Bases teòriques i conceptuals
1. Educació inclusiva, altes capacitats i desenvolupament del talent
-La inclusió. Concepte i marc teòric.
-Inclusió i alta capacitat. Importància de la inclusió en l'alumnat d'alta capacitat.
- Perfils d'alumnat d'alta capacitat a l'aula.
- Metodologies d'innovació educativa i inclusió a l'aula.
-Mostra d'activitats per a la inclusió: exemples d'activitats per a potenciar la creativitat en el currículum.
2.Delimitació conceptual de les altes capacitats i del talent
3.Habilitats de l'alumnat amb altes capacitats I: intel·lectuals o cognitives i no cognitives o psicosocials.
- Habilitats disposicionales de l'alumnat amb altes capacitats
- Tipus d'habilitats disposicionales: habilitats cognitives (intel·ligència) i no cognitives (psicosocials)
- Paper de les habilitats no cognitives en la trajectòria del talent
- Habilitats no cognitives en els dominis generals del talent
- Habilitats no cognitives en els dominis específics del talent
- Paper de les habilitats cognitives en l'alumnat amb altes capacitats
4. Habilitats de l'alumnat amb altes capacitats II: habilitats no cognitives
- Autoconcepte i autoestima
- Habilitats socials
- Habilitats emocionals
5. Perspectiva internacional en el desenvolupament del talent i les altes capacitats
-Teories i pràctiques educatives més rellevants en el context internacional.
-Punts en desacord i els consensos en la investigació internacional del talent.
-Maneres d'abordar les altes capacitats en els diferents escenaris i pren decisions crítiques.
Neuroeducación, altes capacitats i desenvolupament del talent
0. Introducció a la Neuroeducación: concepte de neuroeducación i el seu origen.
1. Neurodesenvolupament cerebral
El cervell: bases del neurodesenvolupament.
-Cada cervell és únic.
-El cervell és altament plàstic: Importància de la plasticitat cerebral a l'aula.
-El cervell canvia amb l'experiència: el context i l'experiència tenen influència en l'aprenentatge.
-El cervell connecta coneixements previs i nous aprenentatges.
-Neurodesenvolupament: el procés de maduració de l'escorça prefrontal i la seua relació amb els processos d'aprenentatge i les funcions executives.
2. Funcions executives i aprenentatge
Què són les Funcions Executives?
Models Explicatius de les Funcions Executives.
De la planificació a l'execució: Funcions Executives i Aprenentatge.
-Habilitat d'Organització i Planificació i aprenentatge.
-Formulació d'Estratègies i aprenentatge.
-Memòria Funcional i aprenentatge.
-Pensament Flexible i aprenentatge.
-Habilitat d'Autosupervisió i aprenentatge.
3. Neuroeducación i aprenentatge
Atenció:
-Relació entre emoció, atenció i memòria.
-Xarxes atencionales i com es manifesten a l'aula.
-Estratègies per a millorar l'atenció executiva en cadascuna de les fases de la classe.
-Motivació clau per a l'aprenentatge.
Memòria:
-Diferents tipus de memòria.
-Estratègies per a millorar l'aprenentatge: pràctica del record, pràctica espaiada i intercalada i metacognició.
-Factors que influeixen en la memòria i l'aprenentatge.
4. Factors que influeixen en l'aprenentatge
Aprenentatge, emocions i cervell.
-Neurociència i educació emocional.
-El sistema de recompensa. Neurotransmisores i conductes addictives.
-La rellevància dels hàbits saludables referents a l'alimentació, el descans i l'exercici en l'aprenentatge.
-Estrés, distrés, supervivència i equilibri.
Detecció, identificació i avaluació de les altes capacitats i del talent
1. Models de diagnòstics en educació.
2. El procés de detecció i identificació de les altes capacitats i del talent.
3. Grups vulnerables i altres aspectes a considerar en el procés de detecció i identificació de les altes capacitats i del talent
- Disincronía
- Sota rendiment i fracàs escolar
- Diverses manifestacions d'assetjament escolar
- Diversitat sociocultural
4. Gènere i altes capacitats
- Perfil de la xiqueta d'alta capacitat
- Diferències de gènere: característiques comunes i diferencials de gènere
- La identitat social de la xiqueta d'alta capacitat i les seues conseqüències
- Desenvolupament curricular i professional en la xiqueta d'alta capacitat: limitacions socials de la identitat i el talent de la dona d'alta capacitat.
- Orientacions per a l'èxit d'una xiqueta d'alta capacitat: aconseguir l'assoliment és possible
- La consciència de l'existència i les capacitats de la xiqueta d'alta capacitat. Visibilització.
5. Procediments i instruments de detecció, identificació i avaluació de les altes capacitats
- Característiques
- Tipus de tècniques i instruments de recollida d'informació
- Avantatges i limitacions
6. L'informe d'avaluació sociopsicopedagógica
- Estructura i continguts de l'informe.
- Recomanacions generals per a la seua redacció. Emplenament de l'informe.
- Col·lectius implicats.
- Un exemple: el model d'informe d'avaluació sociopsicopedagógica
Doble excepcionalitat en les altes capacitats
1. Conceptualització de la doble excepcionalitat.
2. Altes capacitats i Trastorn de l'Espectre Autista (TEA)
3. Altes capacitats, el trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH) i/o trastorns de la conducta.
4. Altes capacitats i Dificultats d'aprenentatge.
5. Altes capacitats i Trastorns de la personalitat.
6. Altes capacitats i Trastorns de la conducta alimentària.
Educació de les altes capacitats i del desenvolupament del talent
1. Altes capacitats i desenvolupament del talent en educació infantil i primària
2. Altes capacitats i desenvolupament del talent en educació secundària
3. Altes capacitats i desenvolupament del talent en estudis universitaris
4. Educació de talents específics I: dominis d'acompliment/execució
5. Educació de talents específics II: dominis de productius-acadèmics
6. La família en l'educació de les altes capacitats
Recursos Educatius per a la Promoció de les Altes Capacitats i El Desenvolupament del Talent
1. Metodologías de enseñanza ¿aprendizaje para la educación de las altas capacidades y el desarrollo del talento
- Aprendizaje Cooperativo
- Aprendizaje Basado en Problemas
- Aprendizaje invertido o Flipped Classroom
2. Programa de Mentorías en altas capacidades y desarrollo del talento
3.Oportunidades para la promoción de las altas capacidades y del talento en la educación no formal I. Tendiendo puentes.
4.Oportunidades para la promoción de las altas capacidades y del talento en educación no formal II
- El enriquecimiento extracurricular: asociaciones y otras actividades
6.Recursos tecnológicos para la gestión de las altas capacidades y el desarrollo del talento:
- Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC)
- Tecnologías para el Aprendizaje y la Comunicación (TAC)
- Tecnologías del Empoderamiento y la Participación (TEP).
7.Formación del profesorado en altas capacidades y desarrollo del talento
8. Innovación educativa. Programas y proyectos:
- Conecta-T
- Conecta-2
- Experiencia práctica: Alto rendimiento desde la motivación y la inclusión
- Shoolwide Enrichement Model (SEM)
Treball Final de Màster
Aquesta és l'última assignatura del Màster i les especificacions del TFM es publicaran, en el Moodle, a principis de curs, aproximadament durant el mes de gener.Els descriptors del TFM atendran a tots aquells descriptors especificats en els temaris de totes i cadascuna de les assignatures del Màster. Concretament, se centren en tots aquells especificats en els continguts de les 6 assignatures del Màster així com, en els quals versen els seus capítols o apartats.