GIUV2017-344
Globalment l'activitat investigadora del nostre grup de treball s'ha focalitzat en l'avaluació del funcionament cognitiu en pacients amb trastorn mental, el desenvolupament d'alternatives per a facilitar l'avaluació del seu funcionament intel·lectual, l'estudi específic de la memòria implícita en aquests mateixos pacients per a determinar en quina mesura els tipus de tasques i els paràmetres utilitzats en aquestes per a valorar el funcionament d'aquest sistema de memòria condicionen els resultats d'aquesta valoració i, finalment, en l'avaluació de l'eficàcia de programes de rehabilitació de la cognició en trastorns mentals, sobretot en esquizofrènia. Aquest treball l'hem realitzat durant més de dues dècades amb el suport de projectes d'investigació finançats per la Universitat de València, per la Conselleria d'Educació, per la Conselleria de Sanitat i pel Ministeri d'Educació. Aquestes investigacions han tingut com a resultat com a resultat la publicació de nombrosos treballs que apareixen recollits en els CV que s'adjunten. De manera més concreta la nostra activitat investigadora s'ha desenvolupat a través de les següents línies de treball:
Avaluació cognitiva en esquizofrènia....Globalment l'activitat investigadora del nostre grup de treball s'ha focalitzat en l'avaluació del funcionament cognitiu en pacients amb trastorn mental, el desenvolupament d'alternatives per a facilitar l'avaluació del seu funcionament intel·lectual, l'estudi específic de la memòria implícita en aquests mateixos pacients per a determinar en quina mesura els tipus de tasques i els paràmetres utilitzats en aquestes per a valorar el funcionament d'aquest sistema de memòria condicionen els resultats d'aquesta valoració i, finalment, en l'avaluació de l'eficàcia de programes de rehabilitació de la cognició en trastorns mentals, sobretot en esquizofrènia. Aquest treball l'hem realitzat durant més de dues dècades amb el suport de projectes d'investigació finançats per la Universitat de València, per la Conselleria d'Educació, per la Conselleria de Sanitat i pel Ministeri d'Educació. Aquestes investigacions han tingut com a resultat com a resultat la publicació de nombrosos treballs que apareixen recollits en els CV que s'adjunten. De manera més concreta la nostra activitat investigadora s'ha desenvolupat a través de les següents línies de treball:
Avaluació cognitiva en esquizofrènia. Aquesta línia d'investigació se centra en l'avaluació del funcionament neurocognitiu, incloent la cognició social, en el trastorn mental amb la finalitat de determinar les interrelacions que existeixen entre els diferents dominis cognitius, i valorar en quina mesura determinen el funcionament social del pacient. En el context d'aquesta línia d'investigació la nostra atenció s'ha centrat en els dominis neurocognitius de l'atenció, la memòria episòdica i el funcionament executiu, i dins de la cognició social, en els dominis de la percepció emocional, teoria de la ment, percepció social i estil atribucional. Encara que podrien emmarcar-se en l'àmbit al qual es refereix la nostra línia d'investigació nº1, el nostre equip d'investigació ve desenvolupant dues línies d'investigació més específiques (línies nº2 i nº3).
Funcionament intel·lectual en esquizofrènia. Aquesta línia d'investigació se centra en el desenvolupament de versions abreujades dels tests clàssics emprats per a valorar el funcionament intel·lectual, amb el propòsit de facilitar la seua utilització en pacients amb trastorn mental i permetre un cribratge ràpid del pacient.
Memòria implícita en esquizofrènia. En termes generals l'evidència científica indica que el funcionament de la memòria implícita està preservat en el trastorn mental. No obstant això, a vegades l'evidència és contradictòria i la raó pot estar en la disparitat de tasques utilitzades en l'avaluació de la memòria implícita i en les condicions metodològiques que es donen dins de cada prova. En aquesta línia d'investigació el nostre treball se centra en aclarir quines tasques són les més adequades i quines són les condicions metodològiques que han de considerar-se dins d'aqueixes tasques per a avaluar de manera vàlida la memòria implícita. Avaluació dels dèficits cognitius de persones amb diferents diagnòstics de trastorn mental, bàsicament esquizofrènia, mitjançant tasques d'ampli ús en psicologia experimental com a decisió lèxica i completat de fragments.
Intervenció psicològica en cognició en esquizofrènia. En aquesta línia d'investigació el nostre treball se centra en l'avaluació de programes enfocats a la rehabilitació de la neurocognició i de la cognició social per a millorar el funcionament social de persones amb trastorn mental (p.e. IPT, Gradior, EMT).
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Identificar los patrones de interrelacion entre la neurocognicion, la cognicion social y el funcionamiento social en pacientes con trastorno mental. Para alcanzar este objetivo es necesaria la evaluacion de la neurocognicion (atencion, memoria episodica y funcionamiento ejecutivo), la cognicion social (percepcion emocional, teoria de la mente, percepcion social y estilo atribucional) y el funcionamiento social del paciente. La identificacion de esos patrones de interrelacion permite determinar que aspectos de la neurocognicion y de la cognicion social tienen un efecto sobre el funcionamiento cotidiano del paciente y en consecuencia identificar los dominios neurocognitivos y de cognicion social sobre los que dirigir la atencion para el desarrollo de programas de rehabilitacion.
- La pruebas utilizadas en la evaluacion del funcionamiento intelectual requieren completar distintas tareas que en total necesitan de un periodo amplio de tiempo. En el caso de los pacientes con trastorno mental este tiempo aun es mayor, y completar la evaluacion supone un esfuerzo suplementario para estos pacientes. Estas circunstancias hacen que en numerosas ocasiones no se realice una adecuada valoracion de su funcionamiento intelectual. Dada esta situacion, nuestro objetivo es desarrollar versiones abreviadas de las pruebas mas utilizadas en la evaluacion del funcionamiento intelectual (escalas Wechsler) para su utilizacion especifica en pacientes con esquizofrenia. Estas versiones persiguen alcanzar una fiabilidad equivalente a la que tienen las versiones completas de las pruebas, reducir notablemente el tiempo necesario para completarlas e, indirectamente, favorecer su utilizacion en la valoracion de estos pacientes.
- El estudio del funcionamiento de la memoria implicita en el trastorno mental se ha desarrollado de manera amplia en los ultimos años porque, frente a la evidencia consistente de que la memoria episodica esta deteriorada, la evidencia sobre el posible deterioro de la memoria implicita no ha sido tan consistente. En buena medida esto se ha debido a la variedad de pruebas de laboratorio utilizadas para su evaluacion y al modo como se han manipulado los parametros utilizados en esas pruebas. En este contexto nuestro objetivo es el de clarificar cual es el patron de resultados que pueden observarse cuando se evalua el funcionamiento de la memoria implicita en funcion del tipo de tarea experimental utilizada (p.e. completado de fragmentos, decision lexica) y los parametros manipulados en esas tareas (p.e. fuerza asociativa, asincronia estimular).
- Nuestro trabajo del estudio del funcionamiento intelectual, neurocognitivo y de la cognicion social en pacientes con un trastorno mental grave como es la esquizofrenia en ultima instancia pretende identificar dominios cognitivos no deteriorados en estos pacientes, que puedan utilizarse como recursos cuando se diseñan programas de rehabilitacion cognitiva. Por eso, otro de nuestros objetivos es el de evaluar programas de rehabilitacion cognitiva y de la cognicion social en pacientes con trastorno mental, para aportar la evidencia empirica que permita valorar su eficacia.
- Funcionament intel·lectual en trastorn mental.Desenvolupament de versions abreujades de les proves clàssiques utilitzades en l'avaluació intel·lectual, amb l'objectiu de facilitar l'avaluació del funcionament intel·lectual i el cribratge dels pacients amb trastorn mental greu.
- Avaluació cognitiva en trastorn mental.Avaluar la neurocognició i la cognició social en esquizofrènia, incloent l'atenció, memòria episòdica, funcions executives, percepció emocional, teoria de la ment, estil atribucional i percepció social.
- Intervenció psicològica en cognició en trastorn mental.Avaluar l'eficàcia de diferents programes (p. e. IPT, EMT, INT) per a millorar la neurocognició, la cognició social i el funcionament social de persones amb trastorn mental.
- Funcionament de la memòria implícita en esquizofrènia.Estudi del funcionament de la xarxa semàntica de la memòria per a identificar de manera específica tant dèficits com funcions preservades en esquizofrènia amb el propòsit d'elaborar plans de rehabilitació personalitzats.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
JUAN C RUIZ RUIZ | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
CARMEN DASI VIVO | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
MARIA PILAR BLASCO GONZALEZ | Membre | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
MARIA DOLORES SANCERNI BEITIA | Col·laborador-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
INMACULADA FUENTES DURA | Col·laborador-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
PATRICIA MARIA CORREA GHISAYS | Col·laborador-a | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
PATRICIA MARIA CORREA GHISAYS | Col·laborador-a | Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental | investigador-a doctor-a |
- Otras actividades sanitarias.
- Metodologia de les Ciències del Comportament
- Funcionamiento intelectual; screening
- Neurocognición; cognición social; esquizofrenia
- Esquizofrenia; rehabilitación cognitiva; rehabilitación en cognición social; intervención psicosocial
- Memoria semántica; memoria implícita