Disseny i anàlisi en psicologia aplicada - REME

Referència del grup:

GIUV2018-427

 
Descripció de l'activitat investigadora:
La Unitat d'Investigació Disseny i Anàlisi en Psicologia Aplicada / REsearch MEthods and design in applied psychology (REME) és una unitat d'investigació dirigida per la professora Dolores Frías Navarro. Aquesta unitat d'investigació es va fundar l'any 1994 com a unitat d'investigació dins del Departament de Metodologia de les Ciències del Comportament de la Universitat de València, sent present des de 1997 en la pàgina Web https://www.uv.es/friasnav/unidinves.html. Els treballs que es duen a terme dins de la unitat d'investigació REME estan orientats al desenvolupament, millora i avaluació dels mètodes quantitatius i, especialment, s'analitzen qüestions de disseny de la investigació i anàlisis estadístiques relatives a l'àmbit de la investigació en Psicologia aplicada juntament amb la reflexió i estudi dels elements essencials perquè el professional de la Psicologia aborde el seu treball des de la perspectiva de la Pràctica Basada en l'Evidència. Les àrees d'investigació específiques fan referència a l'estudi de l'educació i re-educació estadística, la cognició estadística, la inferència causal, la sensibilitat del disseny d'investigació i la validesa de conclusió estadística,...La Unitat d'Investigació Disseny i Anàlisi en Psicologia Aplicada / REsearch MEthods and design in applied psychology (REME) és una unitat d'investigació dirigida per la professora Dolores Frías Navarro. Aquesta unitat d'investigació es va fundar l'any 1994 com a unitat d'investigació dins del Departament de Metodologia de les Ciències del Comportament de la Universitat de València, sent present des de 1997 en la pàgina Web https://www.uv.es/friasnav/unidinves.html. Els treballs que es duen a terme dins de la unitat d'investigació REME estan orientats al desenvolupament, millora i avaluació dels mètodes quantitatius i, especialment, s'analitzen qüestions de disseny de la investigació i anàlisis estadístiques relatives a l'àmbit de la investigació en Psicologia aplicada juntament amb la reflexió i estudi dels elements essencials perquè el professional de la Psicologia aborde el seu treball des de la perspectiva de la Pràctica Basada en l'Evidència. Les àrees d'investigació específiques fan referència a l'estudi de l'educació i re-educació estadística, la cognició estadística, la inferència causal, la sensibilitat del disseny d'investigació i la validesa de conclusió estadística, les revisions sistemàtiques i els treballs de meta-anàlisi (fique-anàlisi i fique-anàlisi en xarxa), la fique-investigació i el desenvolupament de nous instruments de mesura que ajuden a la comprensió de les noves realitats socials vinculades principalment amb estereotips i discriminació cap a grups minoritaris i qüestions de mobilitat humana (com a migracions, mobilitat humana, diversitat sexual, famílies amb pares del mateix sexe, homofòbia internalitzada, micro-agressions cap als grups minoritaris). La Unitat d'Investigació ha sigut l'element de cohesió dels membres de l'equip d'investigació que han participat en diversos projectes d'investigació finançats pel Ministeri d'Educació i per la Universitat de València.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Participar como grupo de trabajo en Proyectos de Investigacion dirigidos a dar respuesta a necesidades de conocimiento que se aborden desde una perspectiva de Practica Basada en la Evidencia
  • Desarrollar instrumentos de medida (escalas, indices, encuestas) adaptados a las necesidades de la investigacion y fenomenos objeto de estudio.
  • Integrar el uso de programas estadisticos de acceso libre a la metodologia de trabajo del investigador (lineas de actuacion de la reforma estadistica).
  • Aportar reflexiones teoricas y metodologicas como expertos para el avance del conocimiento cientifico dentro de los debates sobre los problemas del metodo cientifico y la investigacion aplicada.
  • Dar visibilidad a la Universidad de Valencia dentro de los ambitos cientificos de investigacion nacional e internacional.
 
Línies d'investigació:
  • Educació, re-educació i cognició estadística.Incomprensió del procés d'inferència estadística. Estudi de l'impacte de la reforma estadística entre els investigadors, docents, professionals i alumnes de Psicologia i Educació. Pràctica basada en l'evidència. Revisions sistemàtiques, metaanàlisi i metaanàlisi en xarxa. Validesa dels resultats. Replicació. Graus de llibertat de l'investigador. Integritat i ètica del científic.
  • Mesura de constructes psicològics i l'elaboració d'instruments de mesura.Anàlisi de la validesa de constructe, validació i construcció d'instruments de mesura. Estudi de la qualitat dels informes psicomètrics. Qualitat de l'adaptació transcultural dels instruments de mesura. Invariància de les puntuacions. Usos i abusos de l'anàlisi factorial exploratòria i de l'anàlisi factorial confirmatòria. Ús apropiat dels estadístics de consistència interna en funció de l'escala de mesura de les variables.
  • Migracions, mobilitat humana i diversitat sexual.Qüestions metodològiques vinculades amb l'àrea dels aspectes psicològics i socials que estan relacionats amb les migracions, la mobilitat humana i la diversitat sexual. Anàlisi del prejudici i rebuig dels membres dels grups minoritaris (com immigrants, persones amb una orientació sexual homosexual i persones transsexuals). Anàlisi de les variables relacionades amb l'homofòbia internalitzada i les microagressions de la vida diària. Estrés minoritari.
  • Educació en obert. Innovació docent. Ansietat acadèmica.Ús de les noves tecnologies i l'educació en obert. Innovació docent en les matèries vinculades a l'àrea de la metodologia d'investigació (ús del cinema, l'humor, el portafolis, aprenentatge per problemes, aprenentatge col·laboratiu, aprenentatge actiu de l'alumne). Anàlisi dels aspectes emocionals relacionats amb l'aprenentatge del contingut de les matèries de metodologia d'investigació (ansietat acadèmica, acte eficàcia, ansietat estadística).
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
M DOLORES FRIAS NAVARRODirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
GEMMA PONS SALVADORCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARCOS PASCUAL SOLERCol·laborador-aUniversitat de València - CSICprofessor-a
JAIME EDUARDO BARRIENTOS DELGADOCol·laborador-aUniversidad Alberto Hurtado (Chile)professor-a
JUAN CARRO RAMOSCol·laborador-aUniversidad de Salamancaprofessor-a titular d'universitat
JOANA FORNES VIVESCol·laborador-aUniversitat de les Illes Balearscatedràtic-a d'escola universitària
CLAUDIO LONGOBARDICol·laborador-aUNIVERSITA DEGLI STUDI DI TORINOprofessor-a
JOSE D. PEREZ GONZALEZCol·laborador-aMassey University (Nueva Zelanda)professor-a
 
CNAE:
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Metodologia de les Ciències del Comportament
 
Paraules clau:
  • Educación Estadística, Comprensión, Inferencia Estadística, Meta-Investigación, Integridad del Científico.
  • Medición, Validez, Auto-informe, Transcultural, Consistencia Interna
  • Análisis, Diseño, Migraciones, Movilidad humana, Diversidad Sexual, Prejuicio, Estrés minoritario.
  • Análisis, Diseño, Educación en Abierto, Nuevas Tecnologías, Innovación Docente, Ansiedad Estadística, Aprendizaje Activo.