Agressió i família - AGREFA

Referència del grup:

GIUV2018-424

 
Descripció de l'activitat investigadora:
La Unitat d'Investigació es va constituir en 1990 per a desenvolupar un Programa d'Investigació sobre eix de la matriu relacional constituïda pels membres de la família (fonamentalment la diada mare/pare i fill). En aquest nucli amb un nivell microsocial, destaquen dos fronts d'activitat investigadora: Les conductes parentals, analitzables d'una banda en funció de la seua sensibilitat, consistència o coherència amb la conducta infantil i, d'altra banda, en relació al seu grau de competència respecte a la seua idoneïtat per a l'òptim desenvolupament infantil. Segon, les conductes infantils segons l'edat del xiquet i metes evolutives i desenvolupament de (dónes) ajust psicològic. - En la infància primerenca es reflecteixen en la qualitat de la inclinació, en tant que aquest reflecteix la representació mental de la història d'interacció amb el cuidador primari. L'estudi dels predictors d'inclinació és primordial. - En la infància pre-escolar i escolar les conductes infantils poden ser adaptatives (prosocials) i desadaptatives (antisocials) Des d'una perspectiva microsocial, el microcosmos de la interacció en temps real es desenvolupa en un context amb diversos tipus de factors:...La Unitat d'Investigació es va constituir en 1990 per a desenvolupar un Programa d'Investigació sobre eix de la matriu relacional constituïda pels membres de la família (fonamentalment la diada mare/pare i fill). En aquest nucli amb un nivell microsocial, destaquen dos fronts d'activitat investigadora: Les conductes parentals, analitzables d'una banda en funció de la seua sensibilitat, consistència o coherència amb la conducta infantil i, d'altra banda, en relació al seu grau de competència respecte a la seua idoneïtat per a l'òptim desenvolupament infantil. Segon, les conductes infantils segons l'edat del xiquet i metes evolutives i desenvolupament de (dónes) ajust psicològic. - En la infància primerenca es reflecteixen en la qualitat de la inclinació, en tant que aquest reflecteix la representació mental de la història d'interacció amb el cuidador primari. L'estudi dels predictors d'inclinació és primordial. - En la infància pre-escolar i escolar les conductes infantils poden ser adaptatives (prosocials) i desadaptatives (antisocials) Des d'una perspectiva microsocial, el microcosmos de la interacció en temps real es desenvolupa en un context amb diversos tipus de factors: conflicte de parella, conflicte entre germans, problemes emocionals i afectius, problemes socioeconòmics, addiccions, etc. Així mateix, aquestes variables també representen factors de risc per al desenvolupament de conductes antisocials per part dels xiquets i d'abús infantil per part dels pares. Un aspecte del conflicte familiar són els processos de ruptura, separació i divorci, i les implicacions del conflicte conjugal sobre el benestar infantil. Quan els pares mantenen una relació molt aversiva davant dels xiquets o els utilitzen en la seua dinàmica de conflicte, l'impacte psicològic sobre ells és molt nociu. Aquests processos i conflictes poden ser experiències de maltractament emocional per als menors. L'estudi de l'impacte d'aquests processos de ruptura familiar és també una àrea de l'activitat investigadora de la Unitat. La Unitat ha desenvolupat instruments observacionals per a la interacció diàdica (p/mare-infant) i familiar (xiquets majors), com a part de l'activitat investigadora. Finalment, el desenvolupament de programes de tractament derivats de la investigació i de prevenció, ha requerida activitats d'avaluació de programes. Notes sobre els seus orígens. És creada per la Prof. M. Ángeles Cerezo en 1990 i es va registrar com a UV-0309. A ella han pertangut investigadors en diferents fases de formació i Professores. Ha rebut il·lustres Professors visitants: Prof. Robert G. Wahler, University of Tennessee, en 1991, i Prof. Joel R. Milner, Northern University, DeKalb, Illinois, 1994. Manté relació directa amb el Prof. Tom Dishion procedent del Oregon Social Learning Center, i actualment a l'Arizona State University. Existeixen connexions amb l'University College Dublin (UCD) a Irlanda i la Prof. Eilis Hennesey, Directora de la seua School of Psychology, on la Prof. Cerezo va ser Professora Visitant honorífica per 5 anys. Aquests vincles han permés que membres de l'equip, durant la seua formació, hagen realitzat estades en aquests centres investigadors. En 2012-13 la Prof. Patricia Alvarenga, Universitat de Badia al Brasil, va realitzar els seus POST-DOC, finançada pel seu país, per a aprendre les nostres tècniques de codificació i anàlisi interactiva en els seus estudis de socialització infantil. La Unitat ha rebut estudiants: dels EUA becats per Whittle Scholarship or Fulbright amb estades entre 3 mesos i un any; d'Universitat Estadual Paulista Juliol de Mesquita Filho (UNESP) de Sao Paula, Luiza Machado dos Santos, finançada pel seu país, per a formar-se en codificació d'interacció primerenca. Actualment, està transmetent això al seu grup dirigit per Dra. Olga Piazentin Rolim, Departament de Psicologia -programa post-grau Psicologia del Desenvolupament.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Determinar perfiles interactivos padres abusivos /no-abusivos, identificar factores que mantenien procesos coercitivos, indiscriminacion materna
  • Definicion de practicas parentales apropiadas en dimensiones: cognitiva, afectiva y conductual; estrategias para promover parentalidad competente
  • Interaccion temprana; desarrollo de patrones asincronicos madre-hijo, su relacion con la cualidad del apego y sus efectos sobre procesos coercitivos
  • Trasladar los resultados de investigacion a la prevencion, deteccion e intervencion en familias e infancia
 
Línies d'investigació:
  • Interacció primerenca p/mare-fill i salut mental infantil.Patrons interactius primerencs associats amb inclinació (in)segur per a detectar predictors i dissenyar assessorament/intervenció. Tècniques d'anàlisi seqüencial i anàlisis dinàmiques no lineals. Sensibilitat materna als senyals. Conducta materna no contingent. Factors de context.
  • Avaluació de Programes.Estudis d'implementació i avaluació de Programa Suport Psicològic P/Maternoinfantil (PAPMI) i Parent-Child Psychological Support Programme (PCPS).
  • Socialització inconsistent, processos coercitius, interacció familiar i maltractament infantil.Relacions coercitives familiars. El desenvolupament de problemes de conducta infantil. Escalada i abús infantil. Estudi de pràctiques de criança (in)competents; fallades en la socialització infantil. Victimització, desajustament psicològic i mediadors. Estudi de casos i intervenció.
  • Metodologia observacional per a la interacció familiar.Desenvolupament d'instruments: L'avaluació continuada de propietats psicomètriques del CITMI-R i del SOC-III en les seues versions anglesa, espanyola i portuguesa. Desenvolupament de mètodes òptims de formació de codificadors. La disseminació mitjançant nous suports entre investigadors i professionals.
  • Processos de ruptura familiar i/o divorci: impacte en els fills.La separació suposa un fort esdeveniment estressant que requereix adaptació de la família als canvis que porta la ruptura. Quan els pares mantenen una relació molt conflictiva davant els xiquets o els utilitzen en les seues dinàmiques d'enfrontament, es produeix maltractament emocional amb efectes adversos.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
GEMMA PONS SALVADORDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
M ANGELES CEREZO JIMENEZMembreUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
ROSA MARIA TRENADO SANTARENMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
PATRICIA ALVARENGACol·laborador-aUniversidade Federal da Bahia (Brasil)professor-a titular d'universitat
PURIFICACION SIERRA GARCIACol·laborador-aUniversidad Nacional de Educación a Distancia - UNEDprofessor-a titular d'universitat
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Estructura associada:
  • Psicologia Bàsica
 
Paraules clau:
  • apego; interaccion temprana; sincronía; sensibilidad materna; analisis secuenciales; analisis dinamicos no lineales;
  • Evaluacion; Programas; infancia; parentalidad; crianza; apego
  • procesos coercitivos; interaccion familiar; socializacion inconsistente; delincuencia; practicas de parentalidad; experiencias adversas infancia
  • CITMI-R, SOC III, observacion; interacción; evaluacion observacional; interaccion temprana; interaccion familiar
  • divorcio; conflicto pareja; niños; maltrato emocional; ruptura de parejas