Educació i diversitat LGTBIQ+ - EDi

Referència del grup:

GIUV2017-390

 
Descripció de l'activitat investigadora:
Des de fa dècades, les universitats han incorporat progressivament estructures de docència i investigació relacionades amb la diversitat afectivosexual i la identitat de gènere. Aquesta tendència ben aviat va ultrapassar el món anglosaxó i va arribar a altres entorns culturals, com ara Europa i Llatinoamèrica. El grup Educació i Diversitat LGTBIQ+ (EDi) pretén omplir un buit quant a estructures d´aquest tipus en la UV, en concret en l´àmbit educatiu, i, d'altra banda, es crea amb la intenció de ser un àmbit interdisciplinari d'investigació per a diverses persones que tenen en comú la preocupació pel món educatiu i la urgència de treballar (des de la investigació i la pràctica) per una escola més justa i més lliure, en la qual es reflectisca i es valore la diversitat present en les societats. Els membres del grup pertanyen a diferents àrees de coneixement vinculades a l'educació. Des de la didàctica general i les didàctiques específiques participen de la tasca formativa en els graus d'Educació Infantil i Educació Primària de la UV i d'altres universitats de l'estat, en el Curs de Postgrau en Educació Lectora i Literària en el Segle XXI (UV), el Màster de Formació del Professorat...Des de fa dècades, les universitats han incorporat progressivament estructures de docència i investigació relacionades amb la diversitat afectivosexual i la identitat de gènere. Aquesta tendència ben aviat va ultrapassar el món anglosaxó i va arribar a altres entorns culturals, com ara Europa i Llatinoamèrica. El grup Educació i Diversitat LGTBIQ+ (EDi) pretén omplir un buit quant a estructures d´aquest tipus en la UV, en concret en l´àmbit educatiu, i, d'altra banda, es crea amb la intenció de ser un àmbit interdisciplinari d'investigació per a diverses persones que tenen en comú la preocupació pel món educatiu i la urgència de treballar (des de la investigació i la pràctica) per una escola més justa i més lliure, en la qual es reflectisca i es valore la diversitat present en les societats. Els membres del grup pertanyen a diferents àrees de coneixement vinculades a l'educació. Des de la didàctica general i les didàctiques específiques participen de la tasca formativa en els graus d'Educació Infantil i Educació Primària de la UV i d'altres universitats de l'estat, en el Curs de Postgrau en Educació Lectora i Literària en el Segle XXI (UV), el Màster de Formació del Professorat (UV), el Màster d'Investigació en Didàctiques Específiques (UV) i el Màster de Psicologia de l'Educació i el Desenvolupament humà en Contextos Multiculturals (UV-UASD), aquest últim impartit en el Perú i la República Dominicana. Igualment, els membres del grup dirigeixen Treballs de Final de Grau, Treballs de Final de Màster i Tesis Doctorals en el marc dels estudis esmentats.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Investigar de manera interdisciplinaria en relacio a la diversitat familiar, afectivosexual i de identitat de genere en el context educatiu
  • Investigar els referents (literaris, audiovisuals...) dels estudiants a l'hora de coneixer i entendre el mon, i la presencia de la diversitat en aquests entorns
  • Generar coneixement (continguts docents, intervencions en congressos, publicacions...) en relacio a l'objecte d'estudi
  • Promoure simposis, jornades i congressos en relacio a la diversitat en el mon educatiu
  • Elaborar, a partir dels resultats de recerca, propostes didactiques en les diferents arees de coneixement i en els diversos nivells educatius per tal de treballar de manera positiva les diversitats i les seues interseccions
  • Assessorar i realitzar activitats de formacio en coordinacio amb col·lectius, associacions, CEFIRE i d'altres organismes
  • Promoure la produccio de TFG, TFM i tesis doctorals sobre diversitat familiar, afectivosexual i de identitat de genere en educacio
  • Sistematitzar i organitzar els treballs que es duen a terme en la Universitat de Valencia en relacio a la diversitat LGTBIQ+ en una base de dades accessible per a la comunitat universitaria i la societat
 
Línies d'investigació:
  • Estudis sobre diversitat i la seua vinculació al món educatiu.Estudis LGTBIQ+ i la seua vinculació al món educatiu, les teories Queer i Crip i les seues implicacions educatives, els canvis dels últims anys i les darreres investigacions sobre aquests temes en l'àmbit acadèmic internacional. Igualment s'interessa pels canvis que suposen les lleis d'igualtat i les seues conseqüències en l'escola, i per les idees i creences dels docents i els estudiants universitaris sobre la diversitat a l'aula.
  • La diversitat en els materials, els espais i les activitats d'aula: propostes didàctiques.Propostes vinculades a la presència de la diversitat a les aules dels diversos nivells educatius: materials d'aula, tractament dels espais, llibres de text i altres materials escolars en relació a la presència i el tractament de la diversitat afectivosexual i la identitat de gènere, del tractament del cos i dels cossos no normatius. Estudis sobre els referents (literaris, audiovisuals...) dels estudiants a l'hora de conéixer i entendre el món, i de la presència i el tractament de la diversitat en aquests contextos.
  • Interseccionalitats: la diversitat LGTBIQ i les altres diversitats.Investigació sobre les interseccionalitats entre la diversitat LGTBIQ+ i d'altes factors com ara la classe social, l'exclusió, el gènere, l'ètnia, la cultura, les migracions, la diversitat funcional. Aquesta línia de treball aborda la complexitat dels cossos i les vides des de la perspectiva interseccional, això és, des de la idea que estem travessats per identitats diverses que ens configuren i ens defineixen, i des de la importància d'aquesta qüestió a l'hora d'abordar la diversitat en les aules.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
ROSA MARIA PARDO COYDirector-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
Equip d'investigació
MIQUEL ANGEL OLTRA ALBIACHMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
ANA MARIA CHOVER LAFARGACol·laborador-aUniversitat de ValènciaAyudante Doctor/a
ANA MARIA CHOVER LAFARGACol·laborador-aFlorida Centre de Formacióprofessor-a contractat-da doctor-a
SONIA RENOVELL RICOCol·laborador-aFlorida Centre de Formacióprofessor-a contractat-da doctor-a
SANDRA MOLINES BORRASCol·laborador-aFlorida Centre de Formacióprofessor-a contractat-da doctor-a
PILAR ORTEGA LEALCol·laborador-aFlorida Centre de Formacióprofessor-a contractat-da doctor-a
SERGIO PATERNA CRESPOCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
 
CNAE:
  • Educación preprimaria.
  • Educación primaria.
  • Educación secundaria general.
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Didàctica de la Llengua i la Literatura
 
Paraules clau:
  • Estudis LGTB; Educació; Diversitat; Polítiques educatives; Idees i creences del professorat
  • literatura infantil; Mitjans audiovisuals; Propostes didàctiques; Llibres de text; Activitats d'aula
  • Interseccionalitats; Classe social; Exclusió social; Gènere; Ètnia; Cultures; Migracions