1.- Contextualització teòrica psicosocial de la infància i l'adolescència
- Globalització i adolescència. Nous canvis en l'estructura social.
o El trànsit de la modernitat a la postmodernitat
o La postmodernidad en la societat actual
o El declivi de l'estat de benestar
o Les teories postmodernas del canvi social
o La percepció de l'adolescent en risc des de diferents òptiques científiques
o Aproximació al perímetre dels adolescents: la globalització a escala micro social

- La socialització de l'adolescent i agents socialitzadors.
o Evolució històrica
o Concepte de socialització
o Principals característiques de la socialització
o Models i funcions de la socialització
o Principals teories sobre la socialització
o Agents socialitzadors
o La socialització i el cicle vital

- Elaboració, execució i avaluació de projectes socials.
o El projecte
o Elaboració i estructura
o Execució
o Avaluació
2.- La prevenció en les polítiques socials en menors
- Polítiques d'atenció a la infància i l'adolescència des dels SS.SS Comunitaris.
o Marco normatiu. Trajectòria i institucions
o Polítiques socials innovadores i reeixides amb la família i infància
o Sintesis conclusiva

- Àmbits de prevenció ( resiliència, regulació emocional, HHSS i empatia). Factors de risc i protecció individuals.
o La conducta prosocial. Concepte
o Variables implicades en la conducta prosocial

- Factors de risc i protecció en l'àmbit de la família
o Família, necessitats i funcions.
o La importància de la prevenció des del sistemes familiars
o Famílies en situació de risc social
o Factors de risc i protecció en la família
o La inclinació com a factor protector
o Les pautes de criança

- Protecció en l'educació formal. Necessitats educatives especials i atenció a la diversitat
o Tipus de centre i modalitats d'escolarització
o Principis i finalitats del sistema educatiu
o NEAE i atenció a la diversitat des del principi d'inclusió educativa
o Mesures d'atenció a la diversitat o Orientació educativa i professional o Coordinació amb la família
3.- El sistema de protecció de menors
- Agents institucionals implicats en la protecció de menors.
o Introducció
o Paraules clau
o Desenvolupament
o Conceptes jurídics utilitzats en protecció de menors
o Normativa
o Àmbits d'aplicació
o Competències
o Institucions de protecció de menors
o Àrees d'intervenció del sistema de protecció de menors en la C. Valenciana
o Serveis especialitzats del sistema de protecció de menors de la C. Valenciana.

- Problemes en l'àmbit familiar. Detecció, abordatge i conseqüències.
o Marco conceptual: la família com a entitat socialitzadora dels fills
o El rol mediador de la família en el desenvolupament dels fills
o Estils de criança
o Alguns dels resultats de la investigació sobre criança
o Control i autodomini com a maneres d'exercir l'autoritat o Les normes, concepte i manera d'inculcar-les

- Adopcions. Característiques, procés i peculiaritats.
o La família adoptiva i els menors adoptats. o Característiques
o Processos
o Dificultats detectades
o Factors de risc

- Menors immigrants no acompanyats.
o Sobre l'ús del concepte de menor immigrant no acompanyat
o Intervenció soci educativa en els centres d'acolliment
o Adolescències i joves migrants
4.- El sistema de reforma de menors
- Marc Històric i Legislatiu

- La mediació com a alternativa al procés sancionador de menors
- Nocions Bàsiques
- Principis i característiques de la mediació
- Què té ella que no tinga jo?
- Camí a seguir per a aconseguir una mediació satisfactòria
- Instruments del mediador
- què ens ofereix la mediació?

- Mesures judicials al mig obert
- El marc legal en la intervenció al mig obert
- L'organització dels programes de mig obert en la comunitat andalusa
- El marc teòric de la intervenció al mig obert
- El marc metodològic de les mesures judicials al mig obert
- Desenvolupament de les mesures de mig obert
- Legislació i normativa

- Mesures judicials privatives de llibertat
- Contextualització històrica
- Principis legals i la seua projecció educativa.
- Mesures d'internament; marc jurídic i soci educatiu
- Projecte educatiu i reglament de règim intern
- Avaluació en centres d'internament
5.- Intervencions específiques amb famílies i menors
5.1.- Intervenció familiar sistèmica. Experiències i intervencions efectives.
o El model sistèmic
o La intervenció familiar des de la perspectiva sistèmica.
o Premisses d'actuació
o La família i la seua complexitat
o La cura de les i els professionals

5.2.- Intervenció educativa. Comunicació, couselling, Intervenció i estratègies grupals. Pedagogia Amigoniana
o Introducció.
o Comunicació.
o Assessorament/Couselling.
o Orientació. El model de #G. Egan.
o Introducció Pedagogia Amigoniana.
o La nostra Identitat.
o Les persones implicades.
o La nostra intervenció de l'i des del sentiment.
o Els mitjans.
o Les activitats.

5.3.- Intervenció sobre violència juvenil. Programes efectius
o L'entrevista motivacional.
o Programes de competència Psicosocial.
o Programa informatiu- motivacional.
o Programa de conductes violentes.

5.4.- Assetjament escolar i ciberviolencia escolar
o Característiques.
o Tipus d'assetjament.
o Factors de risc.
o El ciberassetjament.

5.5.- Prevenció en consum de drogues.
o Situació de partida.
o Fonament de prevenció.
o Tipus de programes preventius.
o Últimes consideracions a tindre en compte en un programa preventiu eficaç.
o Recursos documentals complementaris.

5.6.- Autolesions i conducta suïcida en adolescents: claus per a la seua comprensió i prevenció.
o Introducció.
o Conducta suïcida, un fenomen complex.
o Estrenyent el cércol.
o Valoració del risc i presa de decisions.
o Els professionals com a eina de prevenció.
o Menors i famílies.
o Recursos d'ajuda.

5.7.- Perspectiva de gènere en els i les adolescents. Violència en les relacions.
o La construcció del gènere
o Coeducació.
o Els mites.
o Violència de gènere en l'adolescència.
o Professionals com a agents de canvi.

5.8.- Agressors sexuals. Descripció, avaluació i tractament.
o Descripció.
o Avaluació.
o Tractament.
6.- Violència filie parental
6.1. El funcionament de la conducta humana. Introducció al model cognitiu conductual.
6.2. Trastorns relacionats amb les conductes delictives. Descripció, avaluació i tractament.
6.3. Descripció de la VFP. Conceptualització del problema, prevalença i perfils.
6.4. Etiologia i models explicatius de la VFP.
6.5. Avaluació de la VFP. Anàlisi funcional de les conductes de maltractament.
6.6. Tractament de la VFP. Programa d'intervenció. Treball individual amb hij@s i amb pares/mares.
6.7. Tractament de la VFP. Programa d'intervenció. Treball en grup amb hij@s; Escola de Pares i sessions conjuntes pares/hij@s.
6.8. Correlació de la VFP amb altres problemes específics (drogues, #TIC¿#s i Bulling).
7.- Treballe Fi de Màster
L'indicat pel professorat en cada cas.
8.-Pràctiques externes
Els indicats en el centre de pràctiques.