GIUV2013-098
El nostre grup d'investigació es dedica a l'estudi de processos evolutius a múltiples escales i en l'aplicació del coneixement adquirit en la millora de l'estat de salut de les poblacions humanes. Aquesta descripció és, necessàriament, general i ambigua, i es concreta en una sèrie d'activitats investigadores que es detallen a continuació.
Epidemiologia i evolució de microorganismes patògens. Aprofitem la capacitat d'indagació que ens permet l'accés a la informació genètica (seqüències de gens i genomes) sobre la història recent i els processos evolutius que actuen i han actuat sobre els microorganismes, normalment bacteris i virus, per al seu seguiment i vigilància, per a traçar l'origen rutes de transmissió, la introducció i expansió de gens i variants de resistència a fàrmacs, etc.
Biologia de sistemes evolutiva. Els desenvolupaments recents en tècniques de seqüenciació massiva i en bioinformàtica permeten accedir a la reconstrucció de la història evolutiva dels organismes, dels seus gens i genomes, així com dels components dels diferents sistemes que els integren. L'aplicació d'aquestes metodologies a organismes patògens i als seus hostes ens permet una millor comprensió de...El nostre grup d'investigació es dedica a l'estudi de processos evolutius a múltiples escales i en l'aplicació del coneixement adquirit en la millora de l'estat de salut de les poblacions humanes. Aquesta descripció és, necessàriament, general i ambigua, i es concreta en una sèrie d'activitats investigadores que es detallen a continuació.
Epidemiologia i evolució de microorganismes patògens. Aprofitem la capacitat d'indagació que ens permet l'accés a la informació genètica (seqüències de gens i genomes) sobre la història recent i els processos evolutius que actuen i han actuat sobre els microorganismes, normalment bacteris i virus, per al seu seguiment i vigilància, per a traçar l'origen rutes de transmissió, la introducció i expansió de gens i variants de resistència a fàrmacs, etc.
Biologia de sistemes evolutiva. Els desenvolupaments recents en tècniques de seqüenciació massiva i en bioinformàtica permeten accedir a la reconstrucció de la història evolutiva dels organismes, dels seus gens i genomes, així com dels components dels diferents sistemes que els integren. L'aplicació d'aquestes metodologies a organismes patògens i als seus hostes ens permet una millor comprensió de la patogènia així com de les alternatives i possibilitats per a combatre'ls.
Mutació i evolució viral (VIRMUT). La mutació és la font última de variació genètica i, com a tal, un factor clau que explica la gran variabilitat i la ràpida evolució dels virus d'ARN. En aquest camp, hem estimat la taxa de mutació de virus animals, de plantes i bacteriòfags (tant d'RNA com de DNA). Actualment, estem treballant en l'estima de taxes de mutació in vitro i in vivo de diferents virus humans de gran rellevància biomèdica, com ara HIV-1 o el virus de l'hepatitis C. Mitjançant l'ús de diverses aproximacions experimentals, pretenem detectar mecanismes desconeguts fins hui en la generació de la diversitat dels virus d'RNA.
Robustesa i complexitat biològica. La capacitat dels organismes per a tolerar mutacions (robustesa mutacional o genètica) determina la força de la selecció natural i juga un paper important en l'evolució. Mitjançant la tècnica de mutagènesis dirigida, hem caracteritzat la distribució d'efectes mutacionals sobre l'eficàcia biològica de diversos virus d'RNA. Això ens ha permés observar nivells de robustesa notòriament baixos. A més, el nostre grup ha proposat l'existència d'una correlació entre epistasia (interacció entre gens o loci) i complexitat genòmica. La Biologia de Sistemes proporciona actualment eines per a testar aquestes prediccions.
Evolució experimental de virus oncolítics. Diversos virus d'RNA mostren cert grau de selectivitat espontània per les cèl·lules canceroses, la qual cosa els converteix en potencials candidats per al desenvolupament d'aplicacions terapèutiques. El virus de la estomatitis vesicular (VSV), habitualment emprat en el nostre laboratori en estudis d'evolució experimental, és un virus d'RNA amb activitat oncolítica natural. L'adaptació de VSV a diferents línies cel·lulars canceroses per evolució experimental, sempre que implique una disminució significativa de la seua eficàcia en cèl·lules primàries, ens permetrà obtindre potencials oncolítics. Els virus candidats seran testats in vivo mitjançant infeccions en ratolí.
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Estudio de procesos evolutivos y su aplicacion a y en microorganismos normalmente patogenos para actuar en la prevencion y curacion de enfermedades
- Epidemiologia molecular.Utilització de la informació genètica i genòmica de microorganismes patògens (bacteris i virus) per a estudiar la seua disseminació en poblacions humanes i en els seus reservoris naturals, com a complement de les tasques de vigilància i control epidemiològic.
- Biologia de sistemes evolutiva.Estudi de l'evolució de genomes complets i dels gens presents en aquests, amb èmfasi especial en bacteris i virus.
- Mutació i evolució viral.Mitjançant l'ús de diverses aproximacions experimentals, pretenem identificar i caracteritzar mecanismes en la generació de la diversitat dels virus d'RNA així com obtindre estimacions quantitatives de les taxes de mutació en aquests.
- Evolució experimental de virus.Utilitzem els virus com a organismes model en el laboratori per a estudiar processos evolutius de manera experimental.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
FERNANDO GONZALEZ CANDELAS | Director-a | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
CONCEPCION GIMENO CARDONA | Membre | Universitat de València | Titular U. |
MARIA ALMA BRACHO LAPIEDRA | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
MIREIA COSCOLLA DEVIS | Membre | Universitat de València - CSIC | investigador-a extern-a- centre mixt |
RON GELLER PORTUGEZ | Membre | Instituto de Biología Integrativa de Sistemas I2Sysbio | investigador-a |
IÑAKI COMAS ESPADAS | Col·laborador-a | Fundacion para el Fomento de la Investigacion Sanitaria y Biomedica de la Comunitat Valenciana (FISABIO) | investigador-a en formació |
ÁLVARO CHINER OMS | Col·laborador-a | Fundacion para el Fomento de la Investigacion Sanitaria y Biomedica de la Comunitat Valenciana (FISABIO) | investigador-a doctor-a |
MATTEO NEGRONI | Col·laborador-a | Université de Strasbourg (Francia) | director-a de recerca |
LEONOR SANCHEZ BUSO | Col·laborador-a | Fundacion para el Fomento de la Investigacion Sanitaria y Biomedica de la Comunitat Valenciana (FISABIO) | investigador-a |
PAULA RUIZ RODRIGUEZ | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
MARTA CABALLER GUAL | Col·laborador-a | Universitat de València | Personal Investigador |
Alejandro Sanz Carbonell | Col·laborador-a | Fundacion para el Fomento de la Investigacion Sanitaria y Biomedica de la Comunitat Valenciana (FISABIO) | investigador-a |
Lidia Ruiz Roldán | Col·laborador-a | Fundacion para el Fomento de la Investigacion Sanitaria y Biomedica de la Comunitat Valenciana (FISABIO) | investigador-a |
Lucia Martínez Priego | Col·laborador-a | Fundacion para el Fomento de la Investigacion Sanitaria y Biomedica de la Comunitat Valenciana (FISABIO) | director-a de recerca |
Juan Manuel Corpa Arenas | Col·laborador-a | Universidad CEU Cardenal Herrera | catedràtic-a d'universitat |
- Otra investigación y desarrollo experimental en ciencias naturales y técnicas.
- Institut Cavanilles Biodiversitat i Biol. Evolutiva (ICBBE)
- bacterias; virus; infecciones; brotes; marcadores moleculares; diversidad genética; vigilancia epidemiologica
- arbres filogenètics, evolució molecular
- tasa de mutación; replicación; evolución experimental
- tasa de mutacion; epistasia; mutagenesis dirigida; VSV