Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Universitat de València

Objectius

• Promocionar l'exercici filosòfic per part de l'alumnat de la nostra comunitat.
  • Establir un certamen en què es comprenguen tots els elements propis del debat, reflexió i crítica filosòfica referent a un aspecte que apareix en el currículum de la matèria.
  • Vincular la reflexió filosòfica a problemes contemporanis d'índole social, política, epistemològica o ontològica.

Estudiants de 4t d’ESO de centres d’ensenyament de la Comunitat Valenciana.

Sistema de Participació

Inscripció: Ampliació del període d'inscripció fins al 31 de gener de 2019. Cal enviar la fitxa d'inscripció del centre per correu electònic a l'adreça olimpiada.filosofia@uv.es

Elaboració d’un dilema filosòfic, sense exposició ni defensa oral. La redacció del dilema haurà d’estar relacionada amb el tema: “Realitat i aparença al món actual” amb subtemes possibles seguint les indicacions i orientacions de la VI  OLIMPIADA FILOSÓFICA DE ESPAÑA

1. Hi ha una única realitat?
  2. Hi ha realitat sense aparença?
  3. És real el que és aparent, i és aparent al que és real?
  4. Podem conèixer la realitat o no més coneixem les aparences?
  5. Podem creure en els fets al món actual?
  6. Quins són les fronteres entre la realitat i l’aparença avui?
  7. És la posveritat la nova realitat?
  8. Podem conèixer la realitat en un món de fake news i posveritat?
  9. Realitat virtual: realitat o aparença?
  10. És més rellevant per a la vida la realitat virtual que la realitat material?
  11. Hi ha forma de distingir entre realitat i aparença a les xarxes socials?
  12. Els nostres perfils a les xarxes socials són meres aparences?
  13. Noves cavernes del món actual: busquem la realitat o la defugim?
  14. Preferim l’aparença al costat problemàtic de la realitat? Per què?
  15. Vivim dins o fora de la caverna?
  16. L’aparença sempre enganya?
  17. Ens fa l’aparença més sensibles a la realitat?
  18. Alliberen o esclavitzen les aparences?
  19. Què és més important per a la nostra vida la nostra aparença o el que realment som?

Pot plantejar-se des de diferents perspectives a elecció de l’alumne/a.

Els participants han d’elaborar una redacció d’un dilema relacionat amb la temàtica general del concurs, aquesta redacció reunirà les seguiments característiques: elaboració i possibles solucions, explicació de cadascuna de les solucions i reflexió. S’enviaran per mail a l’adreça de contacte amb:

• Format Arial a 12 punts.
  • Espai interlineal: 1,5.
  • Extensió de 3 fulls màxim, portada no inclosa.
  • Marge superior i inferior: 2,5 cm.
  • Marge esquerre i dret: 3 cm.

Els treballs seran remesos electrònicament, abans del 6 de febrer de 2019, a olimpiada.filosofia@uv.es, pel professor responsable amb pseudònim i títol. A més, el professor enviarà a banda la fitxa amb els noms dels alumnes, el pseudònim corresponent i el títol del treball.

El comité organitzador els remetrà als avaluadors, que seran triats entre el professorat responsable dels alumnes que han presentat treballs i els professors de les entitats col·laboradores. Se seleccionarà un treball guanyador d’acord amb els criteris següents:

• Originalitat de plantejament del dilema filosòfic.
  • Coherència argumentativa.
  • Aportació filosòfica rellevant.
  • Qualitat literària de la redacció.

[Els participants cedeixen els drets d'imatge i els drets de publicació dels seus treballs a les entitats organitzadores]