Estratègia, competitivitat i innovació - GRECO

Referència del grup:

GIUV2013-117

 
Descripció de l'activitat investigadora:
Aquest grup d'investigació va ser reconegut com a grup d'excel·lència (després de superar una avaluació de l'Agència Nacional d'Avaluació i Prospectiva). Referència GR00-221. GRECO pretén ser un àmbit de creació, transferència i aprenentatge de coneixement en Direcció Estratègica, dins del qual puguen desenvolupar-se projectes i contractes d'investigació fonamental i aplicada, de transferència de tecnologia i de generació de competències, dirigits a millorar la capacitat dels equips directius i la competitivitat de les empreses. El Programa de Treball de GRECO gira actualment al voltant de cinc línies d'investigació, totes elles posicionades en el camp de la Direcció Estratègica. La investigació en aquestes cinc línies està fortament relacionada, de manera que una part important dels projectes desenvolupats i els treballs publicats exploren les relacions entre els fenòmens analitzats en diverses d'elles. El projecte aprovat per a 2013-2016 pretén avançar en la identificació de les principals capacitats dinàmiques a partir de la revisió de la literatura, especialment de l'existent sobre els processos de gestió del coneixement, a fi d'establir les fronteres conceptuals entre les...Aquest grup d'investigació va ser reconegut com a grup d'excel·lència (després de superar una avaluació de l'Agència Nacional d'Avaluació i Prospectiva). Referència GR00-221. GRECO pretén ser un àmbit de creació, transferència i aprenentatge de coneixement en Direcció Estratègica, dins del qual puguen desenvolupar-se projectes i contractes d'investigació fonamental i aplicada, de transferència de tecnologia i de generació de competències, dirigits a millorar la capacitat dels equips directius i la competitivitat de les empreses. El Programa de Treball de GRECO gira actualment al voltant de cinc línies d'investigació, totes elles posicionades en el camp de la Direcció Estratègica. La investigació en aquestes cinc línies està fortament relacionada, de manera que una part important dels projectes desenvolupats i els treballs publicats exploren les relacions entre els fenòmens analitzats en diverses d'elles. El projecte aprovat per a 2013-2016 pretén avançar en la identificació de les principals capacitats dinàmiques a partir de la revisió de la literatura, especialment de l'existent sobre els processos de gestió del coneixement, a fi d'establir les fronteres conceptuals entre les capacitats d'adquisició, creació i absorció de coneixement, la capacitat d'innovació i la capacitat d'aprenentatge. Una comprensió més profunda de l'estructura del calaix de sastre en què s'han convertit les "capacitats dinàmiques" ha d'ajudar a entendre millor els processos que faciliten la seua creació i renovació. En concret, aquesta investigació analitza la manera en què la implantació de pràctiques organitzatives influeix sobre la construcció de capacitats dinàmiques. Específicament, l'estudi diferencia cinc tipus diferents de pràctiques segons se centren en els processos, les persones, els grups / equips, els productes i els coneixements. L'anàlisi contempla la manera en què aquestes diferents pràctiques condicionen les capacitats dinàmiques en dos contextos particulars: Quan les pràctiques s'introdueixen individualment. Quan les pràctiques s'implanten de manera coordinada amb el format de formes organitzatives, a fi d'aprofitar el potencial de creació de valor consubstancial a la complementarietat. La hipòtesi de partida és que, excepte quan les capacitats reposen en un agent o en un grup reduït d'individus, el desenvolupament de capacitats basades en el coneixement requereix la coordinació complexa i la integració de pràctiques de diferents tipus. Al mateix temps que s'explora el paper de les pràctiques directives com a antecedents de les capacitats dinàmiques, aquesta investigació incideix en les relacions entre les capacitats dinàmiques i l'acompliment empresarial. El progrés en la demostració de l'efecte directe que les capacitats de creació, adquisició, absorció i aplicació de coneixement tenen sobre els resultats ha obviat la possible existència d'altres variables mediadores. En el projecte es pretén aprofundir en el paper que juguen les innovacions en les pràctiques directives a través de les quals la direcció pretén reforçar el seu estoc de capacitats dinàmiques. D'aquesta manera s'introdueix un procés circular en el procés d'investigació, on les pràctiques directives exerceixen dos rols en diferents fases del procés de creació de valor: Les organitzacions desenvolupen capacitats dinàmiques amb la introducció de pràctiques. A més, gràcies a les capacitats que han acumulat, poden desplegar innovacions en les pràctiques organitzatives que ajuden a reforçar la seua competència per a innovar i aporten resultats excel·lents en produir avantatges competitius sostenibles. La demostració d'aquesta premissa preliminar requereix desenvolupar un treball empíric que inclou dades de panell.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Incentivar el desarrollo de ideas nuevas y estimulantes para la direccion general y los equipos directivos de empresas
  • Profundizar en la busqueda de aplicaciones practicas de los conocimientos teoricos, trabajando su integracion en forma de mejores practicas de gestion
  • Promover la mejora de la competitividad y de la excelencia en la gestion
  • Promover la cooperacion y el intercambio entre academicos, directivos y consultores interesados en el desarrollo teorico y practico de su investigacion
 
Línies d'investigació:
  • Competència, competitivitat i qualitat d'empreses i destinacions turístiques.La competitivitat d'empreses i destinacions turístiques. Competència i factors clau d'èxit en els mercats turístics. Els negocis de turisme de litoral. Models, pràctiques i sistemes d'estandardització de la qualitat en turisme.
  • Capacitats dinàmiques, actius intangibles i competitivitat internacional.Acompliment organitzatiu i creació de valor. Factors determinants de la competitivitat. Competitivitat i actius intangibles. Capital humà, educació i satisfacció laboral. Anàlisi comparada de la competitivitat internacional de les empreses espanyola i valenciana - Dinàmica competitivitat.
  • Pràctiques i innovacions organitzatives: l'empresa com una organització de coneixement, aprenentatge i innovació.Actius de coneixement i aprenentatge organitzatiu com a competències distintives. Creació i renovació de les competències. La transmissió de les millores pràctiques dins de l'empresa. L'organització ambidextra - Prospectiva, intel·ligència competitiva i innovació en valor. Canvi estructural, dinàmica competitiva, canvi organitzatiu i desenvolupament de noves formes d'organització.
  • Formes organitzatives, dinàmica industrial i dinàmica interempresarial.Canvi estructural, dinàmica competitiva, canvi organitzatiu i desenvolupament de noves formes d'organització. Anàlisi comparada de models i formes organitzatives. Cooperació, aliances estratègiques i xarxes interempresarials. Els districtes industrials de la Comunitat Valenciana.
  • Equips directius, estructura de govern i propietat: Empresa Familiar.El paper de la direcció en el procés estratègic i en l'avantatge competitiu. Percepció directiva, presa de decisions i aprenentatge organitzatiu. Estructures de govern corporatiu. El cas de l'empresa familiar. L'empresa familiar espanyola i valenciana.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
CESAR CAMISON ZORNOZADirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
MELANIE GRUESO GALAMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
CLARA MARTINEZ FUENTESCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA EUGENIA FABRA FLORITCol·laborador-aUniversidad Pontificia Comillasprofessor-a titular d'universitat
ALBA PUIG DENIACol·laborador-aUniversitat Jaume Iprofessor-a ajudant-a doctor-a
 
CNAE:
  • Otras actividades de consultoría de gestión empresarial.
 
Estructura associada:
  • Direcció d'Empreses 'Juan José Renau Piqueras'
 
Paraules clau:
  • Competitividad; Turismo; Destinos turísticos; Gestión de la calidad
  • Estrategia; Competitividad; Ventaja Competitiva; Competencias distintivas, Estrategia internacionalización, Gestión, Activos intangibles
  • Gestión del conocimiento; Gestión de la calidad; Competitividad; Transferencia de conocimiento; cambio cultural; innovación
  • Cooperación; Alianzas estratégicas; Sector cerámico; Distritos industriales; Integración vertical; Redes interempresariales
  • Gobierno corporativo; Asesoramiento a la dirección general; Consejo de administración; Empresa familiar; Equipo de dirección