GIUV2016-340
Referent a les motivacions d'aquest grup per a investigar en processos d'ensenyament i aprenentatge de música, cal constatar que les institucions d'ensenyament musical pràctic han estat apartades de la investigació sobre processos específics d'ensenyament i aprenentatge de la música. Això no ha sigut tant per decisió pròpia o per la manca de formació investigadora del professorat de conservatoris espanyols -que és un fet-, sinó més aviat per l'escassa importància amb la qual els estudis de música han sigut considerats en les diferents reformes del sistema educatiu espanyol fins a la LOGSE, així com per la separació tradicional entre pràctica musical i la investigació, relegada la primera als conservatoris de música i la segona a la universitat. És més, després d'haver sigut establides els denominats Ensenyaments Artístics Superiors dins de l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior, tampoc la LOE -i menys la LOMCE- han establit mecanismes eficaços per a la formació investigadora del professorat de conservatoris de música. D'això resulta una manca d'investigació en els conservatoris i, com a conseqüència, un escàs coneixement del que esdevé realment en els processos d'ensenyament i...Referent a les motivacions d'aquest grup per a investigar en processos d'ensenyament i aprenentatge de música, cal constatar que les institucions d'ensenyament musical pràctic han estat apartades de la investigació sobre processos específics d'ensenyament i aprenentatge de la música. Això no ha sigut tant per decisió pròpia o per la manca de formació investigadora del professorat de conservatoris espanyols -que és un fet-, sinó més aviat per l'escassa importància amb la qual els estudis de música han sigut considerats en les diferents reformes del sistema educatiu espanyol fins a la LOGSE, així com per la separació tradicional entre pràctica musical i la investigació, relegada la primera als conservatoris de música i la segona a la universitat. És més, després d'haver sigut establides els denominats Ensenyaments Artístics Superiors dins de l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior, tampoc la LOE -i menys la LOMCE- han establit mecanismes eficaços per a la formació investigadora del professorat de conservatoris de música. D'això resulta una manca d'investigació en els conservatoris i, com a conseqüència, un escàs coneixement del que esdevé realment en els processos d'ensenyament i aprenentatge. Creiem que aquesta és una àrea importantíssima d'experiència en la formació de les persones, a més de la seua importància en la formació de músics i professors de música. Els membres d'aquest grup d'investigació tenen una trajectòria llargament consolidada en diferents camps de la música. Així, s'han realitzat investigacions sobre processos formatius d'educació musical; sobre la influència de l'ús d'editors de partitures en la formació d'imatges mentals sonores en els estudiants; sobre l'efecte de presentacions multimodals d'informació musical enfront de presentacions unimodals; sobre els efectes de diferents maneres de presentació d'informació en l'aprenentatge de paràmetres musicals (textura, melodia, ritme¿.); sobre la creació de programari específic per a determinades tasques musicals i els seus efectes en l'aprenentatge musical; sobre la influència de la música en els mitjans de comunicació en els estereotips de l'alumnat d'Ed. Primària; sobre l'ús de la tecnologia com a mediador en el desenvolupament d'habilitats musicals. Tot això es concreta en una extensa producció científica de qualitat (publicacions en revistes d'impacte indexades en JCR i Scopus) en les subdisciplines de tecnologia musical, educació musical, creativitat musical, performativitat musical i cognició musical. Així mateix, han executat projectes europeus, americans (Organització Estats Americans, CONICYT), nacionals (Pla Nacional i+d+i, FNEA, FONDEF-TIC-EDU (Xile), Fons Nacional de la Cultura de Xile) i regionals (C.Valenciana, Govern de La Rioja, Govern Basc, Junta d'Andalusia). Els membres del grup, han dirigit tesis doctorals i treballs relacionats amb els camps esmentats, incloent els treballs derivats de la capacitat formativa dels grups executors de projectes i+d. Les línies del grup estan relacionades amb processos formatius del professorat d'educació musical; processos d'educació musical en contextos no formals; processos de dinamització en projectes socioeducatius a través de la música; Tecnologia en l'educació musical; Disseny de programari per a l'educació musical; Interacció Ciència-Art; Performativitat i creació musicals. Els màsters i programes de postgrau i de doctorat en els quals han participat els membres d'aquest grup són: Curs Postgrau d'especialització musical: ENSENYAMENT MUSICAL MIJANÇANT L'ORDINADOR (UPV-GVA); curs Postgrau universitari d'Especialització musical: INFORMÀTICA MUSICAL (Xunta Galícia-O. de la Corunya); curs Postgrau universitari d'Especialització musical: LLENGUATGE MUSICAL I EDUCACIÓ AUDITIVA (Govern de La Rioja-O. de La Rioja); curs Postgrau universitari d'Especialització musical: DIDÀCTICA DE L'EXPRESSIÓ MUSICAL (Diputació Gral. d'Aragó); curs de doctorat: RECURSOS PER A la FORMACIÓ I EL CANVI. ESTRATÈGIES DIDÀCTIQUES I INNOVADORES dins del programa de Doctorat del Departament de Ciències Humanes de la Universitat de La Rioja; I Expert Universitari en DISSENY I CREACIÓ D'ENTORNS VIRTUALS DE FORMACIÓ (2004-05. O. de Màlaga); II Expert Universitari de Disseny i Creació d'Entorns Virtuals de Formació (2005-06. O. de Màlaga); III Curs d'Expert Universitari en Mètodes i Recursos d'Educació Musical (2005. o. de la Llacuna); Programa de Doctorat Mètodes d'Investigació i Innovació Educativa (2005. O. de Màlaga); I màster Noves Tecnologies Aplicades a l'Educació (O. de Màlaga); IV Curs d'Expert Universitari en Mètodes i Recursos d'Educació Musical (2006. o. de la Llacuna); II màster Noves tecnologies aplicades a l'educació (O. de Màlaga); IV Expert en Entorns Virtuals de Teleformació (O. de Màlaga); Màster en Pedagogia Musical (2009. O. de València); Màster en Investigació en Didàctiques Específiques (Universitat de València. Edicions 2010 fins a l'actualitat); Doctorat en Didàctiques Específiques (O. de València. Des de 2010 fins a l'actualitat); Màster d'Investigació en Desenvolupament de les Capacitats Musicals (2010. O. Pública de Navarra); Curs de doctorat Tecnologia i Processos d'Aprenentatge Musical (O. Nacional Autònoma de Mèxic. 2011); Màster d'Investigació en Desenvolupament de les Capacitats Musicals (2011. O. Pública de Navarra); Programa de Mestratge i Doctorat en Música. Curse Tecnologia i Processos d'Aprenentatge Musical. (O. Nacional Autònoma de Mèxic. 2012); Màster d'Investigació en Desenvolupament de les Capacitats Musicals (2012. O. Pública de Navarra); Màster Professorat Ed. Secundària (O. de València. Diverses edicions fins a l'actualitat).
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Orientar procesos intervinientes en la educacion musical.
- Conocer la efectividad de los modos en sistemas multi- polimodales de presentacion de informacion musical.
- Diseñar, implementar y evaluar software para el aprendizaje musical.
- Diseñar procesos performativos y creativos efectivos en musica.
- Diseñar procesos formativos musicales del profesorado especialista y no especialista.
- Diseñar procesos de dinamizacion socioeducativa a traves de la musica.
- Processos d'aprenentatge musical mitjançant la tecnologia.Aquesta línia implica diferents línies de treball: 1) indagació sobre efectivitat de les maneres de presentació en sistemes uni- bi- i multimodals d'informació musical en els processos d'ensenyament i aprenentatge musical usant mediadors tecnològics i objectes digitals; 2) disseny de materials d'aprenentatge a través de l'ús d'objectes digitals d'aprenentatge; 3) disseny de programari d'aprenentatge musical.
- Processos formatius del professorat d'educació musical.Aquesta línia està en relació amb la indagació de maneres en què els professors i les professores en formació inicial construeixen significats en relació amb la música. Si es coneixen aquestes maneres de significar la música, es poden conèixer també els processos de construcció de coneixement musical (procedimentals i declaratius) i es poden dur a terme aportacions al coneixement de la formació inicial i contínua del professorat, així com fer contribucions als processos formatius des de la pedagogia i des de la didàctica.
- Processos de formació musical no formal en contextos socioeducatius.Indagació sobre característiques dels processos d'aprenentatge musical en contextos d'educació no formal, principalment en escoles de música, estudiants de banda i en general la formació amateur de les persones (estratègies cognitives, estratègies d'estudi, motivació intrínseca-extrínseca,autoregulació, i altres constructes).
- Performativitat i creació musicals.El propòsit d'aquesta línia és la indagació en els processos educatius en relació amb la interpretació, improvisació i creació musicals, en particular sobre tipus i processos de memòria implicats en la interpretació i improvisació, estratègies d'estudi, por escènica, motivació, rol de les maneres de presentació d'informació, diferències entre músics de formació reglada i músics de formació no reglada (autocontrol, autoestima, disciplina, habilitats entrenables com el nombre i la grandària dels moviments sacàdics mitjançant eye-tracking, etc.).
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
ADOLF MURILLO RIBES | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
REMIGI MORANT NAVASQUILLO | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
MARIA DEL MAR BERNABE VILLODRE | Col·laborador-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
MARIO ARENAS NAVARRETE | Col·laborador-a | Universidad de la Serena (Chile) | professor-a |
ANA LAUCIRICA LARRINAGA | Col·laborador-a | Universidad Pública de Navarra | professor-a titular d'universitat |
OSWALDO LORENZO QUILES | Col·laborador-a | null | Desconocido |
OSWALDO LORENZO QUILES | Col·laborador-a | Universidad de Granada | professor-a contractat-da doctor-a |
JOSE ANTONIO ORDOÑANA MARTIN | Col·laborador-a | Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitatea | professor-a contractat-da doctor-a |
ALEJANDRO PEREZ GONZALEZ DE MARTOS | Col·laborador-a | Universitat Politècnica de València | investigador-a |
TOMAS THAYER MOREL | Col·laborador-a | Universidad Austral de Chile | professor-a |
JOSE PASTOR ARNAU | Col·laborador-a | CEIP Serrería (GVA) | professor-a |
MERCEDES GONZÁLEZ SANMAMED | Col·laborador-a | Universidade da Coruña | catedràtic-a d'universitat |
- Otros servicios relacionados con las tecnologías de la información y la informática.
- Educación universitaria.
- Otra educación n.c.o.p..
- Institut Univ. de la Creativitat i Innov. Educatives (ICIE)
- Diseño de programas, mediadores de aprendizaje, aprendizaje asistido por ordenador, efectividad de modalidades de representación de información musical.
- formació de professorat de música
- Formación musical no reglada, escuelas de música, educandos de banda,
- improvisación, interpretación y creación musical