Grau en Logopèdia
- Facilitar l'aprenentatge de sistemes alternatius i augmentatius de comunicació. així com el disseny i l'ús de pròtesis i ajudes tècniques necessàries.
- L'alumne/a podrà programar una intervenció en un cas clínic de dany cerebral sobrevingut.
- L'alumne/a coneixerà les diferents tècniques d'intervenció en dany cerebral sobrevingut.
- L'alumne/a podrà programar una intervenció en un cas clínic neurodegeneratiu.
- L'alumne/a coneixerà les diferents tècniques d'intervenció en trastorns neurodegeneratius vinculats a la logopèdia
- Conèixer els processos psicolingüístics i altres processos psicològics bàsics que donen suport a les tècniques d'intervenció logopèdica en els trastorns d'etiologia central.
- Aplicar els tractaments logopèdics amb els mètodes, tècniques i recursos més eficaços i adequats en els trastorns d'etiologia central.
- Explorar, avaluar i diagnosticar els trastorns de la lectoescriptura i establir un pronòstic d'evolució.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la lectoescriptura.
- Conèixer els principis, funcions i procediments de la intervenció en trastorns de la lectoescriptura.
- Conèixer les tècniques i instruments d'avaluació i diagnòstic de trastorns de la lectoescriptura.
- Saber realitzar la intervenció logopèdica en els diferents trastorns de parla.
- Conèixer la intervenció logopèdica en els trastorns fonètics i fonològics; els trastorns de la fluïdesa de la parla; les disàrtries; i les disglòssies.
- Seleccionar sistemes alternatius i augmentatius de comunicació adaptats a les necessitats d'infants amb trastorns en el desenvolupament de la comunicació i el llenguatge.
- Conèixer els principis, funcions i procediments de la intervenció logopèdica en els trastorns del desenvolupament.
- Aplicar els tractaments logopèdics amb els mètodes, tècniques i recursos més eficaços i adequats en funció de la patologia auditiva.
- Explorar, avaluar i diagnosticar, si és el cas, els trastorns de la comunicació i el llenguatge derivats de la patologia auditiva i establir un pronòstic d'evolució.
- Conèixer els principis, funcions i procediments de la intervenció logopèdica en patologia de l'audició.
- Conèixer les tècniques i instruments d'avaluació i diagnòstic en patologia de l'audició.
- Conèixer les tècniques i instruments d'avaluació i diagnòstic en trastorns de la veu.
- Adaptar la seua actuació a les diferents etapes evolutives de l'ésser humà en la patologia de la veu.
- Aplicar els tractaments logopèdics amb els mètodes, tècniques i recursos més eficaços adequats a la patologia vocal que presenta cada pacient.
- Dissenyar, implantar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la veu.
- Aplicar els tractaments logopèdics amb els mètodes, tècniques i recursos més eficaços i adequats en la intervenció primerenca.
- L'alumne/a estarà capacitat/a per a emetre un informe neuropsicològic d'un cas clínic real de pacient amb trastorn neurodegeneratiu.
- L'alumne/a podrà realitzar una valoració neuropsicològica sobre un pacient amb trastorn neurodegeneratiu.
- L'alumne/a coneixerà els diferents trastorns neurodegeneratius vinculats a la intervenció logopèdica.
- Conèixer els trastorns de la lectoescriptura.
- Reconèixer i discriminar entre la varietat de trastorns de la fluïdesa.
- Reconèixer i discriminar entre la varietat de trastorns de l'articulació.
- Conèixer l'etiologia i la classificació dels trastorns de la parla.
- Conèixer la terminologia i la descripció dels trastorns de la parla.
- Conèixer els trastorns del desenvolupament de la comunicació i el llenguatge.
- Autonomia i responsabilitat en la presa de decisions.
- Conèixer la neurologia i neuropsicologia del llenguatge, la parla, l'audició i la veu.
- Conèixer el diagnòstic i el tractament de les patologies que afecten l'audició i en particular de les pròtesis auditives i dels implants coclears.
- Conèixer les patologies otològiques que poden provocar hipoacúsia.
- Conèixer dels tipus d'hipoacúsia i les formes de classificar-les.
- Coneixement de la semiologia laberíntica: la hipoacúsia i els símptomes que l'acompanyen en la patologia otològica.
- Avaluar, diagnosticar, pronosticar, rehabilitar i prevenir els trastorns de la comunicació associats a disfuncions cognitives.
- Conèixer el funcionament de la pròtesi auditiva i de l'implant coclear.
- Conèixer el concepte de screening auditiu i la seua aplicació.
- Conèixer els mètodes d'exploració de l'aparell vestibular.
- Conèixer els diferents mètodes d'exploració de l'audició.
- Avaluar la pròpia intervenció professional per optimitzar-la.
- Ser capaç de recollir, analitzar i interpretar dades mitjançant programes estadístics i altres tecnologies de la informació.
- Ser capaç d'aplicar el coneixement metodològic per resoldre els problemes plantejats en la pràctica professional.
- Conèixer els diferents dissenys d'investigació, els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis i la interpretació dels resultats.
- Conèixer els principis del mètode científic i les característiques dels diferents mètodes utilitzats en logopèdia i les seues tècniques d'anàlisis.
- Conèixer els diferents nivells de descripció de l'estructura de les llengües catalana i espanyola.
- Identificar els diferents components del llenguatge i les relacions lingüístiques que pot afectar un dèficit.
- Conèixer els fonaments lingüístics de la intervenció logopèdica i diferenciar les unitats pròpies dels nivells gramaticals i pragmàtics.
- Avaluar i dissenyar estratègies per a la millora de les capacitats comunicatives en entorns educatius formals.
- Capacitat per a treballar en l'entorn escolar formant part de l'equip docent.
- Participar en l'elaboració, execució i avaluació de programes col·lectius d'educació.
- Redactar informes de seguiment i finalització de tractaments en l'àmbit educatiu.
- Organitzar, supervisar, dirigir i integrar activitats relacionades amb l'exercici professional en l'àrea d'educació.
- Certificar les constatacions que realitze en l'exercici de la professió, respecte al diagnòstic, pronòstic i tractament logopèdic en l'àmbit educatiu.
- Comprendre l'organització dels serveis de logopèdia en l'àmbit educatiu.
- Adaptar la seua actuació a les diferents etapes evolutives de l'ésser humà, incloent-hi la perspectiva de gènere.
- Conèixer el desenvolupament del llenguatge i la comunicació.
- Conèixer les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
- Conèixer la professió i l'estatus legal del logopeda.
- Conèixer els processos psicolingüístics i altres processos psicològics bàsics que donen suport a les tècniques d'intervenció logopèdica.
- Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé descansa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguen la capacitat d'arreplegar i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants hagen desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Dissenyar, implantar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la comunicació i el llenguatge.
- Explorar, avaluar, diagnosticar i emetre pronòstic d'evolució dels trastorns de la comunicació i el llenguatge des d'una perspectiva multidisciplinària.
- Usar les tècniques i instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les en el conjunt de la informació.
- Dominar la terminologia que permeta interactuar eficaçment amb altres professionals.
- Dissenyar i dur a terme els tractaments logopèdica, tant individuals com col·lectius, i establir objectius i etapes, amb els mètodes, tècniques i recursos més eficaços i adequats, i atenent les diferents etapes evolutives de l'ésser humà, incloent-hi la perspectiva de gènere.
- Seleccionar, implementar i facilitar l'aprenentatge de sistemes de comunicació augmentatius així com el disseny i l'ús de pròtesis i ajudes tècniques necessàries adaptats a les condicions físiques, psicològiques i socials dels seus pacients.
- Assessorar les famílies i l'entorn social dels usuaris, afavorint la seua participació i col·laboració en el tractament logopèdic, atenent les peculiaritats de cada cas i incloent-hi la perspectiva de gènere.
- Treballar en els entorns escolar, assistencial i sanitari formant part de l'equip professional. Assessorar en l'elaboració, execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb logopèdia.
- Comprendre i valorar les produccions científiques que sustenten el desenvolupament professional del logopeda.
- Conèixer els límits de les seues competències i saber identificar si és necessari un tractament interdisciplinari.
- Explicar i argumentar el tractament seleccionat.
- Fomentar les habilitats comunicatives en la població general.
- Ser capaç de desenvolupar habilitats com regular el seu propi aprenentatge, resoldre problemes, raonar críticament i adaptar-se a situacions noves.
- Conèixer i ser capaç d'integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
- Conèixer els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
- Conèixer i valorar de forma crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.
- Conèixer i valorar de forma crítica la terminologia i la metodologia pròpies de la investigació logopèdica.
- Comunicar de manera oral i escrita les seues observacions i conclusions al pacient, als seus familiars i a la resta de professionals que intervenen en la seua atenció adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn.
- Elaborar i redactar informes d'exploració i diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
- Presentar una adequada producció de la parla, estructuració del llenguatge i qualitat de la veu.
- Manejar les tecnologies de la comunicació i la informació.
- Compromís ètic actiu amb els drets humans, la igualtat d'oportunitats i la no-discriminació per raons de gènere, edat, creences, llengua, cultura o per altres raons.
- Prevenir, detectar i desenvolupar mesures per superar les situacions de discriminació per raons de gènere en l'àmbit de l'actuació logopèdica.
- Promocionar la cultura de la pau, els valors democràtics i la sostenibilitat.
- Coneixement de l'anatomia dels òrgans del parla, audició i veu.
- Coneixement de la fisiologia dels òrgans del parla, audició i veu.
- Realitzar interconsultes i derivacions a altres professionals de la salut i l'educació.
- Coneixement del desenvolupament normal del llenguatge.
- L'alumne/a coneixerà els diferents trastorns neuropsicològics, les tècniques per al seu diagnòstic i les seues etiologies principals.
- L'alumne/a podrà realitzar una valoració neuropsicològica abreujada a una persona voluntària real.
- L'alumne/a estarà capacitat/ada per a emetre un informe neuropsicològic d'un cas clínic real.
- L'alumne/a coneixerà la mecànica de passar proves neuropsicològiques.
- Aplicar els tractaments logopèdics amb els mètodes, tècniques i recursos més eficaços i adequats en funció de la patologia orofacial
- Millorar les habilitats comunicatives en els infants
- Adaptar la seua actuació a l'etapa infantil
- Participar en l'elaboració, execució i avaluació de programes col·lectius d'intervenció lingüística en l'educació infantil
- Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetlar per la seua correcta evolució.
- Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament.
- Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'educació infantil
- Comunicar-se correctament en les llengües pròpies de la comunitat autònoma on exercisca
- Conèixer els fonaments educatius i de l'aprenentatge que donen suport a les tècniques d'intervenció logopèdica
- Adaptar la seua actuació a les etapes evolutives corresponents a l'educació primària i secundària
- Conèixer l'organització dels centres d'educació primària i secundària obligatòria i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament.
- Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'educació primària i secundària obligatòria
- Ser competents en la valoració de les alteracions orofacials, de gran importància en la pràctica logopèdica.
- Tenir capacitat per a ensenyar al pacient l'aplicació d'un programa fisioteràpic determinat en patologies relacionades amb alteracions de la parla i deglució, fonamentalment.
- Ser capaços de determinar les característiques de la valoració funcional i integral del comportament vocal.
- Ser capaços de dur a terme la rehabilitació del trastorn de la parla i del llenguatge en diferents pacients.
- Treballar en els entorns escolar, assistencial i sanitari formant part de l'equip professional o assessorar en l'elaboració, execució de polítiques d'atenció i educació amb persones amb deficiència auditiva.
- Preocupació per garantir la qualitat de l'actuació professional.
- Conèixer la professió i l'estatus legal del logopeda.
- Aprendre a establir correspondències clares entre procediments d'avaluació i intervenció, i les categories o unitats lingüístiques concretes en què incideixen.
- Identificar correspondències entre les activitats proposades en tests i protocols i les categories verbals que pretenen avaluar o rehabilitar.
- Distingir construccions correctes i desviades de l'espanyol i el català en els diferents nivells de descripció lingüística, així com el seu reflex en tests i protocols.
- Familiaritzar-se amb el mètode etnogràfic d'investigació i amb dades validesa ecològica.
- Realitzar la transcripció de converses en espanyol i català.
- Integrar l'anàlisi dels diferents nivells lingüístics a partir d'una única mostra de dades lingüístiques deficitàries.
- Consolidar els fonaments lingüístics de la intervenció logopèdica, i diferenciar les unitats pròpies dels nivells gramaticals i pragmàtics en espanyol i català
- Coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.