GIUV2017-359
Des de Psicologia, i amb èmfasi en metodologia, les temàtiques o camps d'aplicació principals són:
envelliment i qualitat de vida;
atenció pal·liativa integral i humanització de l'atenció;
innovació i qualitat educativa (compromís, emprenedoria, ocupabilitat en egressats amb diversitat funcional, salut laboral en professionals de l'educació¿) i
revisions sistemàtiques i meta-anàlisis. L'oferta tecnològica del grup es basa en la realització, anàlisi i informe tècnic de models predictius i/o explicatius basats en enquestes i estudis d'opinió en temàtiques que afecten qualitat de vida. Disseny i estudi d'eficàcia d'intervencions en qualitat de vida. Validació transcultural, adaptació de mesures i generació de qüestionaris i protocols nous en l'àmbit on hi haja manca de les necessàries eines. Característiques singulars d'aquest grup són el seu interés per formar futurs investigadors en els àmbits de la nostra investigació, l'aposta per la transferència a la societat i la internacionalització. Respecte a la formació en els últims anys s'han dirigit nombroses tesis doctorals, diverses d'elles reconegudes amb Premi Extraordinari de Doctorat. Gran part dels investigadors i...Des de Psicologia, i amb èmfasi en metodologia, les temàtiques o camps d'aplicació principals són:
envelliment i qualitat de vida;
atenció pal·liativa integral i humanització de l'atenció;
innovació i qualitat educativa (compromís, emprenedoria, ocupabilitat en egressats amb diversitat funcional, salut laboral en professionals de l'educació¿) i
revisions sistemàtiques i meta-anàlisis. L'oferta tecnològica del grup es basa en la realització, anàlisi i informe tècnic de models predictius i/o explicatius basats en enquestes i estudis d'opinió en temàtiques que afecten qualitat de vida. Disseny i estudi d'eficàcia d'intervencions en qualitat de vida. Validació transcultural, adaptació de mesures i generació de qüestionaris i protocols nous en l'àmbit on hi haja manca de les necessàries eines. Característiques singulars d'aquest grup són el seu interés per formar futurs investigadors en els àmbits de la nostra investigació, l'aposta per la transferència a la societat i la internacionalització. Respecte a la formació en els últims anys s'han dirigit nombroses tesis doctorals, diverses d'elles reconegudes amb Premi Extraordinari de Doctorat. Gran part dels investigadors i investigadores del grup tenim competències en coordinació o direcció de doctorat interdisciplinari (Promoció de l'Autonomia i Atenció Soci Sanitària a la Dependència) i Màster en Atenció Soci Sanitària a la Dependència. Simultàniament, comptem amb experiència en docència en nombrosos àmbits centrats en la cooperació, la promoció de la salut i en general la millora de les condicions de vida de la ciutadania, com el Màster en Atenció Pal·liativa Integral a Persones amb Malalties Avançades (UAB, Barcelona), el Màster en Rehabilitació en Salut Mental Comunitària (UJI, Castelló), Màster en Psicologia Sanitària, Màster en Psicologia Educativa i del Desenvolupament en Contextos Multiculturals (màster UV impartit al Perú i República Dominicana en context de cooperació), i Programa expert en intervencions sanitàries (EVES). Diversos membres de l'equip han sigut guardonats amb premis per la seua trajectòria de qualitat (Premi de la GVA i del Consell Social de la UV, 2015), Premi a la transferència a la qualitat de vida dels ciutadans (premi de la Federació d'Associacions de Veïns de València), premis estatals per les nostres aportacions en terreny dels col·lectius vulnerables (Premi Fundació Prevent, 2012; Premi Fundació Asindown en 2017) i també reconeixements a la innovació assistencial en l'àmbit local (2n premi idees innovadores INCLIVA 2019). La transferència a la societat és present com a idea força en les nostres iniciatives d'investigació. A més dels llits més ortodoxos de publicació en revistes i fòrums científics, es difon en formats audiovisuals (vídeos formatius per a cures del major: Tu que cuides, cuida't (Unió de Mútues) i Bons Records sobre Deterioració Cognitiva Lleu) i apps (sota la direcció del director de GESS-in Prof. Navarrés-Pérez i en col·laboració amb IRTIC l'app Liad@s i posteriorment el programa DAP360º), però també establint sinergies amb l'administració, amb associacions i col·legis professionals i amb els moviments veïnals, participant en grups de treball i diverses iniciatives. La projecció internacional està molt arrelada, perquè en les diferents línies es mantenen col·laboracions continuades en el temps amb centres de prestigi amb acadèmics reconeguts com: Kenneth A. Bollen (*UNC Chapel Hill), Alistair Cheyne (Loughborough University UK i posteriorment en ESSCA School of Management, Bordeaux, France), Barry Schneider (University of Ottawa i posteriorment Boston College) o Julian Montoro (UNCC at Charlotte), Shane Sinclair (O. de Calgary), Gustavo de Simone (Pallium Llatinoamèrica, Buenos Aires), Michael Silberman (Middle East Cancer Consortium, Israel), Tomás Caycho (Universitat Privada del Nord, Lima, el Perú), Escola de pregrau i de postgrau en Universitat ESAN, Lima, el Perú. Encara que de la mateixa forma podríem aproximar-nos per a aportar coneixement sobre la promoció de qualitat de vida en el marc de l'atenció pal·liativa, l'educació, la humanització de l'atenció, ... triem a tall d'exemple de l'èmfasi clar en la metodologia, del que pot aportar el nostre grup en la investigació en promoció de qualitat de vida, la temàtica de l'envelliment. Aquest tema es troba en la intersecció de processos biològics, socials i psicològics, i per ser un model biopsicosocial, de totes aquestes àrees sorgeixen teories o models sobre aquest. El procés d'envelliment, a més de des del vessant físic-mèdic, en termes psicosocials parla de relació entre individus, el seu desenvolupament en la societat i la interpretació dels esdeveniments que els ocorren en funció del marc cultural. Arrancant en teories sociològiques clàssiques s'ha arribat a models més psicològics que han descrit les estratègies i maneres que la gent empra per a manejar les dificultats associades amb l'edat per a aconseguir benestar (Rowe i Kahn, 1997; Kahana & Kahana, 1996; Baltes i Baltes, 1990; Brunstein, 1993; Diener, Suh, Lucas & Smith, 1999; Rapkin & Fisher, 1992, entre altres, a més de models "harmònics" o basats en perspectives orientals. El nostre treball com a grup, és en gran part utilitzar la metodologia més avançada perquè les dades dels nostres col·lectius d'interés ens responguen amb rigor a les preguntes que formulem des del coneixement de tots aquests plantejaments teòrics i models.
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- La investigacion en promocion de calidad de vida, por su caracter aplicado, al trabajar con diferentes colectivos afrontando nuevos retos, problematicas es una constante fuente de conocimiento para el objetivo cientifico-tecnico de identificar nuevas dificultades y como darles solucion. Dado que hay mayor complejidad en los datos e hipotesis, es necesario avanzar con los metodos, muchos procedimientos se han visto insuficientes o han sido superados. Todo este aprendizaje "hands on", esta experiencia como grupo nos permite ofrecer a otros grupos de investigacion apoyo tecnico en diseño y analisis de datos, asi como formacion a la carta en competencias concretas en su ambito de trabajo/investigacion aplicada.Investigar ofreciendo soluciones desde metodologia cuantitativa y cualitativa en ambitos necesarios para la transferencia del conocimiento en area de calidad de vida.
- Aportar evidencia sobre la idoneidad de diferentes planteamientos teoricos explicativos de la calidad de vida a partir de datos de nuestro propio contexto.
- Ofrecer informacion, apoyo, consultoria y actualizacion constante especialmente en metodos estadisticos de investigacion complejos, usualmente tecnicas multivariadas con modelos de ecuaciones estructurales.
- Validar escalas o cuestionarios, intervenciones y protocolos orientados todos ellos a conseguir mejoras en distintos ambitos de calidad de vida tomando como inicio un buen diagnostico.
- Trabajamos diseñando y llevando a cabo muestreo, pase de pruebas, gestion y depuracion de datos, seleccion, ejecucion e interpretacion de analisis, y preparacion de informe. Todo ello en diferentes entornos como el sanitario, el organizacional en general o el educativo. Por ejemplo en el ambito educativo (infantil, secundaria, bachillerato, universidad, formacion en adultos mayores) la investigacion se orienta tanto al colectivo de estudiantes (variables relacionadas con capacidades, actitudes, compromiso, rendimiento y calidad del aprendizaje..) como al de docentes (compromiso organizacional, burnout, emprendimiento,..) y puede realizarse en una comunidad autonoma, en un pais o en varios con comparacion transcultural. Este tipo de investigaciones en ocasiones son promovidos por agencias de calidad, por organismos internacionales de cooperacion o administraciones publicas con competencias en evaluacion de calidad educativa.
- Otro objetivo en tanto que universidad publica, es impulsar acciones con compromiso social, apoyandonos en instrumentos como convenios marcos, contratos OTRI, diseño y supervision de aprendizajes de servicio, presencia en foros o grupos de trabajo relevantes en la toma de decisiones. Para esta toma de decisiones desde la administracion, es indispensable contar con informacion rigurosa basada en la evidencia que pueden ofrecer estos estudios cientificos sobre la ciudadania.
- Algunas de las competencias de nuestro arsenal como grupo para afrontar estos objetivos son: a) Base teorica en constante actualizacion por busquedas sistematicas y presencia en foros; b) Diseño y realizacion de encuestas en papel y online; c) Uso de programas como SPSS, JASP, EQS, Mplus, R.. con un gran rango de metodos de estimacion acordes a la tipologia de datos y necesidades de investigacion. En algunos casos enfoque frecuentista y bayesiano. d) Estimacion, interpretacion e informe de modelos multimuestra, modelos multinivel, modelos multirrasgo-multimetodo y modelos longitudinales, latent growth curve modeling; e) Investigaciones por meta-analisis.
- Envelliment i qualitat de vida.Variables bio psico socials orientades a la millora de la qualitat de vida en el cicle vital. La trajectòria de José Manuel Tomás en la temàtica la línia d'investigació de la qual dirigeix és reconeguda, ha codirigit amb Amparo Oliver projectes competitius longitudinals en la matèria sota convocatòria Reptes de MICIN/AEI/FEDER. Actualment 2021-2022 al costat de Laura Badenes és Director del Màster Oficial en Atenció Sociosanitària a la Dependència de la Universitat de València. Els objectius científic tècnics se centren en identificar les variables que més influeixen en la qualitat de vida dels envellidores, com es relacionen entre si i com podem actuar sobre elles concorde a models teòrics de referència des de diverses cultures. Investiguem tant en l'àmbit dels denominats envellidors d'èxit (com poden ser persones actives i saludables que atenen programes educatius per a adults majors), com a persones majors que viuen en comunitat o aquells que es troben institucionalitzats. Les investigacions amb abast nacional i internacional dels membres de l'equip en aquesta línia es plasmen en revistes d'impacte i passen per col·laboracions en investigacions en la matèria amb investigadors de la nostra universitat pròpia universitat, o col·laboracions amb universitats com UNCC Charlotte en USA, Universitat Privada del Nord a Lima-Perú o Universitat de Costa Rica.
- Atenció pal·liativa integral i humanització de l'atenció.La línia de cures al final de la vida va arrancar participant de la mà d'Enric Benito i Pilar Barreto en convenis entre UV i SECPAL (Societat Espanyola de Cures Pal·liatives) per a dissenyar conjuntament una mesura d'espiritualitat en pacients que fora clínicament, psicomètricament i culturalment pertinent per a mesurar els recursos per a afrontar simptomatologia més enllà d¿allò físic al final de vida. Després d'una dècada de col·laboració fructífera la investigació en aquesta temàtica (estudi EPIONE) va avançar cap a la intervenció (protocol KIBO). D'altra banda, sempre amb l'accent en la metodologia, la proposta i validació de noves eines de mesura, la investigació es va estendre a altres tòpics rellevants com a dignitat o síndrome de desmoralització en pacients. Es dissenya i estudia l'eficàcia d'intervencions en qualitat de vida tant en pacients i el seu entorn com en professionals. En el cas de professionals investigació no sols en l'àmbit sanitari ja siga en pal·liatius, vigilància intensiva o atenció domiciliària, en general en activitats professionals amb alta demanda emocional com puga ser l'atenció a persones amb diversitat funcional, a menors amb trastorns de desenvolupament o policia. Existeixen diverses intervencions basades en Psicologia Positiva que mostren efectivitat per a reduir l'estrés en professionals amb alta demanda emocional. Des de ARMAQoL posant l'accent en la metodologia i en col·laboració amb experts clínics de la UV, investiguem l'ús de diferents mecanismes i formats d'aquestes intervencions, fent-les més atractives, i intentant atenuar les taxes d'abandó. En professionals, l'estudi també multicèntric YASO, en col·laboració amb la UIB (Noemí Sansó, membre de l'equip) va ser la nostra primera incursió en el currículum interior dels professionals de pal·liatius. Hui dia aquesta investigació amb forta base teòrica s'ha consolidat com a aproximació diagnòstica en sistemes de salut en nombrosos països, en diferents llengües. Actualment, en aquesta línia s'està desenvolupant el projecte Estudi longitudinal de la compassió i altres determinants de la qualitat de vida professional: Una investigació en professionals de cures pal·liatives a nivell nacional (CompPal), finançat per l'Agència Estatal d'Investigació - Convocatòries 2018, Projectes d'I+D+i Reptes Investigació.
- Models predictius i explicatius en qualitat de vida.Models estadístics usualment d'equacions estructurals que expliquen la interrelació entre variables clau per a conéixer l¿impacte de cada variable i la predicció d'una o més qüestions d'interés amb mínim error. Models multimostra, models multinivell, models multitret-multimètode i models longitudinals o models amb trajectòries de corbes de creixement latent. Aquests models posen a prova la invariància en les seues diferents fases de concreció, també ens permeten aproximacions de AFC, models path, models d'estructures de covariància, models híbrids EFA, models MIMIC..., és a dir, ens aporten una gran versatilitat per a capturar, per a modelar la realitat tan complexa que suposa intentar explicar la qualitat de vida en la ciutadania. En aquesta línia aportem essencialment els investigadors i investigadores del grup radicats en l'àrea de Metodologia de les Ciències del Coneixement.
- Innovació i qualitat educativa.Engagement, emprenedoria i ocupabilitat de diplomats amb diversitat funcional. En aquesta línia s'estan duent a terme entre altres temes investigacions sobre emprenedoria, amb 3 tesis doctorals, dues d'elles becades amb programes de formació predoctoral del Ministeri d'Educació i de Conselleria d'Educació, GVA. També es col·labora amb EVAP (Associació d'Empresàries i Professionals de València) en aquesta temàtica i amb l'equip del professor Lorenzo Revuelto, del grup d'investigació en estratègia de recursos humans, gestió del coneixement i comportament innovador i emprenedor- RRHHCIRO (UV). Una part molt important en aquesta línia són les col·laboracions amb el grup Grup d'Estudis Socials Intervenció i Innovació - GESinn de la UV, dirigit pel professor Jose Javier Navarro-Pérez. Es tracta del suport metodològic en el disseny, el desenvolupament i l¿avaluació de protocols orientats al diagnòstic i/o la intervenció en entorns essencialment vulnerables. Ja siga en contextos de violència de gènere com abús infantil. Reyes, B., Georgieva, S., Martínez-Gregorio, S., De los Santos, S., Galiana, L. y Tomás, J.M. (2021). Assessment of learning strategies with the ACRA and the Brief-ACRA scales: Competitive models, measurement invariance, and prediction of academic achievement in secondary elementary students from the Dominican Republic. Psicodidáctica, 26(10), 1-9. Martinez-Gregorio, S. y Oliver, A. (in press). Measuring Entrepreneurial Intention in Secondary Education: Validity evidence for the EIQ. Journal of Psychoeducational Assessment Martínez-Gregorio, S., Badenes-Ribera, L., y Oliver, A. (2021). Effect of entrepreneurship education on entrepreneurship intention and related outcomes in educational contexts: a meta-analysis. The International Journal of Management Education, 19(3), 100545. Martínez-Gregorio, S., Badenes-Ribera, L., y Oliver, A. (2021). Effect of entrepreneurship education on entrepreneurship intention and related outcomes in educational contexts: a meta-analysis. The International Journal of Management Education, 19, 100545. Doi: 10.1016/j.ijme.2021.100545. Navarro-Pérez, JJ; Oliver, A.; Carbonell, A.; Schneider, BH. (2020) Effectiveness of a Mobile App Intervention to Prevent Dating Violence in Residential Child Care. Psychosocial Intervention doi.org/10.5093/pi2020a3 Q1 Fernandez, I.; Enrique, S.; De los Santos, S:; Tomás, J. M. (2020) Can engagement and burnout be distinguished? A study in a representative sample of teachers. TPM - Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 27, pp. 71 - 84 . ISSN: 1972-6325. Tomás, J. M., Gutiérrez, M., Hernández, M. y Georgieva, S. (2020) The effects of self-efficacy, hope, and engagement on the academic achievement of secondary education in the Dominican Republic. Psychology in The Schools, 57, pp. 191 - 203 . ISSN: 0033-3085 Navarro-Pérez, JJ; Carbonell, A.; Oliver, A. (2019). The Effectiveness of a Psycho-educational App to Reduce Sexist Attitudes Among Adolescents. Psychodidactics, DOI: 10.1016/j.psicod.2018.07.002, Q1.
- Revisions sistemàtiques i meta-anàlisi.Una revisió sistemàtica és una revisió objectiva d'una pregunta formulada de manera clara per a la resposta de la qual cal integrar els estudis empírics que s'han dut a terme sobre ella. El seu objectiu és acumular de manera sistemàtica i objectiva les evidències obtingudes en els estudis empírics sobre un determinat problema. Per tant, les revisions sistemàtiques són estudis secundaris que sintetitzen la informació científica disponible a través de mètodes rigorosos i explícits, la qual cosa permet estalviar temps als professionals de les ciències socials i la salut, i els ofereix una panoràmica del que les evidències científiques diuen respecte als estudis en promoció de qualitat de vida. Martínez-Gregorio, S., Badenes-Ribera, L., y Oliver, A. (2021). Effect of entrepreneurship education on entrepreneurship intention and related outcomes in educational contexts: a meta-analysis. The International Journal of Management Education, 19, 100545. Doi: 10.1016/j.ijme.2021.100545. Badenes-Ribera, L., Molla-Esparza, C., Longobardi, C., Sánchez-Meca, J., y Fabris, M. A. (2021). Homicide as a Source of Posttraumatic Stress?: A Meta-Analysis of the Prevalence of Posttraumatic Stress Disorder After Committing Homicide. Journal of Traumatic Stress, 34, 345-356. Doi: 10.1002/jts.22630. Ventura, S., Badenes-Ribera, L., Herrero, R., Cebolla, A., Galiana, L., y Baños, R. M. (2020). Virtual Reality as a Medium to Elicit Empathy: A Meta-Analysis. Cyberpsychology Behavior and Social Networking. 23, 667-676. Doi: 10.1089/cyber.2019.0681. Rubio-Aparicio, M., Badenes-Ribera, L., Sánchez-Meca, J., Fabris, M., y Longobardi, C. (2020). A Reliability Generalization Meta-analysis of self-report measures of Muscle Dysmorphia. Clinical Psychology-Science and Practice, 27, e12303. 2020. Doi: 10.1111/cpsp.12303. Longobardi, C., Badenes-Ribera, L., Fabris, M. A., Martinez, A., y McMahon, S. (2019). Prevalence of Student Violence Against Teachers: A Meta-Analysis. Psychology Of Violence, 9, 596-610. Doi: 10.1037/vio0000202. Longobardi, C., y Badenes-Ribera, L. (2019). The relationship between animal cruelty in children and adolescent and interpersonal violence: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 46, 201-211. Doi: 10.1016/j.avb.2018.09.001. Badenes-Ribera, L., Sánchez-Meca, J., y Longobardi, C. (2019). The Relationship Between Internalized Homophobia and Intimate Partner Violence in Same-Sex Relationships: A Meta-Analysis. Trauma, Violence and Abuse, 20, 331-343. Doi: 10.1177/1524838017708781 Badenes-Ribera, L., Rubio-Aparicio, M., Sánchez-Meca, J., Fabris, M. A., y Longobardi, C. (2019). The association between muscle dysmorphia and eating disorder symptomatology: A systematic review and meta-analysis. Journal of Behavioral Addictions, 8, 351-371. Doi: 10.1556/2006.8.2019.44. Badenes-Ribera, L., Fabris, M. A., y Longobardi, C. (2018). The relationship between internalized homonegativity and body image concerns in sexual minority men: a meta-analysis. Psychology and Sexuality, 9, 251-268. Doi: 10.1080/19419899.2018.1476905. Longobardi, C., y Badenes-Ribera, L. (2017). Intimate Partner Violence in Same-Sex Relationships and The Role of Sexual Minority Stressors: A Systematic Review of the Past 10 Years. Journal of Child and Family Studies, 26, 2039-2049. Doi: 10.1007/s10826-017-0734-4. Badenes-Ribera, L., Bonilla-Campos, A., Frias-Navarro, D., Pons-Salvador, G., y Monterde-i-Bort, H. (2016). Intimate Partner Violence in Self-Identified Lesbians: A Systematic Review of Its Prevalence and Correlates. Trauma, Violence and Abuse, 17, 284-297. Doi: 10.1177/1524838015584363. Badenes-Ribera, L., Frias-Navarro, D., Bonilla-Campos, A., Pons-Salvador, G., y Monterde-i-Bort, H. (2015). Intimate Partner Violence in Self-identified Lesbians: A Meta-analysis of its Prevalence. Sexuality Research and Social Policy, 12, 47-59. Doi: 10.1007/s13178-014-0164-7.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
MARIA AMPARO OLIVER GERMES | Director-a | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
PEDRO MIGUEL HONTANGAS BELTRAN | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
JOSE MANUEL TOMAS MIGUEL | Membre | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
GABRIEL VIDAL BLANCO | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
TRINIDAD SENTANDREU MAÑO | Membre | Universitat de València | Contractat/da Doctor/a |
PATRICIA SANCHO REQUENA | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
LAURA GALIANA LLINARES | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
LAURA BADENES RIBERA | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
IRENE FERNANDEZ MARTINEZ | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
SYLVIA GEORGIEVA GEORGIEVA | Membre | Universitat de València | Ayudante Doctor/a |
SARA MARTINEZ GREGORIO | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
FRANCISCO TOMAS AGUIRRE | Col·laborador-a | Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir | professor-a ajudant-a doctor-a |
SALVADOR ALBEROLA ENGUIX | Col·laborador-a | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
SALVADOR ALBEROLA ENGUIX | Col·laborador-a | Autònomo | psicòleg-oga social |
CRISTINA GAONA | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
NOEMI SANSO | Col·laborador-a | Universitat de les Illes Balears | professor-a ajudant-a doctor-a |
- Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
- Metodologia de les Ciències del Comportament
- aging, quality of life
- Palliative care, spirituality, dignity, demoralization, quality of life, self-care, coping with death. Intervention, selfcompassion, selfcare, awareness/mindfulness, Intervención, autocompasión, autocuidado, atención plena
- Structural Equation Modeling, Quality of Life, Predictive models, Well-being, Life Satisfaction, Happyness.
- Engagement, Burnout, Entrepreneurship (compromiso organizacional, burnout, emprendimiento)
- Meta-análisis, tamaño del efecto, impacto de resultados, práctica basada en evidencia