Grup d'investigació en didàctica de la geometria i en estudiants d'alta capacitat matemàtica - DIDGEOMAC

Referència del grup:

GIUV2013-095

 
Descripció de l'activitat investigadora:
L'activitat d'aquest grup se centra en dues grans línies d'investigació: Investigació en didàctica de la geometria: Anàlisi dels problemes didàctics d'ensenyament i aprenentatge de la geometria en els diferents nivells educatius des de E. Primària fins a la Universitat. En aquests moments, l'activitat se centra, de manera concreta, en: Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la demostració en matemàtiques: Estudi de la problemàtica relacionada amb el desenvolupament de la capacitat de raonament matemàtic. Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la geometria en entorns informàtics: Estudi de les característiques, avantatges i inconvenients de la utilització de tecnologia (ordinadors, dispositius mòbils) i programari educatiu en les classes de geometria. Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la geometria des de la perspectiva del model de raonament matemàtic de Van Gele: Aplicació del model de Van Gele a l'avaluació del nivell de raonament dels estudiants de matemàtiques, al disseny d'unitats d'ensenyament i a l'organització metodològica de l'ensenyament de la geometria. Investigació sobre els estudiants amb alta capacitat matemàtica...L'activitat d'aquest grup se centra en dues grans línies d'investigació: Investigació en didàctica de la geometria: Anàlisi dels problemes didàctics d'ensenyament i aprenentatge de la geometria en els diferents nivells educatius des de E. Primària fins a la Universitat. En aquests moments, l'activitat se centra, de manera concreta, en: Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la demostració en matemàtiques: Estudi de la problemàtica relacionada amb el desenvolupament de la capacitat de raonament matemàtic. Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la geometria en entorns informàtics: Estudi de les característiques, avantatges i inconvenients de la utilització de tecnologia (ordinadors, dispositius mòbils) i programari educatiu en les classes de geometria. Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la geometria des de la perspectiva del model de raonament matemàtic de Van Gele: Aplicació del model de Van Gele a l'avaluació del nivell de raonament dels estudiants de matemàtiques, al disseny d'unitats d'ensenyament i a l'organització metodològica de l'ensenyament de la geometria. Investigació sobre els estudiants amb alta capacitat matemàtica (ACM): Anàlisi didàctica de diverses variables rellevants en l'ensenyament i l'aprenentatge de les matemàtiques per estudiants d'ACM. En aquests moments, l'activitat se centra, de manera concreta, en: Identificació i caracterització de factors didàctics que intervenen en els processos d'ensenyament i aprenentatge d'estudiants amb ACM de E. Primària i ESO: Estudi dels estils de raonament, visualització, resolució de problemes, afectivitat, etc. propis dels estudiants amb ACM de diferents nivells educatius. Desenvolupament d'eines per al disseny i anàlisi d'unitats didàctiques de matemàtiques de E. Primària i ESO amb atenció diferenciada a estudiants amb ACM: Identificació d'elements teòrics útils en la creació d'eines per a analitzar materials didàctics (llibres de text, materials de reforç, etc.) i per a dissenyar unitats d'ensenyament per a les aules.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Aportar conocimiento a la investigacion internacional en educacion matematica en el area de didactica de la geometria
  • Analizar los estilos de demostracion, visualizacion y razonamiento geometrico de estudiantes en diferentes niveles educativos y con diversas capacidades matematicas
  • Analizar las potencialidades de los entornos de geometria dinamica para la enseñanza a estudiantes con diversas capacidades matematicas, en especial con alta capacidad matematica
  • Aportar conocimiento a la investigacion internacional en educacion matematica en el area de enseñanza a estudiantes con alta capacidad matematica
  • Identificar y analizar caracteristicas diferenciadoras de los procesos de resolucion de problemas de estudiantes con alta capacidad matematica
  • Diseñar y evaluar secuencias de enseñanza de las matematicas para grupos de aula que incluyen a estudiantes con alta capacidad matematica
 
Línies d'investigació:
  • Didàctica de la geometria: Anàlisi dels problemes didàctics d'ensenyança i aprenentatge de la geometria des de E. Primària fins a la Universitat.Investigació en ensenyament i aprenentatge de la demostració en matemàtiques. Investigació en ensenyament i aprenentatge de la geometria en entorns informàtics. Investigació en ensenyament i aprenentatge de la geometria des de la perspectiva del model de raonament matemàtic de Van Gele.
  • Atenció a estudiants d'alta capacitat matemàtica: Variables didàctiques rellevants en la seua ensenyança i aprenentatge de les matemàtiques.Caracterització de factors didàctics que intervenen en ensenyament i aprenentatge d'estudiants amb ACM d'educació primària i ESO. Desenvolupament d'eines per a disseny i anàlisi d'unitats didàctiques de matemàtiques d'educació primària i ESO amb atenció diferenciada a estudiants amb ACM. Anàlisi dels processos de resolució de problemes per estudiants amb ACM.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
ANGEL GUTIERREZ RODRIGUEZDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
ADELA JAIME PASTORMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARTA PLA CASTELLSMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
CARMEN MELCHOR BORJAMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
TOMAS QUERALT LLOPISCol·laborador-aConsellería d'Educacióprofessor-a de secundària
SERGIO MANUEL PEREZ POZUELOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociada/associat d'Universitat
MARIA JOSE BELTRAN MENEUCol·laborador-aUniversitat Jaume Iprofessor-a contractat-da doctor-a
MONICA ANDREA MORA BADILLACol·laborador-aUniversidad Estatal Distancia de Costa Ricaprofessor-a
RAFAEL RAMIREZ UCLESCol·laborador-aUniversidad de Granadaprofessor-a titular d'universitat
JUAN MIGUEL RIBERA PUCHADESCol·laborador-aUniversitat de les Illes Balearsprofessor-a ajudant-a doctor-a
 
CNAE:
  • Educación primaria.
  • Educación secundaria general.
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Didàctica de la Matemàtica
 
Paraules clau:
  • estadístiques financeres
  • Alta Capacidad Matemática, Educación Primaria, Educación Secundaria, Diseño de Unidades de Enseñanza, Análisis de Unidades de Enseñanza, Resolución de Problemas