OBJECTIUS PRINCIPALS:
- Augmentar la interacció i col∙laboració entre diferents etapes educatives buscant l'enriquiment de totes elles.
- Desenvolupar materials i recursos didàctics per als cursos de primària.
- Fomentar en l'educació secundària el treball per projectes i l'ApS.
- Apropar el treball que es fa a la Universitat a les escoles i els instituts, per tal d'augmentar les vocacions de caràcter científic en les àrees de Biologia i Geologia.
- Introduir a l'estudiantat en l'exposició pública i divulgació del seu treball.
DESCRIPCIÓ:
Els projectes seran duts a terme per estudiantat d´Educació Secundària dirigits per un equip de supervisió format per un professor/a universitari, un professor/a de secundària i un/una estudiant de grau, coordinador/a de l´equip i promotor/a del projecte emmarcat en el seu Treball Fi de Grau (TFG). Aquests projectes tenen com a finalitat desenvolupar una maqueta, model, taller, experiència manipulativa, eixida guiada, etc... per fer conèixer un fenomen o concepte de ciències naturals (biologia o geologia) a alumnat de Primària. L´equip serà assessorat per un mestre/a de Primària, ja que aquest coneix de primera mà el nivell de l'alumnat que són els últims destinataris.
ETAPES:
Els projectes es desenvoluparan al llarg d’un curs escolar i constaran de diferents etapes que es detallen a continuació (la duració i temporalització de les etapes és aproximada, dependrà de cada projecte concret):
- Planificació de la idea i la temàtica (Setembre-Desembre): En aquesta primera etapa es tracta de determinar quina idea, concepte o fenomen va a ser estudiat per part de l'alumnat de secundària i sobre el qual van a desenvolupar el “Projecte Natura”. Un cop determinada la idea, s’establiran els grups de treball i les bases de la col∙laboració. En aquest moment també s’haurà de decidir en quin curs de secundària es va a treballar i en quin curs de primària es durà a terme el projecte.
- Reunió inicial i formació d'equips.
- Fitxa d’inscripció, que inclourà un resum de la idea del projecte i l’equip de treball.
- Desenvolupament del projecte (Gener-Març): Al llarg d’aquests mesos l'alumnat de Secundària adquirirà els coneixements necessaris per poder desenvolupar el projecte. Per poder fer‐ho s’establiran reunions o visites periòdiques (virtuals o presencials). A més a més, en aquest moment es contarà amb l’assessorament del professor/a de Primària per adequar els conceptes al nivell de Primària on es va a dur a terme el projecte. Durant aquesta etapa es recolliran les primeres dades al voltant del desenvolupament del projecte i les primeres conclusions. Per últim, en aquesta etapa es descriuran els recursos materials, físics i de personal que es van a necessitar tant per poder dur a terme el projecte en les escoles o instituts com per a la fira final on s’exposaran els projectes.
- Reunió de seguiment
- Informe sobre les necessitats de recursos materials per poder desenvolupar el projecte a la fira amb pressupost si cal.
- Aplicació del projecte a Primària (Abril-Maig): Un cop es tinguen els materials i el projecte estiga enllestit, es posarà en pràctica en les condicions establides per cada tàndem escola‐institut. Els/les alumnes i professors/es de la universitat podran ser convidats a participar en aquestes sessions i poder enriquir la jornada.
- Redacció de la fitxa del projecte
- Redacció de la fitxa del projecte
- Fira i concurs (Maig): L’última de les etapes del projectes serà la presentació dels mateixos en la Fira. Hi haurà un jurat de professorat de secundària i universitaris que avaluaran els projectes i com s’han dut a terme, encarregats de fer l’entrega de diferents premis simbòlics als guardonats. Aquesta fira s'obrirà a què puguen vindre l'alumnat de primària de les diferents escoles participants en els projectes.
- Participació en la Fira a Expociència.
- Reunió d'avaluació.