Bases teòriques i conceptuals |
1. Educació inclusiva, altes capacitats i desenvolupament del talent-La inclusió. Concepte i marc teòric.-Inclusió i alta capacitat. Importància de la inclusió en l'alumnat d'alta capacitat.- Perfils d'alumnat d'alta capacitat a l'aula.- Metodologies d'innovació educativa i inclusió a l'aula.-Mostra d'activitats per a la inclusió: exemples d'activitats per a potenciar la creativitat en el currículum.2.Delimitació conceptual de les altes capacitats i del talent3.Habilitats de l'alumnat amb altes capacitats I: intel·lectuals o cognitives i no cognitives o psicosocials.- Habilitats disposicionales de l'alumnat amb altes capacitats- Tipus d'habilitats disposicionales: habilitats cognitives (intel·ligència) i no cognitives (psicosocials) - Paper de les habilitats no cognitives en la trajectòria del talent- Habilitats no cognitives en els dominis generals del talent- Habilitats no cognitives en els dominis específics del talent- Paper de les habilitats cognitives en l'alumnat amb altes capacitats4. Habilitats de l'alumnat amb altes capacitats II: habilitats no cognitives - Autoconcepte i autoestima - Habilitats socials - Habilitats emocionals5. Perspectiva internacional en el desenvolupament del talent i les altes capacitats-Teories i pràctiques educatives més rellevants en el context internacional.-Punts en desacord i els consensos en la investigació internacional del talent.-Maneres d'abordar les altes capacitats en els diferents escenaris i pren decisions crítiques. |
|
Neuroeducación, altes capacitats i desenvolupament del talent |
0. Introducció a la Neuroeducación: concepte de neuroeducación i el seu origen. 1. Neurodesenvolupament cerebral El cervell: bases del neurodesenvolupament.-Cada cervell és únic. -El cervell és altament plàstic: Importància de la plasticitat cerebral a l'aula.-El cervell canvia amb l'experiència: el context i l'experiència tenen influència en l'aprenentatge. -El cervell connecta coneixements previs i nous aprenentatges.-Neurodesenvolupament: el procés de maduració de l'escorça prefrontal i la seua relació amb els processos d'aprenentatge i les funcions executives.2. Funcions executives i aprenentatgeQuè són les Funcions Executives? Models Explicatius de les Funcions Executives.De la planificació a l'execució: Funcions Executives i Aprenentatge. -Habilitat d'Organització i Planificació i aprenentatge. -Formulació d'Estratègies i aprenentatge. -Memòria Funcional i aprenentatge. -Pensament Flexible i aprenentatge. -Habilitat d'Autosupervisió i aprenentatge.3. Neuroeducación i aprenentatgeAtenció:-Relació entre emoció, atenció i memòria.-Xarxes atencionales i com es manifesten a l'aula.-Estratègies per a millorar l'atenció executiva en cadascuna de les fases de la classe.-Motivació clau per a l'aprenentatge. Memòria:-Diferents tipus de memòria.-Estratègies per a millorar l'aprenentatge: pràctica del record, pràctica espaiada i intercalada i metacognició.-Factors que influeixen en la memòria i l'aprenentatge.4. Factors que influeixen en l'aprenentatgeAprenentatge, emocions i cervell.-Neurociència i educació emocional.-El sistema de recompensa. Neurotransmisores i conductes addictives.-La rellevància dels hàbits saludables referents a l'alimentació, el descans i l'exercici en l'aprenentatge.-Estrés, distrés, supervivència i equilibri. |
|
Detecció, identificació i avaluació de les altes capacitats i del talent |
1. Models de diagnòstics en educació.2. El procés de detecció i identificació de les altes capacitats i del talent.3. Grups vulnerables i altres aspectes a considerar en el procés de detecció i identificació de les altes capacitats i del talent- Disincronía- Sota rendiment i fracàs escolar- Diverses manifestacions d'assetjament escolar - Diversitat sociocultural 4. Gènere i altes capacitats - Perfil de la xiqueta d'alta capacitat- Diferències de gènere: característiques comunes i diferencials de gènere - La identitat social de la xiqueta d'alta capacitat i les seues conseqüències- Desenvolupament curricular i professional en la xiqueta d'alta capacitat: limitacions socials de la identitat i el talent de la dona d'alta capacitat.- Orientacions per a l'èxit d'una xiqueta d'alta capacitat: aconseguir l'assoliment és possible- La consciència de l'existència i les capacitats de la xiqueta d'alta capacitat. Visibilització.5. Procediments i instruments de detecció, identificació i avaluació de les altes capacitats- Característiques- Tipus de tècniques i instruments de recollida d'informació- Avantatges i limitacions 6. L'informe d'avaluació sociopsicopedagógica- Estructura i continguts de l'informe.- Recomanacions generals per a la seua redacció. Emplenament de l'informe. - Col·lectius implicats.- Un exemple: el model d'informe d'avaluació sociopsicopedagógica |
|
Doble excepcionalitat en les altes capacitats |
1. Conceptualització de la doble excepcionalitat. 2. Altes capacitats i Trastorn de l'Espectre Autista (TEA)3. Altes capacitats, el trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH) i/o trastorns de la conducta.4. Altes capacitats i Dificultats d'aprenentatge.5. Altes capacitats i Trastorns de la personalitat.6. Altes capacitats i Trastorns de la conducta alimentària. |
|
Educació de les altes capacitats i del desenvolupament del talent |
1. Altes capacitats i desenvolupament del talent en educació infantil i primària 2. Altes capacitats i desenvolupament del talent en educació secundària3. Altes capacitats i desenvolupament del talent en estudis universitaris4. Educació de talents específics I: dominis d'acompliment/execució5. Educació de talents específics II: dominis de productius-acadèmics6. La família en l'educació de les altes capacitats |
|
Recursos Educatius per a la Promoció de les Altes Capacitats i El Desenvolupament del Talent |
1. Metodologías de enseñanza ¿aprendizaje para la educación de las altas capacidades y el desarrollo del talento - Aprendizaje Cooperativo - Aprendizaje Basado en Problemas - Aprendizaje invertido o Flipped Classroom2. Programa de Mentorías en altas capacidades y desarrollo del talento3.Oportunidades para la promoción de las altas capacidades y del talento en la educación no formal I. Tendiendo puentes.4.Oportunidades para la promoción de las altas capacidades y del talento en educación no formal II- El enriquecimiento extracurricular: asociaciones y otras actividades6.Recursos tecnológicos para la gestión de las altas capacidades y el desarrollo del talento: - Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC)- Tecnologías para el Aprendizaje y la Comunicación (TAC) - Tecnologías del Empoderamiento y la Participación (TEP).7.Formación del profesorado en altas capacidades y desarrollo del talento8. Innovación educativa. Programas y proyectos: - Conecta-T- Conecta-2- Experiencia práctica: Alto rendimiento desde la motivación y la inclusión- Shoolwide Enrichement Model (SEM) |
|
Treball Final de Màster |
Aquesta és l'última assignatura del Màster i les especificacions del TFM es publicaran, en el Moodle, a principis de curs, aproximadament durant el mes de gener.Els descriptors del TFM atendran a tots aquells descriptors especificats en els temaris de totes i cadascuna de les assignatures del Màster. Concretament, se centren en tots aquells especificats en els continguts de les 6 assignatures del Màster així com, en els quals versen els seus capítols o apartats. |
|