Projectes presentats, per àrees, al llarg dels cursos 2017-2018 fins al 2023-2024 supervisats per l'Equip Natura.
1. EN L'ENTORN NATURAL
TÍTOL | IDEES A TRASMETRE | GRAU I DEPARTAMENTS |
Les plantes: identificació, importància i risc de desaparició. Relacions que estableixen en el medi natural i característiques del paisatge mediterrani. |
Grau en Biologia Dpt. Botànica |
|
LA PALEONTOLOGIA COMO RECURSO EDUCATIVO | Origen i formació d'estructures geològiques com ara plecs i falles al Parc Natural de Xera-Sot de Xera. Procés de fossilització i tipus de fòssils a través de l'estudi de les restes fòssils de dinosaures del municipi d'Alpuente. |
Grau en Ciències Ambientals. Dpt. Geologia |
LOS VOLCANES: PELIGROSAS PERO IMPRESIONANTES FUERZAS DE LA NATURALEZA |
Estudi dels volcans per a conéixer la dinàmica interna de la Terra: tectònica de plaques, estructures volcàniques, erupcions, roques volcàniques, riscos associats als volcans i visita al volcà de Cofrentes. |
Grau en Ciències Ambientals. Dpt. Geologia |
ECOApS-EDUCA |
El treball dissenya un itinerari de camp en L'Albufera de València on els alumnes descobreixen i descriuen el mitjà i la biota utilitzant aplicacions d'orientació i traçat de rutes amb dispositius mòbils, disseny de jocs i material didàctic. |
Grau en Ciències Ambientals Dpt. Ecologia |
ELS ESCULLS DE CORAL | Grups zoològics que habiten i formen els esculls. Elaboració de maquetes dels organismes per a formar una gran maqueta d’escull. Estudi de les diferents relacions interespecífiques |
Grau en Ciències Ambientals Dpt. Ecologia |
MENJADORS D´OCELLS | Ornitologia. Elaboració i col·locació de menjadors d’ocells. Estudi de l’impacte que tenen estes noves infraestructures en la comunitat d’ocells del Campus de Burjassot. |
Grau en Biologia Dpt. Zoologia |
SALVE'M L'ARBRE CENTENARI "LES PLANTES AL MÓN DIGITAL" |
Transmetre informació sobre la importància que tenen les plantes en el medi natural i la necessitat de la seva conservació, a través d'una eina interactiva digital: un videojoc. |
Grau en Biologia Dpt. Botànica i Geologia |
APLICACIÓN DE NUEVAS TECNOLOGÍAS PARA LA ENSEÑANZA DE LA PALEONTOLOGÍA |
Transmetre conceptes de paleontologia, geologia i ecologia a alumnes de l'ESO mitjançant tècniques d'aprenentatge actiu. Des d'observar les característiques d'un fòssil fins com eren els ecosistemes del passat gràcies a la informació proporcionada per fòssils impresos en 3D. |
Grau en Ciències Ambientals Dpt. Botànica i Geologia |
TRANSMITIR IDEAS BÁSICAS DE LAS AGUAS SUBTERRÁNEAS EN ETAPAS EDUCATIVAS PREUNIVERSITARIAS |
Obtenir competències acadèmiques bàsiques sobre la hidrogeologia. |
Grau en Ciències Ambientals Dpt. Botànica i Geologia |
La importància dels ocells com a plaguicides naturals contra els mosquits en entorns urbans |
Grau en Ciències Ambientals Dpt. Zoologia |
|
GAMIFICACIÓN COMO METODOLOGÍA EDUCATIVA PARA LA ENSEÑANZA DE ESPECIES INVASORAS |
Comprendre la problemàtica de les espècies invasores i les seues conseqüències en l'àmbit ecològic, econòmic i social. Comprendre els principals mètodes per al control d'espècies invasores. Integrar coneixements biològics i informàtics per a la creació d'eines didàctiques. |
Grau en Biologia Dpt. Zoologia |
PALEONTOLOGIA: DIVERSITAT I MORFOLOGIA FUNCIONAL |
En aquest projecte, treballem diferents conceptes per entendre les adaptacions presents al registre fòssil. Comparem les extremitats de Estegosaure, Pterosaure, Plesiosaure, i altres adaptacions per tal de tindre major supervivència. |
Grau en Biologia Dpt. Botànica i Geologia |
LES PLANTES AROMÀTIQUES, UNES GRANS ALIADES EN L'HORTA |
Tradicionalment les plantes aromàtiques s’han utilitzat com a remeis medicinals casolans. A més a més, també s’han utilitzat a l’horta per repel·lir plagues i atreure l’anomenada “fauna auxiliar”. Què hi ha de veritat i de mentida en aquests usos tradicionals? El següent projecte tractarà d’indagar en la ciència que hi ha al darrere i, mitjançant diferents activitats, com ara l’extracció d’olis essencials, l’alumnat comprovarà allò estudiat al camp i al laboratori. |
Grau en Biologia Dpt. Biologia Vegetal |
LOS BIOMAS: UN VIAJE ALREDEDOR DEL MUNDO |
Disseny, planificació i posada en marxa d'una proposta educativa orientada en aquest cas a introduir conceptes bàsics sobre Botànica en etapes educatives preuniversitàries. La interacció entre el sòl, plantes i animals en funció de la latitud, temperatura, precipitacions, i altitud defineixen els biomes, que poden ser terrestres o aquàtics. Més concretament, aquest projecte se centra en l'estudi de les adaptacions de la vegetació en els biomes terrestres en un viatge al voltant del món. |
Grau en Biologia Dpt. Botànica y Geologia |
"POSIDONIA OCEÁNICA" COMO RECURSO DIDÁCTICO |
El projecte posa el focus en "Posidònia oceànica" com a recurs didàctic amb la finalitat d'elaborar propostes educatives innovadores centrades en els ecosistemes marins a través d'una planta endèmica, emblemàtica i vulnerable del Mediterrani. Aquest projecte compta amb el suport del Projecte Posidònia de la Fundació Oceanogràfic. |
Grau en Ciències Ambientals Dpt. Didàctica de les Ciències Experimental i Socials |
¿QUE ESTÁ PASANDO EN LOS POLOS? |
Pretén facilitar la transmissió de coneixements entre diferents nivells educatius, mitjançant la implementació de la metodologia Aprenentatge-Servei. L'objectiu és suscitar l'interés per les regions polars de la Terra, així com per les causes i conseqüències del desglaç polar, tant per als ecosistemes com per als éssers humans. |
Grau en Ciències Ambientals Dpt. Botànica i Geologia |
DISEÑADOS PARA COMER |
Es pretén transmetre idees bàsiques en zoologia, de manera dinàmica i efectiva, a alumnes participants en el projecte. Utilitzant simulacions 3D de cranis d'animals de diferents classes del tall cordats, representatius del seu tipus de dentició i dieta, s'impartiran els continguts necessaris per a comprendre les diferents morfologies dentals i com influeixen en l'alimentació. |
Grau en Biologia Dpt. Zoologia |
ELS AQÜÍFERS: UN RECURS EDUCATIU AL NOSTRE ABAST |
Amb el present treball, es busca crear noves formes d'aprenentatge a les aules, partint de l'estudi dels aqüífers de la comarca de la Safor, amb tot el que comporta la contaminació de les seues aigües. Al mateix temps, es pretén que l'alumnat cree consciència sobre la necessitat de protegir les nostres aigües per a poder crear un futur amb aigües de qualitat. |
Grau en Ciències Ambientals Dpt. Didàctica de les Ciències Experimental i Socials |
INTRODUCCIÓN A LA DIVERSIDAD Y ADAPTACIONES DE PLANTAS PERTENECIENTES AL CLIMA MEDITERRÀNEO |
L'objectiu d'aquest projecte és, d'una banda, fomentar la comprensió de la diversitat botànica de les regions mediterrànies explorant i intentant identificar diferents espècies de plantes sobre la base de les seues característiques distintives; i, d'altra banda, estudiar les adaptacions específiques que han desenvolupat les plantes per a sobreviure en aquest clima, com la tolerància a la sequera, la resistència a la calor i la capacitat d'aprofitar al màxim els recursos hídrics.
|
Grau en Biologia Dpt. Botànica i Geologia |
GESTIÓN DE ESPACIOS PROTEGIDOS |
En el context actual de crisi ecològica i social, és més important que mai generar interés en les noves generacions sobre la protecció dels ecosistemes. Incidint en les greus conseqüències de les activitats antròpiques sobre els ecosistemes, a través de la divulgació científica i l'educació ambiental, s'han triat els Espais Naturals Protegits com a exemple material dels valors conservacionistes. |
Grado en Ciencias Ambientales Dpt. Botànica y Geologia |
TORTUGAS EN EL MAR MEDITERRÁNEO |
L'objectiu és abordar la importància de les tortugues que habiten en la mar Mediterrània. A més, es tractaran les principals amenaces que enfronta aquesta espècie generada per l'activitat humana, i s'aprofundirà en com el canvi climàtic els està afectant. Finalment, es buscarà sensibilitzar sobre la necessitat d'adoptar bones pràctiques per a reduir el nostre impacte i promoure la conservació de les espècies. |
Grau en Ciències Ambientals Dpt. Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials |
LA FOTOSÍNTESIS Y EL CAMBIO CLIMÁTICO |
El canvi climàtic està a l'ordre del dia i és conegut per totes les persones, de diferents edats i a diferents escales. És sabut que aquest fenomen afecta a tots els éssers humans, no obstant això, a vegades ens oblidem d'aquells que no es mouen, les plantes. Pretenem mostrar que les plantes són tan importants com els animals i que elles també sofreixen les conseqüències. Explorem quines són aquestes conseqüències.
|
Grau en Biologia Dpt. Biologia Vegetal |
ESTRATEGIAS EN EL AULA PARA MEJORAR LA PERCEPCIÓN DE LOS INSECTOS EN LA SOCIEDAD |
Transmetre la importància dels artròpodes en els ecosistemes. Per a això, es construeix un terrari que es va completant i estudiant al llarg de les sessions. |
Grau en Biologia Dpt. Zoologia |
2. SOBRE BIOLOGIA CEL·LULAR I GENÈTICA
TÍTOL | IDEES A TRASMETRE | GRAU I DEPARTAMENTS |
Diferències entre les cèl·lules animals i les vegetals. Elaboració de maquetes. |
Grau en Biologia Dpt. Biologia Cel.lular |
|
BIOTRIVIAL, JUEGO DE MESA SOBRE BIOLOGIA CELULAR Y TISULAR |
Nivells d'organització de la matèria, els tipus de cèl·lula (animal, vegetal i procariota) i els tipus de teixits humans i els seus tipus de cèl·lules |
Grau en Biologia Dpt. Biologia Cel.lular |
NEUROJUEGOS REUNIDOS | Joc de taula sobre conceptes de neurobiologia: les neurones, la transmissió de l'impuls nerviós, els neurotransmissors. |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Biologia Cel.lular |
LA DIVERSITAT CEL·LULAR |
Tipus cel·lulars. Mecanismes que permeten aquesta diversitat cel·lular. |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
LA GENÈTICA, UNA CIÈNCIA JOVE I FASCINANT QUE JA FORMA PART DE LA NOSTRA VIDA |
Cèl·lula, nucli cel·lular, cromosomes i ADN. Els alumnes aprenen de manera participativa on es localitza el material genètic, com es transmet i com dona lloc a caràcters genètics observables en qualsevol individu de la població mitançant maquetes, models i tallers. |
Grau en Biologia Dpt. Genètica |
IDEES BÀSIQUES DE GENÈTICA |
L’ADN i la seua funció com material hereditari, els cromosomes i les lleis de Mendel. L´activitat principal va consistir en un taller de construcción de la descendència a partir d´uns parentals seguint els tres postulats de Mendel. |
Grau en Biologia Dpt. Genètica |
NINGÚ “S´ESCAPE” DE LA GENÈTICA | L’herència mendeliana, la replicació del DNA i la tècnica PCR. Resolució d´un “Escape room” educatiu. |
Grau en Biologia Dpt. Genètica |
GENÈTICA I GUST |
Amb les diferents activitats experimentals plantejades, els i les alumnes adquireixen una reflexió crítica sobre la influència del nostre genotip en la qualitat de la nostra nutrició i la complexitat de l’estudi científic de l’herència genètica d’alguns trets influenciats per l’ambient i altres característiques, com és el gust. |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Genètica |
COM APRÈN EL NOSTRE CERVELL |
Descobrir com es duen a terme processos neurobiològics fonamentals com són l’aprenentatge i la memòria de forma interactiva i adaptada al seu nivell educatiu, mitjançant diversos experiments que segueixen la rigorositat del mètode científic. |
Grau en Biologia i Ciències Biomèdiques Dpt. Biologia Cel·lular, Biologia Fincional i Antropologia Física |
GENÉTICA DE LA INTOLERANCIA A LA LACTOSA |
Transmetre coneixements sobre la base genètica de la intolerància a la lactosa mitjançant l'ús de metodologies educatives que busquen impulsar la participació activa de l'alumnat. |
Grau en Biologia i Ciències Biomèdiques Dpt. Genètica |
¿QUÉ IDIOMA HABLAN LAS NEURONAS? |
Les neurones són les encarregades de transmetre la informació en el sistema nerviós. El més senzill i el primer que va aparèixer en l'evolució són les sinapsis elèctriques, en les quals simplement es passa un impuls elèctric de cèl·lula a cèl·lula. Més endavant van sorgir les sinapsis químiques, en les quals aquest senyal elèctric es transforma en química per a passar de cèl·lula a cèl·lula, mitjançant uns pocs neurotransmissors que permeten la transmissió d'una gran diversitat de senyals molt complexos. |
Grau en Biologia i Ciències Biomèdiques Dpt. Biologia Cel·lular, Biologia Fincional i Antropologia Física |
INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA CEL·LULAR |
Quina és l'estructura i les funcions dels diferents orgànuls que composen els diferents tipus de cèl·lules els quals les otorguen les diferències que les caracteritzen com a cèl·lula animal, vegetal i |
Grau en Biologia Biologia Cel·lular, Biologia Fincional i Antropologia Física |
L’ENSEYAMENT D’IDEES BÀSIQUES EN TÈCNIQUES D’ANÀLISI CRIMINAL EN ETAPES EDUCATIVES PREUNIVERSITÀRIES |
La idea que busca transmetre aquest projecte és l'acostament dels alumnes a un àmbit de treball tan cridaner com és l'anàlisi forense. Així com mostrar-los com és el funcionament de les principals tècniques i que ells siguen capaces d'elaborar un informe en el qual es plasmen els coneixements adquirits i que han desenvolupat una visió crítica del seu entorn que anteriorment no posseïen. |
Grau en Biologia i Ciències Biomèdiques Dpt. Genètica |
GENÈTICA DEL COLOR DE LA PELL |
El color de la nostra pell depén de la nostra constitució genètica i també de l'ambient. |
Grau en Biologia i Ciències Biomèdiques Dpt. Genètica |
APRENDER ENSEÑANDO: UN NUEVO ENFOQUE METODOLÓGICO PARA LA ENSEÑANZA DE LA GENÉTICA |
Aquest projecte pretén transmetre conceptes bàsics de genètica. |
Grau en Biologia Dpt. Genètica |
PATOLOGIAS RELACIONADAS CON EL ESTRÉS DEL RETICULO ENDOPLASMÁTICO |
L'homeòstasi de les proteïnes (proteostasis) és un procés imprescindible per al correcte funcionament de la cèl·lula, sent fonamental el reticle endoplasmàtic (RE) per a mantenir aquesta condició. No obstant això, a vegades es produeix l'alteració de la proteostasis per diversos factors, tan intracel·lulars com extracel·lulars, de manera que s'acumulen proteïnes desplegades o mal plegades. Aquesta situació causa l'estrés del RE, el qual és detectat per la cèl·lula, activant-se la resposta a proteïnes desplegades (UPR) amb l'objectiu de revertir-la i sobreviure o bé, si l'estrés és molt prolongat conduir a l'apoptosi. Així, molts dels estímuls que desencadenen l'estrés del RE estan involucrats en la patogènesi de diverses malalties, per la qual cosa l'estrés del RE contribueix a la iniciació i la progressió de diverses malalties com per exemple la diabetis, l'Alzheimer i el càncer.
|
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques
|
INTRODUCCIÓ A LA GENÈTICA A JOVES I MENUTS |
El projecte es basa en la transmissió de coneixements genètics bàsics a estudiants de secundària, que posteriorment seran transmesos de manera gamificada i accessible als estudiants d’educació primària. |
Grau en Biologia Dpt. Genètica |
MALALTIES NEURODEGENERA…QUE? |
Projecte on es transmeten les idees més bàsiques de les malalties neurodegeneratives, fent èmfasi en l’Alzheimer i el Pàrkinson. El projecte final que es du a terme és un Escape Room relacionat amb l’Alzheimer |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Biologia Cel·lular, Biologia Fincional i Antropologia Física |
CONEIXENT L'ADN: IDEES BÀSIQUES DE GENÈTICA I EPIGENÈTICA |
l’Epigenètica i la influència que tenen els hàbits de vida i l’entorn dels organismes vius sobre l’ADN a través d’aquesta. |
Grau en Biologia Dpt. Genètica |
EVOLUCIÓ GENÈTICA EN LA PERCEPCIÒ DE COLORS |
Transmetre a l'alumnat de Secundària l’evolució genètica que han experimentat els humans en la percepció de colors i descriure les deficiències genètiques que afecten a la percepció dels mateixos abordant solucions per revertir-les. |
Grau en Bioquímica i CC. Biomèdiques Dpt. Genetica |
¿ES LA SIMBIOSIS LA CLAVE DE LA EVOLUCIÓN CELULAR? |
La temàtica d'aquest ApS és l'Evolució cel·lular, prenent com a eix central el concepte de la simbiosi en l'evolució, amb l'objectiu de transmetre la importància d'aquest fenomen evolutiu en la Teoria Endosimbiòtica. |
Grau en Biologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
MECANISMES DARRERE DE LES MALALTIES NEURODEGENERATIVES |
Conscienciar a les noves generacions sobre la importància i prevalença de les malalties neurodegeneratives a la nostra societat actual. |
Grau en Bioquímica i CC. Biomèdiques Departament: Institut Univ. de Biotecnologia i Biomedicina (BIOTECMED) |
EL SISTEMA DE REFUERZO Y LAS ADICCIONES |
Difusió de coneixements fonamentals sobre el sistema de recompensa i la seua implicació en el desenvolupament d'addiccions. |
Grau en Bioquímica i CC. Biomèdiques Dpt. Biologia Cel·lular, Biologia Funcional i Antropologia Física |
3. SOBRE BIOLOGIA MOLECULAR I BIOTECNOLOGIA
TÍTOL | IDEES A TRASMETRE | GRAU I DEPARTAMENTS |
Conceptes bàsics sobre Biologia Molecular del càncer. Creació d’un conte il·lustrat sobre el càncer de pulmó per a xiquets i xiquetes de Primària. |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
|
LAS CÉLULAS TOMAN DECISIONES | La divisió cel·lular, integració dins del Cicle Cel·lular i les seues funcions en organismes tant unicel·lulars com pluricel·lulars, es pretén també transmetre una visió general de com es treballa en l'àrea professional de la recerca en ciències biològiques, tot això realitzant experiències de laboratori. |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
¿QUÉ ES LO QUE SIENTO? |
Viatge mitjançant activitats i tallers al nostre sistema nerviós, aprenent més sobre com percebem el món que ens envolta a través dels sentits i com som capaços d'interpretar tota la informació que rebem. |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Biologia Cel.lular. |
¿ES EL YOGUR UN PRODUCTO BIOTECNOLÓGICO? | Projecte didàctic que té com a objectiu transmetre el que és la biotecnologia triant com a aplicació el procés d'elaboració de iogurt |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
LA PCR ¿QUIÉN ES QUIÉN? |
La tècnica de la PCR i les seues diferents aplicacions. Models per a la seua comprensió. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
QUÈ ÉS EL CRISPR? | Escape Room creada per a entendre en què consisteix la técnica de CRIPR, les seues aplicacions i els seus problemas ètics. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
¿QUÉ SON LAS VACUNAS? |
Les vacunes, com funcionen, quan es van descobrir i l'evolució que han tingut al llarg dels segles. Debat sobre la vacunació. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
DESCOBRINT NOUS ANTIBIÒTICS PRODUÏTS PER MICROORGANISMES DEL SÒL |
L´objectiu és trobar mostres de terra que presenten una alta diversitat de microorganismes i , a partir d’aquestes mostres, trobar microorganismes productors d'antibiòtics nous i eficaços que puguen servir per a combatre malalties produïdes per bacteris resistents a un alt espectre d'antibiòtics. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Microbiologia |
Introduir nous conceptes o aclarir idees preconcebudes sobre el metabolisme de l'aliment. Nutrients, catabolisme i anabolisme, enzims... són treballats mitjançant experiències senzilles. Una gimcana recull totes les activitats proposades per a Primària. |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
|
NUTRIENTS: TROBA´LS ALS ALIMENTS |
Identificació i detecció dels nutrients presents en els aliments mitjançant reactius específics. |
Grau en Biologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
EPIGENÈTICA PER A ETAPES EDUCATIVES PREUNIVERSITÀRIES MITJANÇANT EL DESENVOLUPAMENT D'UN VIDEOJOC |
Desenvolupar un videojoc enfocat a l'aprenentatge del concepte d'epigenètica de manera lúdica per part d'alumnat de Primària que podrà ser difós a més nivells educatius i a la societat en general. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquimica i Biologia Molecular |
¿QUÉ SON LOS ALIMENTOS TRANSGÉNICOS? |
Explicar d'una forma clara, objectiva i innovadora els conceptes bàsics de la biotecnologia d'aliments i dels aliments transgènics |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquimica i Biologia Molecular |
MODELITZACIÓ DELS MECANISMES MOLECULARS DEL CÀNCER MITJANÇANT UN VIDEOJOC |
Desenvolupament d’un videojoc que mostri els mecanismes moleculars del càncer de manera senzilla |
Grau en Biologia i Ciències Biomèdiques Dpt. Bioquimica i Biologia Molecular |
DISSENY D'UN SCAPE ROOM VIRTUAL SOBRE RESISTÈNCIES ANTIMICROBIANES |
Aquest Projecte Natura ha consistit en la construcció d’una EAquest Projecte Natura ha consistit en la construcció d’una Escape Room Educativa Virtual sobre les resistències a antibiòtics. |
Grau en Biologia Dpt. Microbiologia i Ecologia |
CONOCER LA PCR EN TIEMPOS DE CORONAVIRUS |
L'objectiu principal que els alumnes aprenguen sobre la PCR. Per a això, capacitem als alumnes de Secundària per a elaborar materials en línia mitjançant els quals s'explique què és l'ADN, què és un virus, com extreure la mostra per a la detecció del SARS-CoV-2 i, finalment, com funciona una PCR. |
Grau en Biologia Dpt. Genética |
EXPLIQUEM LES VACUNES CONTRA LA COVID-19 A ETAPES EDUCATIVES PREUNIVERSITÀRIES |
Presentar mitjançant la representació de diferents sketchs teatrals els diferents tipus de vacunes contra la COVID-19 que s’han generat recentment. Mostrar l’evolució històrica de les vacunes, així com la importància de la vacunació en els joves i l’efecte de protecció global que la vacunació massiva ofereix. La idea principal dins del projecte en les etapes d’educació primària és mostrar de manera visual i comprensiva la situació actual de la COVID-19 i esclarir els conceptes més bàsics relacionats amb els microorganismes i la patogènesi. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquimica i Biologia Molecular |
PRIMÀRIA: comprendre una de les raons per les quals emmalaltim (infecció per agents patògens). Així com la funció del sistema immunitari, i la seua importància per a la lluita contra aquestes malalties. Fer-los entendre què és una vacuna, i la importància que té la vacunació. Transmissió de la |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Biologia Vegetal |
|
LOS ORGANISMOS EXTREMÓFILOS Y SUS APLICACIONES BIOTECNOLÓGICAS |
Explicar amb propostes didàctiques i divulgatives què són els organismes extremòfils, tipus, hàbitats, factors als quals resisteixen i les seues aplicacions biotecnològiques. Es vol transmetre als alumnes de Secundària i Primària el potencial que presenten aquests organismes a escala industrial, l'opció més prometedora com a font de biomolècules amb aptitud biocatalitzadora, capaces de suportar condicions dràstiques de procés i l'ús comercial del qual pot conduir a la sustentabilitat. Per tant, és necessari informar i educar de manera objectiva i innovadora sobre aquests organismes. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquimica i Biologia Molecular |
El projecte permet difondre diversos aspectes relacionats amb els virus patògens en humans, les seues característiques i funcions. També s’explica la funció del sistema immune enfront una infecció i la relació virus-pacient-patologia. Això s’aconsegueix mitjançant una metodologia que engloba pòsters, ponències, activitats interactives i maquetes. |
Grau en Biologia Dpt. Microbiologia i Ecologia |
|
APLICAR LA LEVADURA COMO MODELO EN ETAPAS EDUCATIVAS PREUNIVERSITARIAS |
Consisteix a donar a conéixer l'ampli ús que tenen els llevats en el camp de la biotecnologia, concretament de l'espècie Saccharyomyces cerevisiae. Té una gran varietat de característiques destacades que la fan idònia per a ser un organisme model, a més del seu ampli ús en indústries com l'alimentària, la farmacèutica o la biomèdica. També es pretén ensenyar algunes nocions bàsiques sobre modificació genètica fent ús d'aquest organisme per a l'obtenció de llevats transgènics. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
BIOREMEDIACIÓ D'ESPAIS NATURALS. LA BIOTECNOLOGIA COM A EINA D'APRENENTATGE I CONSCIENCIACIÓ |
Ha estat elaborat amb la intenció de transmetre a estudiants d'etapes preuniversitàries què és la Bioremediació i com pot servir la Biotecnologia com a instrument per aprendre i conscienciar del problema que suposa la contaminació dels espais naturals. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
CÀNCER: TOT EL QUE POT FALLAR I TOT EL QUE ES POT SOLUCIONAR |
És un projecte que naix amb la idea de que alumnes de 4t de la ESO entenguen les alteracions cel·lulars que duen a les cèl·lules a ser cancerígenes mitjançant la combinació d’explicacions teòriques i dinàmiques. A més aquest coneixement permet entendre els tractaments actuals del càncer creant així una visió mes ampla i realista de la malaltia. Finalment l’aprenentatge es plasma en un còmic dirigit a l’alumnat de tercer cicle de primària. |
Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques Dpt. Bioquimica i Biologia Molecular |
APLICACIONES BIOTECNOLÓGICAS PARA LA DEGRADACIÓN DE PLÁSTICOS |
Els alumnes fan un repàs per les diferents branques de la biotecnologia i s'endinsen en el món de la bioremediació i la bioprospecció per a trobar organismes que siguen capaços de degradar plàstics. A més, dissenyen un joc de cartes on haurem de fer ús d'aquests microorganismes per a ser els primers a netejar diferents ecosistemes de la contaminació. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
¿EN QUÉ IDIOMA HABLAN NUESTRAS CELULAS? EL CASO DE LA INSULINA: UNA SEÑAL ESENCIAL EN EL DÍA A DÍA |
La senyalització cel·lular és un procés clau per al correcte funcionament del nostre organisme, i per a demostrar-lo hem aprés una mica més sobre un dels senyals que desencadena respostes metabòliques essencials després de la ingesta d'aliments, la insulina. |
Grau en Bioquímica i CC. Biomèdiques Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |
EL MICROBIOMA HUMANO: ¿ALIADO O ADVERSARIO? |
Revelar alguns dels secrets que es troben en el microbioma humà. S'observarà la diversitat microbiana que abunda en les diferents microbiotes del cos, a més d'estudiar els nivells de complexitat i interacció que ostenten i com nosaltres podem cuidar i millorar la seua qualitat. |
Grau en Biotecnologia Dpt. Bioquímica i Biologia Molecular |