Innovació, i-Space i empreniment - InnSpace

Referència del grup:

GIUV2016-328

 
Descripció de l'activitat investigadora:
La innovació és un factor fonamental en el creixement de qualsevol organització. La innovació implica una manera de pensar diferent. Per això, es fa necessari desenvolupar una sèrie de creences, principis i valors que posen èmfasis en un canvi en la mentalitat emprenedora cap a la innovació en valor, sense abandonar la tradicional innovació tecnològica, que continua sent un factor imprescindible, per a mantindre i incrementar la competitivitat. Es pretén aprofundir en la explicitació i estructuració dels elements que articulen la mentalitat de l'emprenedor per a identificar i aprofitar noves oportunitats de creació de valor. Posant el focus en l'emprenedor com a innovador en valor, és a dir aquell capaç d'identificar i satisfer una necessitat no coberta per a un mercat no atés. Els recursos i capacitats amb els quals compten les organitzacions seran clau per a desenvolupar correctament tot tipus d'innovacions. La situació de crisi actual, la necessitat de ser sostenibles en l'ús de recursos i l'aparició en els últims anys d'un increment de la investigació en obert a través de plataformes de Open Science, fan necessari una nova visió en la creació de recursos a través de l'espai...La innovació és un factor fonamental en el creixement de qualsevol organització. La innovació implica una manera de pensar diferent. Per això, es fa necessari desenvolupar una sèrie de creences, principis i valors que posen èmfasis en un canvi en la mentalitat emprenedora cap a la innovació en valor, sense abandonar la tradicional innovació tecnològica, que continua sent un factor imprescindible, per a mantindre i incrementar la competitivitat. Es pretén aprofundir en la explicitació i estructuració dels elements que articulen la mentalitat de l'emprenedor per a identificar i aprofitar noves oportunitats de creació de valor. Posant el focus en l'emprenedor com a innovador en valor, és a dir aquell capaç d'identificar i satisfer una necessitat no coberta per a un mercat no atés. Els recursos i capacitats amb els quals compten les organitzacions seran clau per a desenvolupar correctament tot tipus d'innovacions. La situació de crisi actual, la necessitat de ser sostenibles en l'ús de recursos i l'aparició en els últims anys d'un increment de la investigació en obert a través de plataformes de Open Science, fan necessari una nova visió en la creació de recursos a través de l'espai obert. En aquest context obert de fàcil accés a múltiples recursos i capacitats ocioses, ineficientment aplicades o amb excés de capacitat instal·lada, resulta clau la labor d'innovador com a coordinador de recursos. Així, la captació, organització i desplegament de recursos en l'i-SPACE pot donar lloc a una revolució. Per part seua, la sostenibilitat no sols afecta a la generació de recursos i capacitats sinó que ha de ser la raó per a desenvolupar models de negoci sostenibles tant des de l'àmbit social com mediambiental. D'aquesta manera, explorarem la innovació social com el procés de dissenyar, desenvolupar i fer créixer noves idees que tenen com a objectiu cobrir necessitats socials. Analitzant i comprenent les motivacions de l'emprenedor, així com els recursos i condicions de context necessàries per a desenvolupar models de negoci sostenibles tant des de l'àmbit social com mediambiental. L'emprenedoria amb base tecnològica també serà abordat pel grup des d'una perspectiva descriptiva de la situació actual i aprofundint en les figures de l'equip fundador d'aquestes companyies. La modalitat empresarial coneguda com a start-up serà analitzada a través del seu model de negoci, client objectiu i proposta de valor. Així mateix, s'aprofundirà des d'una perspectiva crítica en l'ús i aplicabilitat de les noves metodologies de gestió d'aquestes empreses com el conegut Business Model Canvas i els plantejaments lligen start-up. És important destacar que la capacitat d'innovació és un dels factors clau de la competitivitat. Una de les línies es dirigirà a investigar la implantació d'aspectes clau en la gestió de la innovació empresarial a nivell empresarial o sectorial tant a nivell regional com nacional. Aquests estudis de tall més territorial tindran com a espai prioritari la unió europea, a partir de dades recaptades en estadístiques oficials com Eurostat i CIS. Una àrea complementària serà l'ajust de la Innovació amb noves formes de treball més concordes, com el Smart Work, que permeten un increment de la satisfacció dels treballadors així com millores en el clima i en els ràtios econòmics de l'empresa. En empreses i entorns on prima la innovació, la generació de polítiques de recursos humans que s'alineen amb els interessos dels treballadors i que aconseguisquen el compromís i la fidelització d'aquests, es torna crucials. La CVPP com els nous plantejaments laborals i professionals emmarcats com Smart Work en els quals s'incloga la possibilitat d'autogestió del temps de treball, la utilització serveis col·laboratius en xarxa o la generació de centres virtuals de coneixement, ens permetran aconseguir l'objectiu plantejat.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Describir en detalle los principios y practicas que articulan este Enfoque de Innovacion
  • Analizar casos de exito e identificar los factores criticos que aparecen como condiciones necesarias y como condiciones suficientes del exito
  • Identificar practicas de gestion que dan soporte a la innovacion en valor
  • Identificar tendencias sociales, tecnologicas y economicas que condicionan la aplicacion de diferentes modelos y practicas de innovacion
 
Línies d'investigació:
  • L'emprenedor com a innovador social.Analitzar motivacions, recursos i condicions per a desenvolupar models de negoci sostenibles socialment i mediambientalment. Models i formes accessibles a la innovació des d'un punt de vista econòmic (salvar la bretxa de la desigualtat econòmica) i cognitiu (salvar la bretxa del coneixement).
  • Desenvolupament de la mentalitat del emprenedor.Aprofundir en la mentalitat de l'emprenedor per a identificar i aprofitar noves oportunitats de creació de valor. Es posa el focus en l'emprenedor com a innovador en valor, és a dir, aquell capaç d'identificar i satisfer una necessitat no coberta per a un mercat no atés.
  • Captació, organització i desplegament de recursos en l'i-space.Analitzar la manera en què l'innovador identifica, accedeix, coordina i desplega els recursos necessaris per a posar en marxa el seu model de negoci amb base en les capacitats dinàmiques i orquestració de recursos i l'estudi de nous fenòmens com el crowdsourcing, open innovation o open science.
  • Emprenedoria en companyies tecnològiques i start-ups.Analitzar les característiques, els trets distintius i la problemàtica que envolta la creació i gestió de les companyies start-ups així com les noves estructures de suport i impuls a aquestes i enfocant l'estudi en la figura de l'emprenedor o equip fundador d'aquestes companyies tecnològiques o innovador.
  • Innovació i desenvolupament econòmic empresarial.Investigar la implantació d'aspectes clau en la gestió de la innovació empresarial per a determinar en quina mesura un comportament més procliu o no a la innovació incideix en i afecta la competitivitat de les empreses i dels sectors productius i inclou l'estudi d'indicadors d'innovació.
  • Conciliació de la vida professional i personal (Work -life Balanç) i noves formes de treball (Smart Work).Anàlisi de polítiques de conciliació que alineen els interessos dels treballadors i n'aconsegueixen el compromís i la fidelització incloent nous plantejaments laborals amb la utilització de les dimensions positives de les TIC, networking, viralitat o connectivitat, smart work.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
CLARA MARTINEZ FUENTESDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
ANTONIO CARLOS CUENCA BALLESTERMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ELVIRA CERVER ROMEROMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MANUELA PARDO DEL VALMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
CONSOLACION ADAME SANCHEZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ISIDRE MARCH CHORDACol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
ALICIA MAS TURCol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
MARIA DOLORES BOTELLA CARRUBICol·laborador-aUniversidad Católica de Valencia San Vicente Mártirprofessor-a
JUAN ANTONIO MARIN GARCIACol·laborador-aUniversitat Politècnica de Valènciaprofessor-a titular d'universitat
RUBEN VICENTE SAEZCol·laborador-aFundación Comunidad Valenciana Región Europeainvestigador-a
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Estructura associada:
  • Direcció d'Empreses 'Juan José Renau Piqueras'
 
Paraules clau:
  • Innovación; accesibilidad; valor social; sostenibilidad
  • Innovación en Valor; Mentalidad del Emprendedor; Modelos de Negocio; Sesgos Cognitivos; Patrones Cognitivos
  • Capacidades Dinámicas; Orquestación de Recursos; Open Innovation; Open Science; Crowd-Sourcing
  • Innovación; start-ups; aceleradoras; lean start-up; modelo de negocio; desempeño; impacto económico; emprendedor
  • innovación; gestión; territorio; desempeño; estrategia; indicadores
  • Recursos Humanos; Conciliación vida profesional y personal; Smart Work; Innovación en Valores; Capacidades Dinámicas