GIUV2021-501
El grup Geografies Literàries (GEOLIT) destaca per la seua interdisciplinarietat. La gran majoria dels membres pertanyen a l'àrea de didàctica de la llengua i la literatura vinculats fonamentalment al Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la UV. D'entre els col·laboradors del grup, hi participen tant membres de la Universitat de València, des del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials fins la Filologia Clàssica, com a representants de diferents universitats de la Xarxa Vives (UB, UA, UIB, URV, Florida Universitària) vinculats a la UV a través de diferents projectes d'innovació "Geografies Literàries 3.0".El grup incideix en el coneixement del medi social i natural, en la configuració d'actituds i la generació d'emocions i incideix en una educació literària orientada al territori. Pretén avançar en el coneixement i pràctica de les rutes literàries (reals i virtuals) dins de contextos educatius. Les propostes connecten la literatura al territori, amb especial atenció a la perspectiva de gènere, i permeten la reflexió sobre la pràctica didàctica de les rutes literàries.El treball dels diversos membres del grup incideix en les...El grup Geografies Literàries (GEOLIT) destaca per la seua interdisciplinarietat. La gran majoria dels membres pertanyen a l'àrea de didàctica de la llengua i la literatura vinculats fonamentalment al Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la UV. D'entre els col·laboradors del grup, hi participen tant membres de la Universitat de València, des del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials fins la Filologia Clàssica, com a representants de diferents universitats de la Xarxa Vives (UB, UA, UIB, URV, Florida Universitària) vinculats a la UV a través de diferents projectes d'innovació "Geografies Literàries 3.0".El grup incideix en el coneixement del medi social i natural, en la configuració d'actituds i la generació d'emocions i incideix en una educació literària orientada al territori. Pretén avançar en el coneixement i pràctica de les rutes literàries (reals i virtuals) dins de contextos educatius. Les propostes connecten la literatura al territori, amb especial atenció a la perspectiva de gènere, i permeten la reflexió sobre la pràctica didàctica de les rutes literàries.El treball dels diversos membres del grup incideix en les potencialitats didàctiques que ofereixen els itineraris i les rutes literàries en relació a la docència de la llengua, la literatura, la història i el patrimoni, en qualsevol dels nivells educatius, com mostren els materials de materials i bancs de recursos que s'hi han compartit a la web del projecte. Les propostes connecten la literatura amb el territori, fent referència a elements de la literatura popular, a obres de diferents èpoques i a la reflexió sobre la pràctica didàctica de les rutes literàries. La primera línia d'investigació, general i oberta a tot el grup de recerca, se centra en l'estudi dels espais i llocs vinculats a textos literaris, en concret la relació entre la literatura i el territori. Amb aquesta finalitat, s'hi investiguen tant els textos i espais literaris com es dissenyen, analitzen i avaluen dispositius didàctics per a diferents nivells educatius que reforcen actituds positives de promoció cap a la llengua, la literatura, la història, el paisatge i el patrimoni. Realitzem investigacions sobre les possibilitats que ofereixen els itineraris i les rutes historicoliteràries, els itineraris per espais de la memòria o a partir de textos etnopoètics, propis de la literatura de tradició oral. Les investigacions de tipus educatiu contemplen aspectes com l'avaluació de rutes transdisciplinàries, propostes de protocols d'anàlisi, el tractament de la interculturalitat en contacte amb la Geografia Literària, les relacions entre literatura, educació i turisme, les relacions entre creació literària i territori, l'anàlisi d¿experiències amb dones escriptores o les experiències amb rutes literàries, protagonitzades per dones.Parem atenció als mapes literaris i a les interseccions entre geografia, cartografia i literatura. L'ús de mapes amb l'aplicació Google Maps (o altres) ens permet la incorporació d'hipertexts literaris multimodals georeferenciats. A més, fem servir dins el grup el portal de textos literaris ENDRETS (http://www.endrets.cat/).Finalment, s'hi incorporen els ODS a les recerques del grup, en clara incidència amb els temes socialment rellevants, sobretot a aquells que promouen la igualtat de gènere i la recuperació d'espais de memòria històrica i literària. En concret, en relació a la perspectiva de gènere, centrem les investigacions en el paper de les escriptores i les dones en la contemporaneïtat i la història de l'escola valenciana.
[Leer más][Ocultar]
[Leer más][Ocultar]
- Estudiar les produccions literàries (entre les quals les de transmissió oral) vinculades al seu entorn immediat i als espais en què es van gestar
- Planificar, elaborar i avaluar seqüències didàctiques i rutes literàries, en el context universitari dels estudis de Formació del Professorat
- Analitzar les interseccions entre geografia, cartografia i literatura i les seues possibilitats didàctiques i formatives
- Incorporar als àmbits educatius la recuperació d¿espais de memòria històrica i literària i la igualtat de gènere, com a ODS
- Caracteritzar la literatura femenina d'autores valencianes i contextualitzar els espais literaris associats a les seues vides i les seues obres
- Literatura y territorio. Determinació del conceptes d'espai i lloc literari. A partir del coneixement del medi social i natural, configuració d¿actituds i generació d'emocions, dins una educació literària orientada al territori. Coneixement i pràctica de les rutes literàries (reals i virtuals) dins de contextos educatius.
- Mujeres y literatura. Es pretén investigar la vida i les obres d'un conjunt específic d'escriptores valencianes per a analitzar quina ha estat la seua aportació en la representació dels llocs literaris i classificar els seus paisatges vitals i literaris, per aplicar-ho al context cultural i educatiu actual.
- La literatura griega y sus enclaves literarios. A partir de textos grecs, s'hi analitzen passatges en què es descriuen llocs emblemàtics del món antic. S'hi elaboren rutes literàries de caràcter temàtic: pels principals enclavaments religiosos, per les principals póleis o pels territoris fora de l'àmbit grec i romà.
- Nuevos enfoques en la enseñanza de E/LE a través de la literatura y el territorio. L'ensenyament de l'espanyol a estudiants incoming mitjançant l'ús de rutes literàries com a eina didàctica contribueix a millorar les destreses lingüístiques dels estudiants alhora que es converteix en una eficaç eina per a la immersió cultural i l'acostament a la realitat lingüística de l'entorn.
- Espacios de la memoria. Localització d'espais històrics i espais vinculats a llegendes i textos de la memòria oral, que poden esdevenir espais de la memòria col·lectiva a partir de la seua significació, senyalització i projecció social i educativa
Nombre | Carácter de la participación | Entidad | Descripción |
---|---|---|---|
Alexandre Bataller Català | Director-a | UVEG-Valencia | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
M Del Carmen Agullo Diaz | Membre | UVEG-Valencia | Titular d'Universitat |
Eduardo España Palop | Membre | UVEG-Valencia | Professor-a Ajudant-a Doctor-a |
Hector Hernández Gassó | Membre | UVEG-Valencia | Professor-a Associat-da |
Aina Monferrer Palmer | Membre | UVEG-Valencia | Professor-a Ajudant-a Doctor-a |
Jordi Oviedo Seguer | Membre | UVEG-Valencia | Professor-a Ajudant-a Doctor-a |
Violeta Aida Ros Ferrer | Membre | UVEG-Valencia | Professor-a Ajudant-a Doctor-a |
Elvira Asensi Silvestre | Col·laborador-a | UVEG-Valencia | Professor-a Contractat-da Doctor-a |
Juan Carlos Colomer Rubio | Col·laborador-a | UVEG-Valencia | Professor-a Contractat-da Doctor-a |
Martín Domínguez Romero | Col·laborador-a | UVEG-Valencia | Titular d'Universitat |
Jeroni Méndez Cabrera | Col·laborador-a | UVEG-Valencia | Professor-a Ajudant-a Doctor-a |
Ángel Narro Sánchez | Col·laborador-a | UVEG-Valencia | Titular d'Universitat |
Mª Tatiana Pina Desfilis | Col·laborador-a | UVEG-Valencia | Professor-a Contractat-da Doctor-a |
Cristina Sendra Mocholí | Col·laborador-a | UVEG-Valencia | Professor-a Contractat-da Doctor-a |
Julieta Torrents i Sunyol | Col·laborador-a | UB-Barcelona | Investigador-a |
Equip de Treball | |||
Glòria Bordons De Porrata Doria | Equip de Treball | UB-Barcelona | Catedràtic-a d'Universitat |
Joan Borja I Sanz | Equip de Treball | UA-Alicante | Professor-a Titular d'Universitat |
Rosa Català Marticella | Equip de Treball | ISN-Barcelona | Professor-a Titular d'Universitat |
Jordi Clopés Garrell | Equip de Treball | UB-Barcelona | Professor-a Associat-da |
Jordi Chumillas Coromina | Equip de Treball | UVic-Barcelona | Professor-a Titular d'Universitat |
Mia Güell Devesa | Equip de Treball | UVic-Barcelona | Professor-a Titular d'Universitat |
Marcelino Jiménez León | Equip de Treball | UB-Barcelona | Professor-a Titular d'Universitat |
Carme Oriol Carazo | Equip de Treball | URV-Tarragona | Professor-a Titular d'Universitat |
Pere Quer I Aiguadé | Equip de Treball | UVic-Barcelona | Professor-a Titular d'Universitat |
Joan Marc Ramos Sabaté | Equip de Treball | UB-Barcelona | Professor-a Associat-da |
Maria Amparo Rico Beltrán | Equip de Treball | UVEG-Valencia | Professor-a Associat-da |
Emili Samper Prunera | Equip de Treball | URV-Tarragona | Professor-a Contractat-da Doctor-a |
Caterina Valriu Llinàs | Equip de Treball | UIB-Palma | Catedràtic-a d'Universitat |
M. Àngels Verdaguer Pajerols | Equip de Treball | UVic-Barcelona | Professor-a Titular d'Universitat |
Tomàs Vibot Railakari | Equip de Treball | GIB-Palma | Professor-a Ajudant-a Doctor-a |