GIUV2025-666
El tema d'investigació d'este Grup és, en general, la influència en el Dret Financer i Tributari espanyol de la ¿Recomanació sobre Integritat Pública¿ de l'OCDE de l'any 2017, i, en particular, els efectes negatius que està tenint sobre els drets fonamentals dels obligats tributaris, conseqüència paradoxal de l'objectiu lloable, però que de cap manera haguera de ser un valor absolut, de reduir la conflictivitat en matèria tributària. La principal comesa de la labor investigadora del Grup és el d'aportar, des de la ciència jurídica, arguments i solucions que contribuïsquen a corregir tal deriva de l'ordenament financer i tributari espanyol.
Prenent com a punt de partida que la ¿Integritat Pública¿ és un concepte ampli que abasta una sèrie de principis, valors i normes destinats a ¿protegir, mantindre i prioritzar l'interés públic sobre els interessos privats¿, la seua assumpció, a conseqüència dels compromisos internacionals d'Espanya, planteja el repte de la seua conciliació amb els principis inherents en deure solidari de contribuir al sosteniment dels gastos públics de l'art. 31 CE, aspecte crucial de l'Estat Social i Democràtic del Dret (art. 1 CE). Per a les Administracions...El tema d'investigació d'este Grup és, en general, la influència en el Dret Financer i Tributari espanyol de la ¿Recomanació sobre Integritat Pública¿ de l'OCDE de l'any 2017, i, en particular, els efectes negatius que està tenint sobre els drets fonamentals dels obligats tributaris, conseqüència paradoxal de l'objectiu lloable, però que de cap manera haguera de ser un valor absolut, de reduir la conflictivitat en matèria tributària. La principal comesa de la labor investigadora del Grup és el d'aportar, des de la ciència jurídica, arguments i solucions que contribuïsquen a corregir tal deriva de l'ordenament financer i tributari espanyol.
Prenent com a punt de partida que la ¿Integritat Pública¿ és un concepte ampli que abasta una sèrie de principis, valors i normes destinats a ¿protegir, mantindre i prioritzar l'interés públic sobre els interessos privats¿, la seua assumpció, a conseqüència dels compromisos internacionals d'Espanya, planteja el repte de la seua conciliació amb els principis inherents en deure solidari de contribuir al sosteniment dels gastos públics de l'art. 31 CE, aspecte crucial de l'Estat Social i Democràtic del Dret (art. 1 CE). Per a les Administracions tributàries el desafiament, que han assumit a través de Codis ètics, nacionals i internacionals, consistix en el fet que han d'adaptar el seu mode d'actuar, basat en principis tradicionals consagrats en la nostra Constitució, a altres valors ètics reconeguts internacionalment amb la finalitat essencial de transformar, al seu torn, les relacions amb els obligats tributaris. El principi ètic de centralitat dels ciutadans i ciutadanes cobra així un especial protagonisme en l'evolució del model d'aplicació dels tributs cap a noves formes de col·laboració/cooperació, on també imperen la bona fe i la transparència. Tot això amb l'objectiu últim i essencial de reduir el problema de l'elevada litigiositat en esta branca de l'ordenament jurídic que tanta transcendència social i econòmica té.
Totes estes qüestions es concreten en diverses línies bàsiques d'investigació.
1. El canvi de model d'aplicació dels tributs per l'assumpció dels valors ètics. La influència dels Codis ètics, nacionals i internacionals, en el desenrotllament actual de Dret financer. El Codi Ètic de la AEAT i el Codi Europeu de Bona Conducta.
2. Els reptes i riscos i els efectes particulars de tres valors o principis ètics. 2-1. El principi ètic d'observança de la Constitució i les lleis per l'Administració tributària i la tendència actual a la desaparició de l'acte i el procediment administratiu que implica el minvament del dret de defensa. 2.2. Els principis ètics de bona gestió i responsabilitat a la vista del principi de bona administració de l'art. 41 de la Carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea. 2.3. El principi de centralitat dels ciutadans i ciutadanes. La bona fe i la transparència en l'actuació de l'Administració tributària i la necessitat de reforçament del dret fonamental de defensa de l'art. 24 CE.
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- En general, el objetivo principal del grupo es formular propuestas de lege ferenda y de aplicacion del ordenamiento juridico vigente que respeten y fomenten el derecho fundamental de defensa de los contribuyentes. En particular, este objetivo se concretara en aportar argumentos juridicos y estrategias, obtenidos de la investigacion cientifica y de la confrontacion de ideas en seminarios y encuentros academicos, con el fin de: 1) lograr el adecuado equilibrio entre el modo de actuar de la administracion tributaria, basado en los valores y principios de integridad publica de nuevo cuño, y los principios constitucionales, aun vigentes, de defensa de los administrados (art. 24 CE) y de control de la administracion (art. 106 CE); 2) evidenciar que, a la vista del texto constitucional, la reduccion de la conflictividad en materia tributaria no puede suponer la pretericion o el arrinconamiento del acto y el procedimiento administrativo clasicos, sustituidos de facto por actuaciones que no cuentan con respaldo normativo en el ordenamiento juridico actual, por la sencilla razon de que aquellos son garantias constitucionales (art. 105 CE); 3) fomentar el respeto a principios como el de buena administracion y responsabilidad de la administracion, pero tambien del legislador, por cuanto protegen y aseguran el derecho a la defensa de los contribuyentes.
- La influència dels Codis ètics, nacionals i internacionals, en el desenrotllament actual de Dret financer..La plasmació de les exigències d'integritat pública a través del Codi Ètic de la AEAT. El precedent del Codi Europeu de Bona Conducta. La problemàtica naturalesa jurídica dels codis ètics i el principi de reserva de llei en matèria tributària.
- Els reptes i riscos derivats de l'assumpció dels valors ètics d'integritat pública per l'ordenament tributari espanyol.La tendència a la desaparició de l'acte i del procediment administratiu i el minvament del dret fonamental de defensa són efectes paradoxals de l'assumpció de valors ètics com l'observança de la Constitució i les lleis, la centralitat de la ciutadania, la bona fe i la transparència.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
ROSA MARIA LITAGO LLEDO | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
GEMMA SALA GALVAÑ | Col·laborador-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
JUAN CARLOS RIBES KONINCKX | Col·laborador-a | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
JESÚS CUDERO BAS | Col·laborador-a | Universidad Complutense de Madrid | professor-a associat-da |
DIEGO MARÍN-BARNUEVO FABO | Col·laborador-a | Universidad Autónoma de Madrid | catedràtic-a d'universitat |
AITOR ORENA DOMÍNGUEZ | Col·laborador-a | Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitatea | professor-a titular d'universitat |
ALEJANDRO ZUBIMENDI CAVIA | Col·laborador-a | Universidad Complutense de Madrid | professor-a ajudant-a doctor-a |
- Actividades jurídicas.
- Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
- Dret Financer i Història del Dret