Comunicar els riscos. Ciència i tecnologia en la societat de la informació

  • Grup d'Investigació en Cultura Científica (SCIENCEFLOWS)
  • Ana M Serra Perales
  • 9 d’abril de 2020
Image de la noticia

La pandèmia de coronavirus ha posat sobre la taula, entre altres, el paper fonamental que juguen els mitjans de comunicació en moments de crisis en els quals la salut i la seguretat pot veure's amenaçada. L'anàlisi d'escenaris de crisis sanitàries i ambientals de la història contemporània que s'arrepleguen a Comunicar els riscos. Ciència i tecnologia en la societat de la informació oferixen un aprenentatge que pot contribuir al fet que institucions, periodistes i divulgadors comuniquen de manera eficaç durant esta crisi global.

Des que en els anys 60 del segle XX començara a desenvolupar-se la comunicació de risc, concebuda com una comunicació destinada a «informar els no experts», l'enfocament de la gestió de riscos ha anat ampliant-se. Hui és ja indiscutible que en el procés comunicatiu la comunitat científica i els reguladors han de tindre en compte al públic. És més, la comunicació de risc ha de ser un element fundacional que promoga el diàleg entre multitud d'actors i les seues perspectives (B. de Marchi) al mateix temps que ajude el públic a comprendre el paper que exercix la ciència en determinades situacions. Els mitjans, per tant, han d'exercir un paper excepcional: contribuir amb una informació que no siga només precisa si no també correcta i útil (C. Moreno).

 

 

Els mitjans, per tant, han d'exercir un paper excepcional: contribuir amb una informació que no siga només precisa si no també correcta i útil

Comunicar els riscos com i per a què?
La confiança és potser el valor que més perjudicat pot eixir per una mala gestió de la comunicació de risc.
I la confiança és la base de la legitimitat. Per això, les fallades en la gestió i comunicació del risc poden minar de manera significativa la legitimitat de les institucions públiques, deixant als ciutadans desorientats i sense saber cap a on dirigir-se (S.Hilgartner).
En escenaris com el de la grip aviària, els individus i les comunitats conéixer els riscos i com evitar-los. En situacions com esta, les alarmes causades per falta d'informació podrien provocar un mal major (Camaño-Puig). El repte en situacions d'intensitat com esta està a aconseguir un difícil equilibri: un missatge potent capaç de véncer la desídia del públic, però no massa enèrgic com per a suscitar temors innecessaris. L'objectiu és generar «confiança mútua, on es pretén que el públic participe i col·labore des del principi i es cree el nivell de temor apropiat».

El repte en situacions d'intensitat com esta està a aconseguir un difícil equilibri: un missatge potent capaç de véncer la desídia del públic, però no massa enèrgic com per a suscitar temors innecessaris


No obstant això, no ha de confondre's la comunicació amb la mera difusió d'informació (Morals-Olives). Per això, més important que el mètode és l'eficàcia de la comunicació. I perquè esta siga eficaç, ha de fer-se mitjançant procediments ràpids i accessibles, de la forma més sistemàtica possible i procurant donar instruccions precises sobre la conducta a seguir pel públic i pels professionals sanitaris.
Com a solucions prospectives per a la comunicació en temps de crisi per a temps incerts, Gil-Calvo proposa a Comunicar els riscos. Ciència i tecnologia en la societat de la informació assumir, en primer lloc, l'evidència que no existix la prevenció total i completa: moltes de les crisis no es poden preveure, els riscos són quasi imprevisibles per pròpia definició. Tanmateix, això no significa una resignació si no que requerix preparar-se per a minimitzar l'abast de les crisis una vegada estes es produïxen. I això implica crear protocols capaços de donar respostes multilaterals, per a implicar tant els sectors ciutadans com als mitjans i autoritats. És fonamental, per tant, que les respostes siguen transparents. Evitar que ningú puga sentir-se desinformat i creient que se li oculta alguna cosa. L'objectiu és que tots posseïsquen un coneixement complet tant sobre les vicissituds desencadenants de la crisi com de les alternatives que s'obrin per a la seua superació. Per a això, s'ha de comptar necessàriament amb els mitjans de comunicació, cooperadors necessaris.
Pots accedir al llibre ací.