
Disseny, utilització i avaluació de materials, recursos i estratègies per a la docència.
El present projecte s’emmarca dins la línia principal d’innovació educativa general “Disseny, utilització i
avaluació de materials, recursos i estratègies per a la docència”, i té com a línies complementàries: “Ús de les
TIC com a facilitadores de l’aprenentatge i com a recurs didàctic”, “Accions per a fomentar la igualtat de gènere
i la igualtat en la diversitat” i “Accions que contribuïsquen a fomentar la sostenibilitat”.
A partir d’aquestes línies esbossades en la Convocatòria, el nostre projecte pretén donar continuïtat a una tasca
de reflexió i pràctica docent iniciada des de la creació de l’assignatura Documentació i Metodología Científica,
amb la introducció del Grau en Farmàcia, i que s’ha consolidat i formalitzat a partir de la consecució de cincs
projectes d’Innovació Docent. Aquest curs, i atenent a les urgències ecològiques del present, estretament
lligades a la salut i el benestar de les persones, com també la importància creixent social i en el món de la ciència
de la perspectiva de gènere, tot s’ha de dir ambdues qüestions vinculades als ODS, hem volgut dedicar un esforç
especial a implementar aquests aspectes dins les línies habituals que configuren l’acció del nostre grup. A això
cal sumar que aquests temes també estan connectats amb els interessos de recerca dels investigadors que
composen el grup. Estem convençuts que el nostre estudiantat s’ha de concienciar que el paper de transformar
la realitat incerta i injusta que viuen està en les seues mans; no poden ser uns mers espectadors, sinó actius en
favor de l’empoderament. Pensem que la UV fa grans esforços en la implementació dels ODS que es tradueixen
en accions desplegades des de UVsostenibilitat, UVemprén i UVcooperació. Volem donar a conèixer i integrar
dins la nostra assignatura alguna d’aquestes accions com un element d’implicació personal transformador.
Aquest esforç el volem aplicar ara també a l’assignatura que amb el mateix nom i un temari semblant (amb la
salvetat d’alguns temes específics) s’imparteix als Graus de Nutrició Humana i Dietètica i Ciència i Tecnologia
dels Aliments.
D’una banda, des d’un punt de vista ambiental qüestions que van més enllà de la sostenibilitat, com ara el
concepte de “decreixement”, cada vegada són més interpeladors i ens obliguen a la reflexió. La gestió de la salut,
el consum abusiu de medicaments o la dificultat a l’accés són assumptes que estan connectats i que ens obliguen
a repensar en clau de salut global. Per altra banda, no cal tampoc incidir massa en la rellevància de plantejar els
problemes de salut per a les dones derivats dels biaixos de gènere en la recerca i la clínica mèdiques. Cal pensar
la salut des de la diferència i la particularitat del gènere.
No volem, amb tot, deixar d’aprofundir en les metodologies actives desenvolupades a través dels projectes.
Volem que l’estudiantat siga partícep i tinga cert control del seu procés d’aprenentatge. En aquest sentit volem
que l’aula siga un espai per a la reflexió compartida i per al debat, partint de provocar una certa “emoció” que
suscite el seu interés.
Aquest projecte s'emmarca en la línia d’innovació educativa: Disseny, utilització i avaluació de materials, recursos i
estratègies per a la docència; complementant amb l'ús de les TIC, i el foment de la igualtat de gènere i la sostenibilitat.
Objectiu general
Revisar i millorar l’assignatura de Documentació i Metodologia Científica en tots els graus on s’imparteix (Grau en Farmàcia
i Doble Grau en Farmacia i Nutrició Humana i Dietètica; Grau en Nutrició Humana i Dietètica (NHD), Grau en Ciència i
Tecnologia dels Aliments (CTA), mirant de continuar amb les propostes d’implicació de l’estudiantat en el procés
d'aprenentatge, i reforçant els continguts en educació ambiental i amb perspectiva de gènere.
Objectius específics
1. Implantació de noves tècniques docents utilitzant les eines basades en TIC per a la digitalització i disseny de materials,
que milloren l'efectivitat en l'assimilació dels conceptes de l'assignatura.
2. Formar a l'alumnat en valors ètics fonamentats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible per tal que
desenvolupen la seua activitat professional en una societat més lliure, igualitària i democràtica.
3. Donar a conèixer les iniciatives del programa UVsostenibilitat com una via de compromís personal i comunitari en la
transformació de la realitat.
4. Fomentar el treball en grup i la cooperació utilitzant metodologies en línia com a eina de millora per a l'aprenentatge i
valor afegit en el futur laboral.
5. Millorar l'adquisició de les competències de l'assignatura, optimitzant l'estructura i fil argumental dels continguts amb
metodologies actives per a l'ensenyament i l'aprenentatge.
6. Introduir la perspectiva de gènere en les ciències de la salut d’una manera transversal en els temes que això siga possible.
7. Introduir a l'alumnat en la importància de la interdisciplinarietat.
8. Avaluar la millora aconseguida en l'aprenentatge de l'alumnat en termes de taxa d'èxit i rendiment a partir de les
qualificacions obtingudes.
9. Comprovar la satisfacció dels i les estudiants implicats sobre la base de les metodologies docents emprades.
10. Analitzar el grau de satisfacció, dedicació i coordinació dels propis professors i professores participants en el projecte.
Ajuda concedida: 300€
Estudiant grau medicina
[Comunicació/Publicació] Rius, Cristina; Ferragud, Carmel; Pascual, Lluís; Valderrama-Zurián, Juan Carlos, Lucas-Domínguez, Rut, «Buenas prácticas docentes en “Documentación y Metodología Científica” en el Grado en Farmacia», X Jornadas de Sistemas de Votación Electrónica 2023 i IV International Conference on Electronic Voting Systems (Facultat d’Economia [UV], 5 de juny de 2024), Universitat de València, València, 2024, pp. 31-32. DOI: https://zenodo.org/records/12819742
[Comunicació] Rius, Cristina; Ferragud, Carmel; Pascual, Lluís; Valderrama-Zurián, Juan Carlos, Lucas-Domínguez, Rut, «Estrategias efectivas de enseñanza-aprendizaje para incorporar los ODS-3, ODS-5 y ODS-15 y las TIC en “Documentación y Metodología Científica”», X Jornades d’Innovació Educativa de la Universitat de València [Proceedings en premsa; pendent de rebre el certificat de participació].
[Pòster. Vegeu Annex] Carmel Ferragud Domingo, Rut Lucas Domínguez, Cristina Rius Leiva y Lluís Pascual Vidal, «La píldora farmacéutica: uso de vídeos cortos como herramienta colaborativa para el aprendizaje crítico en Farmacia», X Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red (IN-RED 2024), Universitat Politècnica de València, 11 i 12 de juliol de 2024 [Comunicació escrita en premsa].
1. Resultats del projecte:
• Resultats obtinguts, grau de consecució dels objectius inicials.
La transformació i innovació desenvolupada es va estructurar en sis fases:
1. Planificació i Disseny. Adaptació de la Guia Docent a les necessitats digitals actuals, i elaboració de materials didàctics innovadors, incloent-hi presentacions, qüestionaris en línia, articles i vídeos educatius. En aquesta fase, va caldre la formació del professorat en sostenibilitat, TIC i metodologies actives de comunicació com el maneig de plataformes d'aprenentatge en línia celebrades a les facultats de Medicina i Odontologia i Farmàcia i Ciències de l’Alimentació (Moodle) i eines interactives com Padlet, Kahoot, Mentimeter, Wordwall, així com en l'enregistrament i posterior edició de vídeos.
2. Implementació de metodologies d’ensenyament actives. La docència teòrica es va desenvolupar i completar amb activitats interactives com els debats, la resolució de problemes en grup i les tasques amb eines digitals. Al llarg de totes les sessions, el/la docent va mantenir el seu paper com a facilitador/a, guiant les discussions i proporcionant retroalimentació immediata. Per garantir la comprensió del contingut teòric, es van emprar Fòrums en línia, que consisteixen que, abans de cada tema de teoria els i les estudiants participen en un fòrum tancat i no interactiu, en què no poden veure la resposta de la resta de companys /es. El/la docent comparteix un enllaç a un vídeo (entrevista, cançó, escena d'una pel·lícula) o un document plantejant qüestions concretes i l'objectiu és establir una presa de contacte amb el tema abans de la classe teòrica. Posteriorment, el contingut del fòrum i les opinions o comentaris plasmats s'enllacen amb el desenvolupament del tema, juntament amb les explicacions del professorat. Complementàriament, es van realitzar tutories individuals (presencials i virtuals) per resoldre dubtes.
3. Incorporació dels ODS. A través de les sessions teòriques, els fòrums i el desenvolupament de vídeos es van integrar temes relacionats amb els ODS al currículum de l'assignatura. En concret, salut i benestar (ODS3), educació de qualitat (ODS4), igualtat de gènere (ODS5), i medi ambient (ODS15), treballant a més el concepte d'accés obert a la informació científica com a eix transversal en el desenvolupament de continguts intercalats en les activitats de Documentació científica, d'acord amb els principis de l'Agenda 2030, i la comesa de democratització de la ciència i l'educació, sense deixar ningú enrere.
4. Docència pràctica i seminaris. Es van redissenyar set sessions d'informàtica amb dues pràctiques i cinc seminaris seguint la modalitat d'aula invertida on l'alumnat amb els seus ordinadors portàtils s'instal·la la VPN, per iniciar-se en el coneixement de les fonts d'informació, maneig de bases de dades internacionals científic -biomèdiques, gestors bibliogràfics i eines d’avaluació de l’activitat científica. La metodologia docent utilitzant com a fil conductor el manual de l'assignatura, disponible en format imprès o electrònic, juntament amb l'elaboració de set qüestionaris en línia, permet l'anàlisi de cada tema específic i proporciona un espai per a la discussió que afavoreix el treball individual i col·laboratiu de manera paral·lela. Els continguts de ciència oberta, fonamentals per al propòsit de la sostenibilitat, especialment en educació, salut i investigació, es desenvolupen amb caràcter transversal en les 7 sessions de Documentació Científica.
5. Tutories: elaboració de la Píndola farmacèutica. L'activitat està basada en una activitat grupal comunicativa i de gran rellevància a les ciències de la salut, que té com a objectiu la realització d'un vídeo curt, de cinc minuts, sobre un tema relacionat amb la farmàcia, a escollir una llista proposada. Es desenvolupa en dues sessions, la primera de preparació i l'organització de l'activitat i la segona de visualització i avaluació conjunta, més un període de treball fora de l'aula, d'un mes aproximadament de durada. Els i les estudiants han de fer una petita investigació i decidir com comunicar-la als seus companys de manera eficaç.
6. Avaluació continuada i autoavaluació mitjançant qüestionaris en línia i participació en fòrums de discussió, que complementen la nota amb l'examen final de l'assignatura
L'avaluació del projecte es va fer mitjançant una anàlisi exhaustiva dels resultats obtinguts en termes de rendiment acadèmic, satisfacció de l'alumnat i del professorat, i adquisició de competències. Els instruments d'avaluació principals van incloure:
1. Qüestionaris de satisfacció. En finalitzar l'assignatura i el període d'avaluació, es van realitzar enquestes anònimes en línia, als estudiants i estudiantes per avaluar-ne la satisfacció amb les metodologies emprades i amb el desenvolupament de l'assignatura. Aquestes enquestes van proporcionar informació valuosa sobre les àrees de millora i les fortaleses del projecte i les analitzen l'equip docent juntament amb les enquestes d'avaluació del professorat que remet la UV.
2. Anàlisi de qualificacions. Per mesurar l'impacte i l'efectivitat de les noves metodologies en el rendiment acadèmic es van analitzar les qualificacions finals dels i les estudiants, comparant els resultats amb els obtinguts en cursos anteriors.
3. Reunions de seguiment entre l’equip docent. El grup de professors i professores van dur a terme reunions periòdiques, per discutir el progrés del projecte i realitzar els ajustaments necessaris. Aquestes reunions van permetre una coordinació efectiva i una resposta ràpida davant de qualsevol desafiament i imprevist que sorgís.
Els resultats obtinguts han permès desenvolupar eines tecnològiques i metodologies actives que milloren la implicació i l’aprenentatge de competències transversals de l’alumnat de primer curs universitari. L'impacte de la implementació realitzada s'ha vist reflectida en els èxits següents (Figura 1):
1. Implantació de noves tècniques docents utilitzant les eines basades en TIC per a la digitalització i el disseny de materials, que afavoreixen l'efectivitat en l'assimilació dels conceptes de l'assignatura. Les metodologies docents i els continguts de l'assignatura són els mateixos als 5 grups de primer de farmàcia, A (anglès), B i E (valencià) i C i D (castellà) que sumen 268 estudiants el curs 2023-2024.
2. Formació de l'alumnat en valors ètics fonamentats als ODS, perquè desenvolupe la seua activitat professional en una societat més lliure, igualitària i democràtica.
3. Difusió de les iniciatives del programa UV sostenibilitat com una via de compromís personal i comunitari en la transformació de la realitat.
4. Foment del treball en grup i cooperatiu utilitzant metodologies en línia com a eina de millora per a l'aprenentatge i aportant valor afegit al futur laboral.
5. Millora en l'adquisició de les competències de l'assignatura, optimitzant l'estructura i el fil argumental dels continguts amb metodologies actives per a l'ensenyament i l'aprenentatge.
6. Introducció de la perspectiva de gènere a les ciències de la salut d'una manera transversal.
7. Foment de la importància de la interdisciplinarietat a l'alumnat.
8. Increment de la taxa d’èxit i rendiment a partir de les qualificacions obtingudes. El curs 2023-2024 mostra que el 93% dels estudiants han superat l'assignatura (Figura 1).
9. Elaboració de qüestionari propi. Comprovació de la satisfacció de l’alumnat implicats, en base a les metodologies docents emprades mitjançant.
10. Alt grau de satisfacció, dedicació i coordinació dels propis professors i professores participants a la docència.
S’ha elaborat un qüestionari anònim per avaluar en l’Aula Virtural els aspectes del funcionament de l’assignatura i les parts relatives a la implementació del projecte. Són 11 preguntes amb resposta Molt d’acord / D’acord / En desacord / Molt en desacord, i 3 preguntes amb resposta oberta per recollir informació qualitativa. Val a dir que aquesta informació resulta bastant interessant. Per exemple, hi ha una certa insistència en què dues hores consecutives de classe es fan pesades i fan que, en alguns grups (en particular el D) s’abandone una o les dues hores. En quant a temes a incloure o treure, no hi ha informacions significatives, més enllà de la consideració que en general el temari és molt variat. Una petició que es repeteix és la tractar amb deteniment certes eixides de la carrera de Farmàcia, com el treball en hospitals, la indústria, l’oficina, etc.
L’enquesta l’han contestat, per grups, els següents estudiants: A 11; B 42; C 38; D 25; E 8 [total=124 enquestes]
Una anàlisi dels aspectes més significatius posa de manifest:
- Alguns estudiants es queixen de la càrrega de treball. No entenen el que suposa un crèdit en el pla de Bolonya.
Suspensos4%
Aptos35%
Notables58%
Excelente2%
Matrícula De Honor1%
- Al voltant d’un 80% de l’estudiantat considera que les classes teòriques són dinàmiques i participatives. Només un grup (A), junt a alguns estudiants, opinen que no ho són.
- Un elevat percentatge, tot i que va del 60 al 90% segons grups, afirma haver tingut una implicació molt gran en l’assignatura.
- Un baix percentatge, que no arriba al 50% dels estudiants manifesta haver assolit informació suficient sobre els ODS, i que això haja suscitat cap canvi en la seua actitud.
- Hi ha una gran variabilitat, que cal entendre en funció dels interessos dels estudiants, en quant als temes que susciten major interès i els que menys. Fins i tot amb visions contradictòries.
- S’afirma tenir una visió molt clara del que és l’Open Access, per damunt del 80%.
- Hi ha una elevada consideració respecte a la utilitat que va a tenir en un futur les habilitats obtingudes en la part de Documentació, per damunt del 80%.
- Més d’un 90% manifesten haver assolit una visió més àmplia i crítica sobre la ciència, la medicina i la tecnologia.
• Fortaleses i febleses del projecte, obstacles trobats, estratègies de resolució i propostes de millora.
Després de diversos cursos en funcionament el conjunt d’activitats que desenvolupem estan funcionant molt bé. Pensem que cal continuar en l’avaluació a base d’enquestes per copsar l’opinió de l’estudiantat i ajustar-les millor.
En la part de Metodologia científica, després d’apostar per segona vegada per un examen estructurat en quatre apartats (10 preguntes tipus test; comentari d’una imatge; comentari d’un text; pregunta a desenvolupar), ens hem adonat que els estudiants tenen problemes per resoldre els comentaris. Tot i que a les classes es fan aquests tipus d’exercicis ens han demanat alguns que caldria insistir-hi més. El proper curs ho tenim com un punt a millorar.
En qualsevol cas un examen tan variat valora tots els estímuls que els estem donant en les classes, i no només la part escrita.
El nombre d’excel·lents ens sembla massa baix. Segurament està relacionat amb el fet que han de desenvolupar diverses tasques i no en totes apliquen el mateix esforç o no en tenen el mateix interès.
Cal replantejar la manera d’enfocar els ODS, i en concret les dues variables -gènere i medi ambient- que ens havíem proposat, ja que no semblen haver arribat en el grau de profunditat que desitjàvem.
Material docent creat: documents, revistes, podcast, vídeos, imatges...
Hem introduït nous elements en la classe per a la reflexió i discussió. Aquest seria el cas de tres cançons:
Jimmy Sommerville (The Communards), “For a friend” (1987) (Sida i estigmatització)
Carmen París, “Cada cultura tiraniza a su manera” (2008) (culte al cos i abusos de la cirurgia)
Rolling Stones, “Mother’s little helper” (1968) (abús dels ansiolítics)
En el proper curs podríem incorporar un qüestionari per analitzar aquestes peces musicals i d’altres que es puguen incorporar.
- LUCAS DOMINGUEZ, RUTH
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a Curs
- FERRAGUD DOMINGO, CARMEL
- PDI-Titular d'Universitat
- Director/a de Departament
- LUCAS DOMINGUEZ, RUTH
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a Curs
- FERRAGUD DOMINGO, CARMEL
- PDI-Titular d'Universitat
- Director/a de Departament
- SIXTO COSTOYA, ANDREA
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Coordinador/a de Mobilitat
- VIDAL INFER, ANTONIO MARTIN
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a de Mobilitat
- VALDERRAMA ZURIAN, JUAN CARLOS
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- RIUS LEIVA, CRISTINA
- PDI-Ajudant Doctor/A