Tres estudiants guanyen el concurs CI2 sobre competències a través de xarxes socials

Neus Salvador i Ismael Sanchis, acompanyats de Sílvia Barona, Trinidad Casasús, José Antonio Vázquez i María Victoria García Esteve

Els estudiants Pablo González Lázaro, Neus Salvador Costa i Ismael Sanchis López són els guanyadors del concurs CI2 sobre competències a través de xarxes socials, el qual pretén difondre les competències informàtiques i informacionals entre els estudiants. La vicerectora de Comunicació i Relacions Institucionals de la Universitat de València, Silvia Barona, va ser l’encarregada de lliurar els premis, aquest dijous, dia 30 de juny, en el saló d’actes de la Biblioteca de Ciències Socials Gregori Maians.

Els guardons han consistit en passes de tres dies per a assistir a un festival de música a Benicàssim. Un total de 150 estudiants han participat en la iniciativa. El títol triat per l’equip guanyador és ‘Aprende con las TIC en un sólo clic’. A l’acte també han acudit la degana de la Facultat d’Economia, Trinidad Casasús; la directora del Servei de Biblioteques i Arxius, María Victòria García Esteve; i el director del Servei d’Informàtica, José Antonio Vázquez.

Els estudiants havien de registrar-se seguint les bases de la competició i contestar una sèrie de preguntes. Aquesta experiència pilot ha estat impulsada pels representants en la comissió mixta CRUE-TIC-REBIUN, l’equip d’innovació educativa INNOVA Multidisciplinar, i el grup d’estudiants ESTIC Ci2.

En el marc de l’adaptació dels estudis universitaris espanyols a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), es va incloure en els nous graus la formació en competències transversals tals com les informàtiques i informacionals. En aquest sentit, es va crear una comissió de treball des de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), la comissió sectorial de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC) i la Xarxa de Biblioteques Universitàries (REBIUN). Una comissió mixta composta per bibliotecaris i informàtics representants de quatre universitats espanyoles: Universitat Carlos III de Madrid, Universitat de Sevilla, Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, i Universitat de València. Els representants valencians són M. Celi Aragón (Biblioteca de Ciències Socials Gregori Maians) i Juan Vicente Giménez (Servei d’Informàtica).

Entre les seues diferents objectius, la comissió mixta es va plantejar fomentar les competències informàtiques, açò és, “el conjunt de coneixements, habilitats, disposicions i conductes que capaciten als individus per a saber com funcionen les TIC, per a què serveixen i com es poden utilitzar per a aconseguir objectius específics” i les competències informacionals, és a dir “el conjunt de coneixements, habilitats, disposicions i conductes que capaciten els individus per a reconéixer quan necessiten informació, on localitzar-la, com avaluar la seua idoneïtat i donar-li l’ús adequat d’acord amb el problema que se’ls planteja” (Comissió Mixta CRUE-TIC-REBIUN, 2009).

En aquest sentit, han desenvolupat diferents accions. Una d’elles ha estat la creació de dos vídeos informatius amb l’objectiu de difondre les CI2 entre la comunitat universitària; un formal dirigit a professors, informàtics i bibliotecaris i altre, de caràcter informal, dirigit fonamentalment als estudiants (http://mmedia.uv.es/buildhtml?user=gimenezv&path=/&name=ci2_animado.mp4).

La realització de la campanya de promoció i difusió d’aquest vídeo va ser proposada a l’equip d’Innovació Educativa INNOVA Multidisciplinar, dirigit pel professor Manuel Cuadrado (Departament de Comercialització i Investigació de Mercats), qui al seu torn va incorporar al projecte el grup d’estudiants ESTIC Ci2 (http://jodiazse.blogs.uv.es/).

Amb l’objectiu de disposar d'informació rellevant per a dissenyar millor la campanya es va realitzar una investigació prèvia entre estudiants universitaris. Aquesta cercava conéixer bàsicament els mitjans electrònics i les plataformes socials utilitzats per aquest col·lectiu, el grat del vídeo, la percepció del missatge i les diferències d’opinió en funció de variables sociodemogràfiques. La investigació va suposar a més l’activitat principal de treball en el grup internacional de l’assignatura Investigació Comercial (ADE, Facultat d’Economia), en la qual els estudiants van col•laborar en el procés de recollida de la informació.

Per a recaptar aquesta informació, es va dissenyar un qüestionari estructurat a emplenar a través d'enquesta autoadministrada sent la població objecte d’estudi els estudiants de la Universitat de València. Entre ells es va obtindre una mostra de 844 estudiants dels tres campus. El treball de camp va començar amb la presentació del vídeo i a continuació es va repartir el qüestionari per al seu emplenament. L’anàlisi estadística dels resultats ha permés conéixer les parts del missatge menys atractives o complexes d’entendre, així com les xarxes socials utilitzades pels estudiants, entre moltes altres dades.

A partir d’ací, l’equip de treball va idear realitzar una competició a través de la xarxa social Tuenti com a plataforma central, però utilitzant un blog de treball, per a dipositar informació addicional, i un correu electrònic, per a comunicar-se amb els participants. La competició, que ha comptat amb el suport del Vicerectorat de Comunicació i Relacions Institucionals de la Universitat de València, girava al voltant del visionat i anàlisi del vídeo informal analitzat. Per a participar, els estudiants havien de fer-se primer amics de “Ci UV” en Tuenti i després inscriure’s seguint les bases de la competició allí allotjades. Posteriorment havien de contestar una sèrie de preguntes que s’enviaren per correu electrònic.

L’objectiu final d’aquesta competició no és altre que difondre des de la Universitat de València la importància i necessitat de les competències informàtiques i informacionals entre els seus estudiants. A més, el procediment i els resultats de la mateixa es facilitaran a la comissió mixta CRUE-TIC-REBIUN per al seu ús i adaptació en altres universitats espanyoles.
 

Data d'actualització: 1 de de juliol de 2011 07:29.

Llista de notícies