitat universitària i al conjunt de la societat posant l'accent en l'experiència i la professionalitat de les persones implicades.

    Llegir més Ocultar

    Pp. 188

    DOI: 10.7203/PUV-OA-596-2
    HANDLE: 10550/90000
  • Imatge representativa de la publicació

    L'impacte social de la cultura a Europa. Contribucions recents

    Sanjuán Belda, Jordi Rausell-Köster, Pau

    València: Fundación Alternativas , 2023. Article

    Informe sobre l'estat de la cultura a Espanya 2023.

    La idea que la cultura juga un rol central en els processos de desenvolupament està cada vegada més acceptada, tant a nivell acadèmic com per part de les administracions públiques i de les institucions supranacionals, entre elles especialment la Unió Europea. Des de l'àmbit del coneixement i la investigació cada vegada s'aporten evidències més sòlides i contundents que estableixen vincles causals entre la cultura i la creativitat i múltiples impactes sobre variables socials i econòmiques. En el present capítol se sintetitzen els principals resultats d'un estudi que, a través de noves i complexes tècniques d'aprenentatge automàtic causal, analitza els impactes dels sectors culturals i...

    La idea que la cultura juga un rol central en els processos de desenvolupament està cada vegada més acceptada, tant a nivell acadèmic com per part de les administracions públiques i de les institucions supranacionals, entre elles especialment la Unió Europea. Des de l'àmbit del coneixement i la investigació cada vegada s'aporten evidències més sòlides i contundents que estableixen vincles causals entre la cultura i la creativitat i múltiples impactes sobre variables socials i econòmiques. En el present capítol se sintetitzen els principals resultats d'un estudi que, a través de noves i complexes tècniques d'aprenentatge automàtic causal, analitza els impactes dels sectors culturals i creatius a les regions europees sobre diverses dimensions del benestar entre les quals s'inclouen la renda, l'ocupació, l'educació, la salut o el sentit de comunitat, entre altres. Els resultats confirmen que, tant a Europa com a les regions espanyoles en particular, els efectes són positius en la majoria de dimensions per a la major part de regions. S'evidencia així la potencialitat de la cultura i la creativitat per a activar processos de desenvolupament regional i millorar el benestar de la ciutadania europea.

    Llegir més Ocultar

    Pp. 37-51

  • Imatge representativa de la publicació

    Algunas consideraciones sobre las posibilidades de monetización de servicios culturales digitales

    Rausell Köster, Pau

    (2023). Llibre

    Cultura en Digital. Innovación digital para nuevas audinecias.

    La digitalització i l'extensió d'internet han canviat radicalment el context en què s'intercanvia la producció simbòlica. Rígids textos, relats, contes, imatges, pel·lícules o representacions que abans requerien o sincronia entre emissor i receptor o suports físics (llibres, rotlles de pel·lícules, bastidors, materials diversos o paper fotogràfic) per traslladar-los d'un lloc a un altre, en molt pocs anys, amb la seva conversió en zeros i uns, han esdevingut productes eteris que poden transitar a la velocitat de la llum d'una banda a l'altra del món. Estem davant d'una veritable revolució del transport dels béns simbòlics i, així com la revolució del transport va activar la Revolució...

    La digitalització i l'extensió d'internet han canviat radicalment el context en què s'intercanvia la producció simbòlica. Rígids textos, relats, contes, imatges, pel·lícules o representacions que abans requerien o sincronia entre emissor i receptor o suports físics (llibres, rotlles de pel·lícules, bastidors, materials diversos o paper fotogràfic) per traslladar-los d'un lloc a un altre, en molt pocs anys, amb la seva conversió en zeros i uns, han esdevingut productes eteris que poden transitar a la velocitat de la llum d'una banda a l'altra del món. Estem davant d'una veritable revolució del transport dels béns simbòlics i, així com la revolució del transport va activar la Revolució Industrial, aquesta nova revolució ens porta a la societat digital, on tots els símbols, inclosos els diners, es poden descompondre en codis binaris.

    Llegir més Ocultar
    ISBN: 978-84-01-06005-2
  • Imatge representativa de la publicació

    Les indústries culturals i creatives com a potencial estratègia d'especialització europea: algunes perspectives per a la política industrial

    Sanjuán Belda, Jordi

    València: Facultat d'Economia , 2023. Article

    Noticias de Política Económica.

    Revista Número 40

    Pág 10

    ISSN: 2340-8650
  • Imatge representativa de la publicació

    Trabajos de Planificación urbana y cultura desarrollados en colaboración con CULTURALINK

    Ramos Murphy, Antono Segovia Collado, Chema Rausell Köster et al.

    (2023). Informes

    Repositorio.

    La Agencia [.]

    2015.  Este estudio supone una propuesta técnica preliminar para la creación de laagencia, un centro cultural de nueva generación para el área metropolitana de Santa Cruz de Tenerife - La Laguna, puesto en relación con el tejido cultural, social y urbano, que activa un espacio industrial en desuso.


    Espacios Culturales en Las Palmas de Gran Canaria [.]

    2017 Este documento presenta un estudio en profundidad de la red de espacios culturales de Las Palmas de Gran Canaria.
    A partir de un marco conceptual que orienta el estudio, los espacios culturales de la ciudad se analizan inicialmente de manera conjunta, desde una perspectiva histórica y en base a su distribución territorial.
    En un segundo momento, el análisis pasa a ser individualizado, realizándose un estudio detallado y multidimensional de cada uno de los espacios culturales de titularidad pública, evaluándose además sus niveles de impacto.

    El trabajo de análisis-diagnóstico de los bloques anteriores se completa con una serie de recomendaciones y propuestas para la articulación y el refuerzo de la red de espacios culturales de la ciudad.


    El Horno. [.]

    2017. Este documento define el posicionamiento estratégico de El Horno, un espacio cultural de futura creación en el municipio de Puerto del Rosario (Fuerteventura).
    El contenido del trabajo se ha estructurado en tres bloques:
    El primero de ellos presenta un marco conceptual de referencia, que nos sitúa en elmodo en que la cultura se entiende en la actualidad y nos presenta los principales retos y oportunidades a los que se aspira a dar respuesta desde ese ámbito.
    En segundo lugar, a partir de un análisis de contexto que atiende tanto a la escalalocal como a la regio nal, se perfila la orientación de El Horno y se fijan las líneas de trabajo que darán concreción y desarrollo a un proyecto cultural de marcada personalidad y alto valor social.
    Por último, entendiendo que los procesos culturales son inseparables de los contextosen los que tienen lugar y que los segu ndos pueden aportar recursos insustituibles a los primeros, la definición de la misión de El Horno sirve de base para la definición inicial de los atributos que deberá tener el espacio arquitectónico en el que el proyecto se desarrollará.



    Distrito de las Artes de Tenerife. DAT. [.]

    2019. Los distritos culturales actúan a modo de interfaces de conexión entre la creación y la participación simbólica. A partir de ello, contribuyen a la satisfacción de los derechos culturales de las personas, a la calidad de vida de la comunidad y al cambio de patrones en el modelo productivo. En primer lugar, los distritos artísticos, como proyectos eminentemente culturales, ofrecen nuevos recursos y servicios para activar el proceso creativo y favorecer la acción cultural. En segundo lugar, gracias a la proximidad física y a la existencia de un espacio que genera oportunidades de intercambio, los distritos actúan en beneficio de la fertilización cruzada de esos procesos creativos, dando pie a nuevas ideas y formas de hacer que, desde el ámbito cultural, transitan también hacia lo social, lo económico, lo medioambiental y lo político. En tercer lugar, los distritos culturales pueden funcionar como motor revitalizador de la economía local, siendo fuentes de trabajos basados en la creatividad y en la innovación que apuntan hacia modelos productivos alternativos. En cuarto lugar, en su faceta urbana, los distritos culturales deben pensarse, no a modo de espacios especializados y segregados, sino como lugares vibrantes de relación y encuentro, integrados en el conjunto de la ciudad y abiertos a la participación de toda la comunidad. Con esta base conceptual, el Distrito de las Artes de Tenerife (DAT) es una iniciativa del Cabildo de Tenerife para crear un polo de actividad cultural y creativa en un sector emplazado en el barrio de Tío Pino Alto. Como se ha indicado, desde la perspectiva urbana el proyecto se concibe, no como un espacio singular y autónomo, sino como un lugar en estrecho contacto con su entorno, integrado en el conjunto del área metropolitana de Santa Cruz de Tenerife - San Cristóbal de La Laguna y fundamentado en el modelo de relaciones que plantea con el territorio de la isla de Tenerife en su conjunto.

    Un Plan Director es un documento dinámico de planificación a medio-largo plazo que proporciona un diseño conceptual para guiar el desarrollo de un determinado proyecto. En este caso, el proyecto objeto de atención es el Distrito de las Artes de Tenerife y el arco de tiempo contemplado va desde el año 2019 hasta el 2025. Se entiende que ese periodo de 6 años corresponde a una fase inicial de lanzamiento, despliegue progresivo y consolidación del DAT


    Guanarteme [.]

    2023. Esta publicación recoge la Estrategia de Desarrollo Local en Clave Cultural de Guanarteme- Plaza del Pilar, elaborada por el equipo de Culturalink bajo encargo del Área de Urbanismo del Ayuntamiento de Las Palmas de Gran Canaria. Por Guanarteme-Plaza del Pilar nos referimos al núcleo fundacional del barrio de Guanarteme, un entorno urbano altamente reconocible, organizado alrededor de la Plaza del Pilar y ubicado en el extremo sudoeste de la Playa de Las Canteras. Guanarteme-Plaza del Pilar es un barrio de elevada singularidad. Esta afirmación necesita ser entendida de manera amplia y se sostiene en el poso histórico del lugar, en su trama edificada, en su tejido social, en las actividades económicas que aloja y en el universo simbólico que lo envuelve. En el último medio siglo, la dinámica urbana que ha atravesado Guanarteme-Plaza del Pilar ha tenido un carácter ambivalente. El barrio ha dado cuentas de una resiliencia particular, pero también de fragilidades y riesgos a los que se hace necesario atender. El trabajo pormenorizado de análisis y diagnóstico con el que comenzó el diseño de la estrategia ahonda en estas cuestiones y se presenta en el segundo bloque de esta publicación. Ante un contexto de actuación complejo y sensible, el apartado propositivo de la estrategia de Guanarteme-Plaza del Pilar fijó dos premisas principales para su elaboración. En primer lugar, se quiso vencer las supuestas dicotomías que existen entre la escala de barrio y la de ciudad, buscando de manera simultánea contribuir positivamente a la vida en Guanarteme-Plaza del Pilar y reforzar la conexión del barrio con la dinámica de conjunto de Las Palmas de Gran Canaria e incluso con la escala insular. En relación a esta inquietud, la estrategia se pensó además en clave de proyecto piloto, potencialmente replicable en otros barrios de la ciudad, para hacer que los espacios de proximidad y cotidianeidad de Las Palmas de Gran Canaria lo sean también de centralidad y productividad. Como segunda premisa clave, si bien la elaboración de la estrategia empleó una visión amplia al tiempo que específica de las posibilidades de las políticas urbanas, se decidió que esto se haría desde una perspectiva claramente cultural. Este punto lleva a observar el espacio urbano de una manera particularmente atenta a sus contenidos simbólicos e introduce además una modalidad de intervención propia, caracterizada por la transversalidad, la creatividad y la lógica procesual. El modo en que estas dos voluntades de base se concretan y el conjunto de propuestas que la estrategia formula se incluyen en el tercer bloque de esta publicación. El conjunto del trabajo realizado para Guanarteme-Plaza del Pilar se sostiene en una propuesta conceptual y metodológica fruto del trabajo prolongado de Culturalink en el diseño de proyectos que exploran los espacios de intersección entre las políticas urbanas y las políticas culturales. Dicha propuesta se presenta en el bloque que abre este libro y aspira a servir de marco de referencia para componer nuevos modos de observar e intervenir en los lugares que colectivamente construimos, vivimos y activamos.


    L'Alqueria del Pí [.]

    2021. Este documento presenta las Bases Estratégicas de la Alqueria del Pí, un antiguo edificio residencial-agrícola-defensivo situado en el municipio valenciano de Alfafar. Concluida la rehabilitación del espacio a principios del año 2021 gracias al apoyo de fondos europeos FEDER y presentado como un centro de interpretación de la vida en la Albufera, la tarea que se plantea ahora es diseñar los mimbres del proyecto dará un nuevo uso a la Alqueria del Pí. Dicho proyecto, de manera lógica y necesaria, deberá formularse bajo principios de creación de valor público y de viabilidad económica.


    Ciudad del Artista Fallero [.]

    2021. El objetivo principal de este proyecto es establecer el Marco Estratégico para la recuperación y transformación económica del espacio productivo de la Ciutat de l'Artista Faller, situado en el barrio de Benicalap de la ciudad de Valencia. Esta propuesta aprovecha los diferentes estudios, procesos de participación y propuestas concretas, ya realizados, relativos a la exploración de las potenciales oportunidades de desarrollo futuro de este enclave urbano de gran singularidad. Destaca el Decálogo para la Revitalización y Mejora de la Ciudad del Artista Fallero, desarrollado en colaboración con el sector profesional y aprobado por unanimidad por el Ayuntamiento de Valencia en 2015. El proceso de diseño de este Marco Estratégico ha buscado incrementar el compromiso de quienes desean revitalizar la Ciutat de l'Artista Faller y ha tratado de ampliar su apoyo explorando nuevas vías de compromiso. Así, para la elaboración de este proyecto se contó con una importante implicación del Gremio de Artistas Falleros de València, que permitió conocer la situación real de los talleres que actualmente se ubican en la Ciutat de l'Artista Faller y sirvió para calibrar su interés. También se establecieron los primeros contactos con diversos agentes potencialmente relevantes, como la Dirección General de Coordinación de la Acción de Gobierno de la Generalitat Valenciana, la Conselleria de Cultura y Educación, la asociación València Capital Mundial del Diseño 2022, así como otros implicados en proyectos europeos vinculados a iniciativas culturales y creativas, como Designscapes y MESOC. La propuesta de reactivación de la Ciutat de l'Artista Faller se vio reforzada a través de una estrecha alineación con marcos de rango superior, como la estrategia Missions València 2030 y las directrices de la Nueva Agenda Europea para la Cultura. También se consideraron otras vías potenciales para la promoción del proyecto, como los programas de financiación europeos Next Generation EU y React-EU, las directrices estatales del PERTE (Proyectos Estratégicos de Recuperación y Transformación Económica), o la iniciativa en despliegue de la Nueva Bauhaus Europea.


    Plan estratégico de la Cultura y la Creatividad de Jerez [-]

    2022. Este documento recoge el aparato propositivo del Plan Estratégico de la Cultura y la Creatividad de Jerez (PECCJ), una herramienta de planificación que, de acuerdo a la lógica de la acción pública, actuará en el contexto urbano-territorial de la ciudad de Jerez dando orientación, impulso y seguimiento a intervenciones de afán transformador vinculadas con la cultura y la creatividad.


     

    [Llegir més] [Ocultar]
  • Imatge representativa de la publicació

    MEASURING THE SOCIAL DIMENSION OF CULTURE. HANDBOOK.

    Editors: Lluís Bonet and Giada Calvano Authors and research contributors of this book: University of Barcelona: Lluís Bonet, Giada Calvano, Núria Codina, Pablo Fernández Compañ, Montserrat Pareja Eastaway, Jose Vicente Pestana, Carlos Sancho Gómez, Anna Villarroya. University of Valencia: Borja Abril, Sendy Ghirardi, Jordi Sanjuan, Francesco Molinari, Amparo Oliver, Pau Rausell Köster. Politecnico de Milano: Irene Bianchi, Grazia Concilio, Ilaria Tosoni. University of Rijeka: Božidar Kovaćić, Sanda Marcinćić, Dragan Šišić. KEA: Arthur Le Gall. Trànsit Projectes: Jordi Baltà, Danielle Bishop.

    Barcelona: Trànsit Projectes , 2023. Llibre

    MESOC (Measuring the Social Dimension of Culture) is a European project that focused on the measurement of the societal value and impacts of cultural policies and practices. Implemented between 2020 and 2023 with funding from the European Union’s Horizon 2020 programme (EU Framework Programme for Research and Innovation, 2014-2020), MESOC has proposed, tested and validated an innovative and original approach for measuring the value and impacts of culture on society.

    ISBN: 978-84-09-51172-3
  • Imatge representativa de la publicació

    Dels equipaments culturals a la ciutat cultural. L’experiència projectiva de la Ciutat de l’Artista Faller a València

    Pau Rausell-Köster Antonio Ramos Murphy Chema Segovia Collado

    (2023). Article

    DEBATS, Revista de cultura, poder i societat,. Num.Vol. 137 No 1 (2023)

    Aquest text proposa una revisió de la idea de l’equipament cultural per a avançar cap a una comprensió ampliada del paper de la cultura en una ciutat contemporània. A fi de desenvolupar aquest argument, partim d’un breu repàs a l’evolució de la gestió i el govern de les grans ciutats espanyoles des de la restauració de la democràcia, atés l’encaix que en aquest procés han tingut els equipaments culturals. Seguidament, proposem una lectura de l’equipament cultural que, finalment, presenta com un element ancorat en la lògica de la democratització cultural, paradigma de política pública amb considerables faltes i estretors de què resulta necessari desprendre’s. Formulem llavors el marc de la...

    Aquest text proposa una revisió de la idea de l’equipament cultural per a avançar cap a una comprensió ampliada del paper de la cultura en una ciutat contemporània. A fi de desenvolupar aquest argument, partim d’un breu repàs a l’evolució de la gestió i el govern de les grans ciutats espanyoles des de la restauració de la democràcia, atés l’encaix que en aquest procés han tingut els equipaments culturals. Seguidament, proposem una lectura de l’equipament cultural que, finalment, presenta com un element ancorat en la lògica de la democratització cultural, paradigma de política pública amb considerables faltes i estretors de què resulta necessari desprendre’s. Formulem llavors el marc de la «ciutat cultural», un aparell conceptual per a la reorientació i la reconnexió de la política cultural i la política urbana. La conceptualització proposada entén tres funcionalitats bàsiques de la ciutat com a artefacte: repositori, interfície i escenari, i les enuncia des d’una òptica complexa que posa en primer pla la satisfacció dels drets culturals de la ciutadania. Les possibilitats projectives que la ciutat cultural ofereix s’exemplifiquen amb les Bases Estratègiques per a la Transformació i la Recuperació de la Ciutat de l’Artista Faller a València, una estratègia cultural orientada a la transformació urbana que busca generar un espai productiu sostingut en les arts, la creativitat i la innovació, en el marc d’un entorn accessible de vivencialitat, trobada i col·laboració, amb l’objectiu últim de satisfer la materialització efectiva dels drets culturals de la ciutadania entesos de manera ampliada.

    Llegir més Ocultar

    99-115

    Versió en anglés: Aci

     

    SCImago Journal & Country Rank

     

     

    DOI: 10.28939/iam.debats-137-1.6.
    ISSN: ISSN 0212-0585
  • Imatge representativa de la publicació

    DESARROLLO LOCAL EN CLAVE CULTURAL. Guanartemen-Plaza del Pliar. una propuesta conceptual y metodológica para la conexión de la política urbana y cultural.

    Chema Segovia, Tony Ramos Murphy & Pau Rausell-Köster

    (2023). Llibre

    Aquesta publicació recull l'Estratègia de Desenvolupament Barri-Ciutat en Clau Cultural per a Guanarteme-Plaza del Pilar, elaborada per l'equip de Culturalink per encàrrec de l'Àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament de Las Palmas de Gran Canaria. Per Guanarteme-Plaza del Pilar ens referim al nucli fundacional del barri de Guanarteme, un entorn urbà altament recognoscible, organitzat al voltant de la Plaça del Pilar i situat en l'extrem sud-oest de la Platja de Les Pedreres. Guanarteme-Plaza del Pilar és un barri d'elevada singularitat. Aquesta afirmació necessita ser entesa de manera àmplia i se sosté en el pòsit històric del lloc, en la seua trama edificada, en el seu teixit social, en les...

    Aquesta publicació recull l'Estratègia de Desenvolupament Barri-Ciutat en Clau Cultural per a Guanarteme-Plaza del Pilar, elaborada per l'equip de Culturalink per encàrrec de l'Àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament de Las Palmas de Gran Canaria. Per Guanarteme-Plaza del Pilar ens referim al nucli fundacional del barri de Guanarteme, un entorn urbà altament recognoscible, organitzat al voltant de la Plaça del Pilar i situat en l'extrem sud-oest de la Platja de Les Pedreres. Guanarteme-Plaza del Pilar és un barri d'elevada singularitat. Aquesta afirmació necessita ser entesa de manera àmplia i se sosté en el pòsit històric del lloc, en la seua trama edificada, en el seu teixit social, en les activitats econòmiques que allotja i en l'univers simbòlic que l'embolica. En l'últim mig segle, la dinàmica urbana que ha travessat Guanarteme-Plaza del Pilar ha tingut un caràcter ambivalent. El barri ha donat comptes d'una resiliència particular, però també de fragilitats i riscos als quals es fa necessari atendre. El treball detallat d'anàlisi i diagnòstic amb el qual va començar el disseny de l'estratègia aprofundeix en aquestes qüestions i es presenta en el segon bloc d'aquesta publicació. Davant un context d'actuació complex i sensible, l'apartat propositiu de l'estratègia de Guanarteme-Plaza del Pilar va fixar dues premisses principals per a la seua elaboració. En primer lloc, es va voler véncer les suposades dicotomies que existeixen entre l'escala de barri i la de ciutat, buscant de manera simultània contribuir positivament a la vida en Guanarteme-Plaza del Pilar i reforçar la connexió del barri amb la dinàmica de conjunt de Las Palmas de Gran Canaria i fins i tot amb l'escala insular. En relació a aquesta inquietud, l'estratègia es va pensar a més en clau de projecte pilot, potencialment *replicable en altres barris de la ciutat, per a fer que els espais de proximitat i cotidianeidad de Las Palmas de Gran Canaria ho siguen també de centralitat i productivitat. Com a segona premissa clau, si bé l'elaboració de l'estratègia va emprar una visió àmplia al mateix temps que específica de les possibilitats de les polítiques urbanes, es va decidir que això es faria des d'una perspectiva clarament cultural. Aquest punt porta a observar l'espai urbà d'una manera particularment atenta als seus continguts simbòlics i introdueix a més una modalitat d'intervenció pròpia, caracteritzada per la transversalitat, la creativitat i la lògica procesual. La manera en què aquestes dues voluntats de base es concreten i el conjunt de propostes que l'estratègia formula s'inclouen en el tercer bloc d'aquesta publicació.

    Llegir més Ocultar
    ISBN: 978-84-92537-25-9
    Dipòsit Legal: gc 541-2022
  • Imatge representativa de la publicació

    Cambios de modelos en cultura: por una nueva hoja de ruta para el sector cultural

    Abeledo, Raül Rausell, Pau

    Madrid: Fundación Daniel y Nina Carasso , 2023. Article

    Cultura para la Vida.

    Abeledo y Pau Rausell ahondan en el valor de las industrias culturales y creativas más allá de las retóricas sobre el valor terapéutico y utilitario de la cultura. Por el contrario, en la urgente transformación del relato de un desarrollo ilimitado y la necesidad de invertir el orden de prioridades, la incorporación del capital cultural (valores, relatos, imaginarios, estilos de vida) adquiere una condición imprescindible en la gobernanza de esta transformación sistémica.