UVtransparènciaUniversitat de València Logo del portal

Els departaments són les unitats de docència i d’investigació encarregades de coordinar els ensenyaments d’acord amb la programació de la Universitat de València, fomentar la investigació i les activitats universitàries referents a un o varis àmbits del coneixement.
Els departaments estan constituïts per una àrea de coneixement o conjunt d’àrees, l’afinitat o relació de les quals en justifique l’agrupament des d’un punt de vista acadèmic i amb criteris d’eficàcia i eficiència.
Els departaments tenen adscrits i desenvolupen en un o més centres els ensenyaments inclosos en els diversos plans d’estudis els continguts dels quals siguen propis de llur àrea de o àrees de coneixement.
Segons els Estatuts de la Universitat de València, cada departament es pot organitzar en unitats docents d’acord amb criteris de funcionalitat. Al capdavant de cada unitat docent ha d’haver un coordinador o coordinadora elegit pel Consell de Departament per un període de tres anys amb una única possibilitat de reelecció consecutiva.
Els òrgans de govern del departament són: el Consell, el director o directora i la Junta Permanent. El Consell del Departament elegeix el director o directora i els membres  de la Junta Permanent.
El director o directora de departament és elegit pel Consell de Departament i és nomenat pel rector. Per ser candidat o candidata ha de complir les següents condicions: ser professorat doctor amb vinculació permanent a la Universitat, no haver estat revocat com a tal durant els sis mesos anteriors a l’elecció, i que la candidatura siga avalada per un 10% dels membres del Consell de Departament. La durada del càrrec és de tres anys, amb una única possibilitat de reelecció consecutiva.
Són competències del director o directora del departament, d’acord amb els Estatuts de la Universitat de València:

  1. Exercir la representació del departament
  2. Dirigir, amb l’assistència de la Junta Permanent, la gestió ordinària del departament
  3. Coordinar i supervisar la docència, l’administració i els serveis del departament, executant i fent complir els acords del Consell i, si s’escau, de la Junta Permanent
  4. Convocar el Consell quan ho considere convenient i, en tot cas, quan ho sol•licite, si més no, un 20% dels seus membres
  5. Representar la Universitat de València, per delegació expressa del rector, en qualsevol mena d’actes jurídics que afecten les activitats del departament
  6. En general, totes aquelles competències derivades de l’article 22 dels Estatuts, que regula les funcions del departament, tret de les que es reserven expressament al Consell o, si s’escau, a la Junta Permanent

Són funcions del departament:

  1. Assignar i coordinar la docència dels ensenyaments que tinguen encomanats, d’acord amb la programació del centre o centres on s’imparteixen, i formular les propostes per a l’elaboració d’aquesta programació
  2. Vetllar pel compliment de les obligacions del personal del departament
  3. Promoure i coordinar el desenvolupament de projectes d’investigació
  4. Donar suport a les activitats i iniciatives docents i investigadores dels seus membres, així com a totes aquelles que pretenguen millorar la qualitat dels serveis que ofereix el departament
  5. Organitzar i desenvolupar estudis de postgrau i cursos d’especialització en l’àrea o les àrees de coneixement de la seua competència
  6. Vetllar pel compliment de les previsions de la docència en valencià establertes en l’oferta de curs acadèmic
  7. Administrar l’assignació pressupostària
  8. Fomentar i dur a terme activitats de col·laboració de la Universitat de València amb organismes públics o privats en l’àmbit de la seua competència
  9. Participar en el procés de selecció del personal que ha de desenvolupar les seues tasques en el departament, en els termes que assenyalen la legislació vigent i els Estatus de la Universitat