GIUV2026-020
Estudi de comunicacions intercel·lulars entre diferents organismes mitjades per vesícules extracel·lulars, inclouent relacions paràsit-hospedadro, planta-patògent i planta-mamífer.
- El nostre grup té àmplia experiència en estudis d'interaccions moleculars entre helmints paràsits, els seus hostes i la microbiota d'aquests, utilitzant tècniques òmiques (genòmica, transcriptòmica i proteòmica). En aquesta línia, hem identificat, aïllat i caracteritzat vesícules extracel·lulars (EVs) en helmints, descrivint-ne el càrrec (proteïnes i RNAs petits) i analitzat el seu paper en la interacció paràsit-hoste. Els nostres estudis se centren en la utilitat de les EVs en el control d'helmintosi (diagnòstic, vacunació i tractament) i la possible aplicabilitat a altres patologies. Així mateix, una altra línia de recerca se centra en l'estudi d'EVs de plantes i el seu paper en la interacció planta-patogen, enfocant-se a les EVs presents en saba floemàtica. Una línia de recerca complementària aborda la caracterització de nanovesícules procedents de plantes i aliments (teixits vegetals i residus d'indústria alimentària) i les seves possibles aplicacions biomèdiques. S'analitza tant la seva aplicació directa (utilitzant models experimentals de patologies amb component inflamatori), com el seu potencial com a vehicles de molècules específiques amb activitat immunitzant (vacunes) o terapèutica, davant helmintosi i altres patologies.
- Caracterizació de vesícules extracel.lulars i el seus components. Aplicacions en salut..Aïllament i caracterització de vesícules extracelul·lars (EV) en diversos helmints paràsits. Identificació de les molècules presents en les EV. Anàlisi de la utilitat de les EV en el control de helmintiasi i altres malalties (diagnòstic, vacunació i tractament).
- Nanovesicles derivades d'aliments.caracterització de nanovesícules procedents de plantes i aliments (teixits vegetals i residus d'indústria alimentària) i les seves possibles aplicacions biomèdiques. S'analitza tant la seva aplicació directa (utilitzant models experimentals de patologies amb component inflamatori), com el seu potencial com a vehicles de molècules específiques amb activitat immunitzant (vacunes) o terapèutica, davant helmintosi i altres patologies.
- Paper de les vesicules extracel.lulars de microbiota intestinal com mediadors de relacions parasite-hoste.El nostre grup treballa per avançar en el coneixement dels mecanismes moleculars implicats en la comunicació entre els paràsits, els seus hostes i la microbiota d¿aquests, amb interès particular en la interacció mediada per vesícules extracel·lulars. Desentranyar el funcionament de les xarxes d'interacció paràsit-hoste-microbiota és fonamental per avançar en el coneixement de la biologia fonamental dels paràsits i generar coneixement que permeta desenvolupar estratègies innovadores per al control de parasitosis d'interès mèdic i veterinari. A més, atesa la capacitat d'alguns helmints (cucs paràsits) per modular el sistema immunitari de l'hoste cap a fenotips antiinflamatoris i la participació de la microbiota intestinal en aquests processos, mitjançant la identificació/caracterització dels mediadors bacterians responsables d'aquests efectes es persegueix aplanar el camí cap al descobriment de nous actius per al tractament de malalties inflamatòries cròniques, la incidència de les quals es manté en creixement continu en les societats industrialitzades.
| Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
|---|---|---|---|
| ANTONIO MARCILLA DIAZ | Director-a | Universitat de València | Catedràtic/a d'Universitat |
| Equip d'investigació | |||
| PEDRO PEREZ-BERMUDEZ INGLES | Membre | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
| MARIA DOLORES BERNAL MEMBRILLA | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| CARLA MARIA SOLER QUILES | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| ALBA CORTES CARBONELL | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| CHRISTIAN MIQUEL SANCHEZ LOPEZ | Membre | Universitat de València | Personal Investigador/a |
| MARIA DEL PILAR RAMIREZ UTRILLAS | Membre | Universitat de València | Personal Investigador |
| ENRIQUE CABAN CENTENO | Col·laborador-a | Universitat de València | Personal Investigador/a |
- Educación universitaria
- Farmàcia i Tecnologia Farmacèutica i Parasitologia
- Autenticidad-Contaminantes-Análisis-Profiling-Foodomics-Calidad alimentaria-Seguridad alimentaria-Estimación de las ingestas-Evaluación del riesgo
- Microbiota
- SEGURETAT ALIMENTÀRIA
- BIODISPONIBILITAT
- EXOSOMES
- ALIMENTACIÓ
- COMPOSTOS BIOACTIUS
- BIOACCESSIBILITAT
- MALALTIES INFLAMATÒRIES SALUT HUMANA I ANIMAL
- HELMINTIASIS
- VESÍCULES EXTRACEL·LULARS
- ALIMENTS FUNCIONALS
















