La Universitat estudiarà la història de la família italiana pionera del servei postal europeu

Cartell sobre els Tassis.

L'Ajuntament de Camerata-Cornello (Itàlia) i la Universitat de València han tancat aquest dijous un acord en virtut del qual el municipi subvenciona una investigació sobre la família Tasso a Espanya. Els Tasso, coneguts com a Tassis a Espanya i com a Taxis a Alemanya, van ser els pioners del servei postal a Europa. A Alemanya els seus successors conserven el títol nobiliari del Principat de Thurn und Taxis.

L'acord ha estat subscrit per l'alcalde Camerata-Cornello, Gianfranco Lazzarini, i la professora Júlia Benavent, del Departament de Filologia Francesa i Italiana de la Universitat de València. L'acord contempla una ajuda econòmica per a promoure la investigació i la realització de tesis doctorals sobre la família Tassis a Espanya.

La família Tasso, originària de Cornello, va obtenir el privilegi de Carlos V sobre l'ofici de les postes en l'Imperi. La seua labor durant el segle XV al capdavant del servei postal entre Milà i Roma es va ampliar durant les primeres dècades del segle XVI, arribant a monopolitzar el correu de tot l'Imperi dels Ausburgo.

La família de Ruggero, Janetto, Francesco i Leonardo cobrien inicialment els serveis, que després van passar a ocupar els seus descendents. Cada ciutat important de l'Imperi tenia un mestre de postes de la família Tasso o Tassis. El mestre de postes a Espanya era Raimundo de Tassis. L'últim representant de la família a Espanya va ser el Comte de Villamediana, el poeta Juan de Tassis i Peralta, que va morir en una baralla violenta.

L'objectiu de l'acord entre la Universitat de València i l'Ajuntament de Camerata-Cornello és l'estudi dels documents que es conserven en l'Arxiu General de Simancas i en les Biblioteca Nacional i Real. La seua durada serà de dos anys i preveu l'impuls de la investigació sobre la documentació d'aquesta família a Espanya i la publicació dels treballs a Itàlia.

El projecte de l'Ajuntament de Camerata-Cornello inicia en l'any 2012 i té prevista la seua continuïtat fins a l'any 2018, amb la celebració d'una sèrie d'esdeveniments culturals sobre els poetes Bernardo i Torquato Tasso i, també, sobre els mestres de correus de la Família Tassis.

Es diu que els taxis de tot el món deuen el seu nom a aquesta família, la importància de la qual en la comunicació, doncs traslladaven les notícies d'un lloc a un altre, i en el transport d'Europa ha estat, sense cap dubte, fonamental per a la seua construcció.

En el projecte participen moltes Universitats, com les de Innsbruck, la Universitat de Joannina a Grècia, la Sapienza de Roma i la Cattolica de Milà. També paticipan el Museu dei Tasso i della Storia postale, l’Accademia italiana di Filatelia i Storia postale, l'Arxiu central de Thurn und Taxis de Regensburg.
 

Data d'actualització: 20 de de desembre de 2012 13:00.

Llista de notícies