University of Valencia logo Logo Head Office Logo del portal

Informació actualitzada el 11/04/2024

La Universitat de València ve apostant per la realització de pràctiques acadèmiques externes per a tot el seu alumnat i oferir a la Societat professionals millor preparats.

L'obligació de la inclusió en la Seguretat Social és responsabilitat de l'empresa o entitat que els acull. Per al cas de les pràctiques no remunerades, el marc legal actual possibilita que siga la Universitat qui assumisca aquesta obligació. En aqueix sentit i per al curs 2023/2024, la Universitat de València es farà càrrec d'aquesta inclusió excepte que l'empresa o entitat que aculla a l'estudiantat en pràctiques no remunerades indique expressament que assumeix aquesta inclusió.

NORMATIVA
ENTRADA EN VIGOR

01/01/2024

QUINS EFECTES PRODUEIX LA NOVA NORMATIVA

Alta en el Règim General de la Seguretat Social com assimilats a treballadors per compte d'altre.

COL·LECTIUS INCLOSOS

Estudiantat matriculat en la UV que realitze pràctiques dirigides a l'obtenció de titulacions oficials de grau i màster, doctorat, així com les dirigides a l'obtenció d'un títol propi de la universitat, ja siga un màster de formació permanent, un diploma d'especialització o un diploma d'expert. (PRÀCTIQUES NO REMUNERADES)

COL·LECTIUS EXCLOSOS
  • No estaran compreses les persones que durant la realització de les pràctiques:
    • Figuren ja en ALTA en qualsevol dels règims del sistema de Seguretat Social per exercir una altra activitat laboral.
    • Figuren ja en situació ASSIMILADA A LA D'ALTA amb obligació de cotitzar. (Perceptors de la prestació per Desocupació)
    • Els conste ja el període com COTITZAT a l'efecte de prestacions (Situacions d'excedència amb còmput de períodes de cotització com són les excedències per cures de fills o de familiars en els terminis legals establits).
    • Tinguen la condició de PENSIONISTES DE JUBILACIÓ o d'INCAPACITAT PERMANENT.
  • Pròximament, la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) informarà a la universitat del procediment a seguir per a la no inclusió de les persones que es troben en alguna d'aquestes circumstàncies. Mentrestant, tot l'estudiantat amb pràctiques formatives no remunerades serà donat d'alta en el Règim General.
  • Les altes en el Règim General com a Estudiants en pràctiques formatives no remunerades, NO INTERFEREIXEN amb les situacions descrites, ni poden generar cap perjudici a l'estudiantat, per la qual cosa haurà de comunicar a la universitat qualsevol incidència relacionada amb aquest apartat, enviant un e-mail a l'adreça:
ACCIÓ PROTECTORA

L'acció protectora és la corresponent al règim General de Seguretat Social, amb l'exclusió de la protecció per desocupació, de la cobertura del Fons de Garantia Salarial i per Formació Professional. S'exclou també la protecció per la prestació d'incapacitat temporal derivada de contingències comunes.

RESUM DE LES PRESTACIONS INCLOSES
  • Prestació per Incapacitat Temporal derivada d'ACCIDENT DE TREBALL.
    • Per a l'atenció sanitària, en cas de patir un accident de treball en el centre en el que es realitzen les pràctiques, o en anar o tornar del centre al domicili particular, deurà:
    • En el cas que la mútua UMIVALE ACTIVA expedisca una baixa mèdica per Incapacitat temporal derivada d'Accident de Treball, des del Servei de Prevenció i Medi Ambient de la universitat, es contactarà amb l'estudiantat per a realitzar l'estudi de les circumstàncies de l'accident.
      • Des de la Secció de Seguretat Social, es posaran en contacte amb l'interessat per a sol·licitar-li les dades necessàries per a generar el pagament de la prestació econòmica corresponent.
  • Prestació per NAIXEMENT I CURA DE MENOR
    • L'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) enviarà directament a la Secció de Seguretat Social de la universitat la informació sobre la situació del naixement.
      • La Secció de Seguretat Social contactarà directament amb la persona afectada per a indicar-li els tràmits que haurà d'emplenar.
    • Per al pagament de la prestació econòmica, que es realitzarà DIRECTAMENT PER L'INSS, es contactarà amb l'estudiantat per a informar-lo dels tràmits a realitzar.
  • Prestació per RISC DURANT L'EMBARÀS i RISC DURANT LA LACTÀNCIA NATURAL:
    • Si considera que la realització de les pràctiques pot afectar la seua salut durant l'embaràs o el període de lactància natural, haurà de contactar amb la Secció de Seguretat Social, perquè li indiquem els tràmits que haurà d'emplenar.
    • Per al pagament de la prestació econòmica, que es realitzarà DIRECTAMENT PER LA MÚTUA UMIVALE ACTIVA, es contactarà amb l'estudianta per a sol·licitar-li les dades necessàries per a generar aquest pagament.
RESUM DE LES PRESTACIONS EXCLOSES
  • Incapacitat Temporal derivada de Malaltia Comuna o Accident No Laboral.
    • Es manté el títol pel qual ja es tinguera dret a la prestació per assistència sanitària per a malaltia comuna.
  • Desocupació, FOGASA, Formació Professional.
NÚMEROS D'AFILIACIÓ
  • Per a poder fer efectiva l'alta en el Règim General és necessari que cada estudiant tinga assignat un NÚMERO D'AFILIACIÓ (NAF) l'expedició de la qual és competència de la TGSS. El NAF no té caducitat. S'obté una sola vegada.
  • La TGSS ha habilitat un procediment excepcional pel qual facilita, directament a la universitat, els NAF de tot l’Estudiantat.
  • Una vegada finalitze aqueix procediment excepcional, l’Estudiantat que no dispose de NAF, hauran d'OBTINDRE'L directament i, posteriorment, facilitar-lo a la universitat amb caràcter PREVI a l'inici de les pràctiques (S'actualitzarà aquest contingut per a indicar els tràmits a seguir. A continuació, pot consultar el procediment actual per a obtindre aquest número)
  • En casos excepcionals, la Secció de Seguretat Social podrà contactar amb l’estudiantat per als quals no haja pogut obtindre el NAF, i se'ls informarà de la documentació que hauran d'aportar.
REGISTRE DE LES ALTES I BAIXES EN LA BASE DE DADES D'AFILIACIÓ DE LA TRESORERIA GENERAL DE LA SEGURETAT SOCIAL (TGSS)
  • Per a l'enregistrament de les Altes i Baixes compreses entre el 01/01/2024 i el 20/03/2024, la TGSS ha establit un termini excepcional fins al 31/03/2024. Per aqueix motiu, els períodes definitius d’aquestes altes quedaran registrats amb caràcter definitiu durant el mes d'abril de 2024.
    • Si l'Alta o Baixa s'ha gravat durant aquest termini excepcional, la TGSS, durant el mes d'abril del 2024, rectificarà les dates d'efectes d'aqueixos moviments perquè coincidisquen amb les dates reals d'aquestes Altes i Baixes.
  • Per a les Altes i Baixes que es produïsquen des del 21/03/2024, el termini per al seu registre serà de 10 DIES NATURALS.
ACREDITACIÓ DE LA SITUACIÓ D'ALTA I INFORMES DE VIDA LABORAL
  • L’Estudiantat que ja haja sigut donat d'alta en el Règim General podrà obtindre directament des de la pàgina web de la Seguretat Social l'acreditació de l'afiliació mitjançant un Informe de Vida Laboral. No s'emetrà, per part de la Universitat, notificació a les empreses o entitats de pràctiques sobre l'alta de l'estudiantat. Cada persona haurà d'obtindre’l directament i facilitar-lo en cas de petició de l'empresa.
  • Els informes de Vida Laboral mostraran les dates d'inici i fi de les pràctiques.
  • El grup de cotització de l'Informe de Vida Laboral apareixerà amb el valor 07 (propi de la categoria d'Auxiliars Administratius) i s'indica únicament als efectes del càlcul de les bases de cotització, d'acord amb el que es preveu en l'apartat 7 de la Disposició Addicional 52a de la Llei General de Seguretat Social.
DIES COTITZATS DURANT EL PERÍODE D'ALTA EN AFILIACIÓ
  • La universitat comunicarà a la TGSS els DIES DE PRÀCTIQUES de manera trimestral.
  • Les dades definitives del nombre de dies COTITZATS quedaran reflectits correctament en els Informes de Vida Laboral el mes següent a cadascun dels quatre trimestres de l'any.
  • Cada dia EFECTIU de pràctiques quedarà registrat com 1,61 dia cotitzat, als únics efectes del còmput del temps per a calcular les prestacions a les quals es té dret.
CÒMPUT DE DIES COTITZATS PER PRÀCTIQUES NO REMUNERADES REALITZADES AMB ANTERIORITAT AL 01/01/2024
  • La TGSS publicarà les instruccions perquè les persones interessades puguen subscriure un CONVENI ESPECIAL per a incorporar en la seua Vida Laboral períodes de pràctiques no remunerades realitzades abans del 01/01/2024.
    • El CONVENI se subscriu DIRECTAMENT PER CADA INTERESSAT AMB LA TGSS.
  • Tinga en compte que la universitat només intervé, en aquest tipus de procediments, emetent, si escau, un Certificat, o document similar, que acredite els períodes de pràctiques, d'acord amb el que exigisca la TGSS.
  • Aquesta mesura està en desenvolupament i pendent d'aprovació a través d'una Ordre Ministerial. Es publicarà en aquesta mateixa web la informació relativa a aquest procediment.
CONTACTE

Totes les consultes s’hauran de dirigir a la direcció d'e-mail: afiliacion.practicas@uv.es