GIUV2013-044
El grup considera l'ús i el significat dels vestigis del passat a la Comunitat Valenciana en època medieval i moderna. El patrimoni artístic és estudiat com a resultat de decisions que impliquen destruccions, restauracions, reutilització i intervencions conscients al llarg del temps i revelen, al seu torn, actituds i valors canviants, interessos precisos i intencions manifestes o latents. L'estudi del passat a partir dels vestigis d'altres èpoques (ruïnes, spolia, relíquies, monuments, inscripcions públiques), l'elaboració d'una història de l'art local i regional, l'anhel d'un passat gloriós i la construcció d'una identitat en un punt intermedi entre la memòria i l'oblit són algunes dels principals corrents culturals europees d'aquestes èpoques i van tindre conseqüències duradores en la Història de l'Art com a disciplina i en la constitució del seu propi objecte d'estudi. Una determinada imatge del passat emergeix de la literatura de viatges, els testimoniatges escrits de les festes i celebracions públiques, la iconografia urbana i els interesses antiquaris vernacles. Les imatges, les percepcions i els valors atribuïts als vestigis del passat poden estudiar-se considerant no sols...El grup considera l'ús i el significat dels vestigis del passat a la Comunitat Valenciana en època medieval i moderna. El patrimoni artístic és estudiat com a resultat de decisions que impliquen destruccions, restauracions, reutilització i intervencions conscients al llarg del temps i revelen, al seu torn, actituds i valors canviants, interessos precisos i intencions manifestes o latents. L'estudi del passat a partir dels vestigis d'altres èpoques (ruïnes, spolia, relíquies, monuments, inscripcions públiques), l'elaboració d'una història de l'art local i regional, l'anhel d'un passat gloriós i la construcció d'una identitat en un punt intermedi entre la memòria i l'oblit són algunes dels principals corrents culturals europees d'aquestes èpoques i van tindre conseqüències duradores en la Història de l'Art com a disciplina i en la constitució del seu propi objecte d'estudi. Una determinada imatge del passat emergeix de la literatura de viatges, els testimoniatges escrits de les festes i celebracions públiques, la iconografia urbana i els interesses antiquaris vernacles. Les imatges, les percepcions i els valors atribuïts als vestigis del passat poden estudiar-se considerant no sols aquests registres documentals sinó també les pràctiques de conservació i reutilització des de l'Edat mitjana fins al segle XX a la Comunitat Valenciana. Tals interessos, intencions i pràctiques de conservació/destrucció es compararan amb els observats en altres regions i ciutats europees amb el propòsit d'identificar les semblances i diferències amb el cas valencià en la baixa Edat mitjana i l'Edat Moderna. Un estudi sistemàtic d'aquestes pràctiques, significats i actituds cap a les restes materials del passat no s'ha culminat encara i constitueix el principal objectiu d'aquest grup d'investigació, a partir de fonts com les imatges, els testimoniatges arqueològics, els llibres de viatges, la historiografia i qualsevol tipus de registre documental de l'estima, la supressió i la conservació d'objectes i monuments d'èpoques anteriors. Successivament, les conclusions aconseguides en aquest estudi contribuirien al millor coneixement i comprensió del patrimoni cultural a la Comunitat Valenciana tal com s'ha constituït des d'època medieval i moderna. El grup pretén analitzar en particular la constitució canviant de la identitat valenciana a partir de la selecció dels vestigis en la seua complexa formació, amb el propòsit comparatiu de considerar la seua singularitat o les seues similituds amb les de la resta de territoris de la Corona d'Aragó, Espanya o Europa. Aquest objectiu s'aconsegueix acostant-nos als processos de construcció de la identitat no com a destí imposat, a través d'una elaboració generalment contemporània, sinó en la seua polièdrica complexitat evolutiva, amb contradictòries i ziga-zagues possibilitats. En definitiva, s'aspira a considerar de manera integrada una política de la imatge en les arts visuals i l'arquitectura que comprenga no sols les circumstàncies concretes de la seua producció, sinó també de la seua evolució i recepció a través del temps en l'àmbit de l'antic Regne de València en època foral fins a l'actual Comunitat Valenciana. En última instància, s'aspira també contribuir a una visió cultural més integradora de la història i l'art valencians a través del seu patrimoni artístic analitzant la construcció d'aquesta identitat col·lectiva i incorporant el llegat islàmic, mudèjar i morisc, i la memòria sefardita amb la vista posada en la societat contemporània i el seu caràcter intercultural en un món globalitzat com l'actual.
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Identificar los referentes visuales, literarios y arqueologicos del culto valenciano al patrimonio artistico como fundamento de su identidad
- Verificar el fundamento historico de la interpretacion y valoracion que han merecido las piezas señeras del patrimonio valenciano de epoca foral
- Analizar el concepto de paisaje cultural de manera circunstanciada en las diferentes epocas historicas
- Contraponer el presunto caracter propio de los vestigios artisticos con elementos comparables de la Corona de Aragon y la monarquia hispanica
- Reconocer la aportacion de las culturas islamica y judia al patrimonio artistico valenciano
- Paisatge cultural: construït i representat.Estudi del paisatge cultural que transcendeix el del territori físic. Pretén ampliar la visió actual a diferents períodes històrics, des de la perspectiva de la història de l'art i, en general, de la història de la cultura, en aquesta última amb la participació de la cultura visual.
- Accions i actituds sobre els vestigis materials del passat.Analitzar les accions i actituds sobre els elements materials del passat, com destruccions, restauracions, reutilitzacions, actuacions amb intencions documentables històricament, d'acord amb el caràcter canviant de la valoració del passat i els seus vestigis.
- Estudi de les relacions interculturals entre les comunitats cristianes, musulmanes i jueves en època medieval i moderna.Estudi des del punt de vista de la Història de l'art de la interacció entre les comunitats cristianes, musulmanes i jueves en l'àmbit valencià amb especial atenció a les pràctiques culturals relacionades amb les imatges i l'arquitectura.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
AMADEO SERRA DESFILIS | Director-a | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
JORGE SEBASTIAN LOZANO | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
LUIS MANUEL ARCINIEGA GARCIA | Membre | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
ADRIAN BESO ROS | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
MARIA DE LA ENCARNACION MONTERO TORTAJADA | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
PABLO SANCHEZ IZQUIERDO | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctora/Doctor |
ALBERTO FERRER ORTS | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
OSCAR CALVE MASCARELL | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
FRANCESC GRANELL SALES | Membre | Universitat de València | Ayudante Doctor/a |
Néstor Marín Nieto | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
Néstor Olucha Feliu | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
CATALINA MARTÍN LLORIS | Col·laborador-a | Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir | professor-a |
- Educación universitaria.
- Història de l'Art
- Conservación; destrucción; expolio; reutilización; paisaje cultural
- Alteridad; mudéjar; convivencia; asimilación; sefardíes; cristianización
- Paisaje; cultura; percepción; construcción; obra pública; representación