GIUV2017-346
L'any 2001, a partir de la concessió del projecte I+D Imatge i Cultura (GV-167-09) es configura el Grup APES. Imatge i Cultura el mateix que va quedar inscrit en el primer registre d'estructures d'investigació de la Universitat de València, dirigit pel Dr. Rafael García Mahíques. Des de llavors l'equip ha liderat, en el si de la Universitat de València, els estudis sobre interpretació de la imatge, prenent la iconologia com a metodologia central. Al voltant d'aquest i altres projectes d'Investigació oficials, el grup ha desenvolupat una dilatada activitat investigadora amb un alt impacte en el món acadèmic espanyol i internacional, així com una clara aposta per la formació de nous talents. Des de l'inici de la seua configuració, el grup APES ha tingut com un dels seus principals reconeixements el caràcter formatiu dels seus projectes, l'aposta per la internacionalització dels seus membres, així com l'establiment de xarxes amb altres grups d'investigació, de nou tant a nivell nacional com internacional. Quant als productes comuns, el grup compta en el seu historial amb l'organització de diverses trobades científiques, l'edició d'obres col·lectives i la direcció de projectes I+D. En...L'any 2001, a partir de la concessió del projecte I+D Imatge i Cultura (GV-167-09) es configura el Grup APES. Imatge i Cultura el mateix que va quedar inscrit en el primer registre d'estructures d'investigació de la Universitat de València, dirigit pel Dr. Rafael García Mahíques. Des de llavors l'equip ha liderat, en el si de la Universitat de València, els estudis sobre interpretació de la imatge, prenent la iconologia com a metodologia central. Al voltant d'aquest i altres projectes d'Investigació oficials, el grup ha desenvolupat una dilatada activitat investigadora amb un alt impacte en el món acadèmic espanyol i internacional, així com una clara aposta per la formació de nous talents. Des de l'inici de la seua configuració, el grup APES ha tingut com un dels seus principals reconeixements el caràcter formatiu dels seus projectes, l'aposta per la internacionalització dels seus membres, així com l'establiment de xarxes amb altres grups d'investigació, de nou tant a nivell nacional com internacional. Quant als productes comuns, el grup compta en el seu historial amb l'organització de diverses trobades científiques, l'edició d'obres col·lectives i la direcció de projectes I+D. En l'actualitat, el grup d'investigació APES Estudis de cultura visual es configura com un equip consolidat on els diferents membres desenvolupen diverses línies d'investigació l'amplitud de temes de la qual tenen com a eix central l'estudi i interpretació de la imatge, abastant la pràctica totalitat de camps de la visualitat artística i baix nous acostaments metodològics com l'antropologia de la imatge. El senyal d'identitat del grup APES és l'equilibri entre el desenvolupament d'investigacions individuals i la participació en un projecte disciplinar comú que es manifesta per mitjà de l'obertura de les diverses línies d'investigació, juntament amb la participació en projectes conjunts, la creació d'espais de discussió i el desig de creixement intel·lectual col·laboratiu. En aquest sentit, el grup comparteix, principalment, la participació en el projecte "Els tipus iconogràfics", realitzat sota l'auspici de diverses concessions d'I+D oficials, a manera d'un projecte de llarg recorregut temporal i abast interuniversitari el principal objectiu del qual és oferir un tractat dels tipus iconogràfics amb vocació de convertir-se en una obra de referència a nivell nacional i internacional (especialment per al món hispànic e llatinoamericà). Així mateix, el grup aposta conjuntament per la identificació de nous enfocaments i línies d'investigació que, introduint una mirada innovadora sobre l'estudi de la imatge, genere espais de discussió que activen la disciplina de la Història de l'art, fent que aquesta participe de la construcció de la Història cultural així com d'una autèntica història de la imatge.
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Participar en los procesos de cambio de la disciplina de la Historia del arte situando en un punto central los estudios de cultura visual.
- Promover la comprension del fenomeno artistico dentro de su contexto historico por medio de la iconologia.
- Promover la discusion y el empleo de nuevos enfoques metodologicos para el estudio de la imagen.
- Els tipus iconogràfics de la tradició cristiana.Estudi de la formació, continuïtat i variació en un sentit diacrònic dels tipus iconogràfics i la seua relació amb les fonts literàries i els valors culturals.
- Retòrica visual en el món hispànic.Estudi de l'emblemàtica i de les pràctiques persuasives relacionades amb les imatges des d'època moderna al món contemporani.
- Teoria, ús i funció de la imatge sagrada a l'àmbit hispànic.Estudi del discurs, teoria, usos i funcions de les imatges sagrades i devocionals, i les seues implicacions culturals en l'àmbit religiós, cortesà i militar.
- Imatge, poder i religió.Estudi de les representacions del poder des d'època antiga al món contemporani; el retrat; la imatge de l'heroi; la imatge apologètica; imatge i conflicte bèl·lic.
- Festa, cerimonia i ritual.Estudi de les representacions del poder des d'època antiga al món contemporani; el retrat; la imatge de l'heroi; la imatge apologètica; imatge i conflicte bèl·lic.
- Mort i cultura visual.Estudi de les imatges vinculades amb la mort des d'època antiga al món contemporani; imatge i relíquia; vanitas.
- Propostes epistemológiques i metodològiques d'estudi de les imatges.Estudi i debat dels plantejaments epistemològics i metodològics que aborden l'estudi de la imatge i la cultura visual; perspectives de gènere en l'estudi de la imatge.
- Patrimoni valencià.El paper estratègic dels estudis de la imatge material i immaterial orientat a la conservació i intervenció en el patrimoni historicoartístic; manifestacions culturals immaterials.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
LUIS VIVES-FERRANDIZ SANCHEZ | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
RAFAEL GARCIA MAHIQUES | Membre | Universitat de València | Emèrit/a Universitat |
VICENTE GALBIS LOPEZ | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
ANGELES MARTI BONAFE | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
ENRIQUE OLIVARES TORRES | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctora/Doctor |
MARIA TERESA IZQUIERDO ARANDA | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
MARIA ELVIRA MOCHOLI MARTINEZ | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
ELENA MONZON PERTEJO | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctora/Doctor |
JUAN CHIVA BELTRAN | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
SERGI DOMENECH GARCIA | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
CARMEN MONTIEL SEGUI BALAGUER | Membre | Universitat de València | Personal Investigador |
ANDRES FELICI CASTELL | Col·laborador-a | Universitat de València | Associat/da d'Universitat |
ANDRES FELICI CASTELL | Col·laborador-a | Col·legi Ave Maria | professor-a de secundària |
PASCUAL ANGEL GALLART PINEDA | Col·laborador-a | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
PASCUAL ANGEL GALLART PINEDA | Col·laborador-a | Consellería d'Educació | tècnic-a |
CARLA AYMES FERNANDEZ | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
VICTORIA BERNAD LÓPEZ | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
- Educación universitaria.
- Història de l'Art
- tipos iconográficos; cristianismo; imagen; cultura visual; tradición cultural convencionalizada
- emblemática; retórica visual; visualidad; persuasión
- imagen sagrada; religión; exvoto; reliquia; corte; discurso visual
- poder; imagen; religión; héroe; imagen apologética; guerra; santidad guerrera
- fiesta; ceremonías; arquitectura efímera; corte
- muerte; reliquias; imagen; cuerpo; vanitas
- metodología; teoría; estudios visuales; iconología; epistemología
- Patrimonio; País Valencià; conservación y restauración; cultura inmaterial