GIUV2015-217
El grup està constituït per investigadors en didàctica de les ciències socials (Geografia i Història). El nostre principal objectiu és el diagnòstic de problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials i proposar solucions que puguen contribuir a superar-los, tant en l'educació formal com en la no formal i informal. Per això, investiguem en la formació del professorat, elaborant propostes de millora; en les competències a adquirir pels joves i el professorat durant l'escolarització obligatòria i postobligatòria; en argumentació i pensament crític en l'ensenyament de les ciències socials; en els obstacles curriculars en l'aprenentatge de l'espai geogràfic i en historiografia, identitats i ensenyament del temps històric.
El principi bàsic que regeixen les intencions educatives de la investigació d'aquest grup no és un altre que revelar els mecanismes que organitzen el funcionament de les societats, en diferents llocs i en temps passats i present. D'aquesta manera, es proposa una rebel·lió contra la hipocresia social que oculta sota la disfressa de la cultura distingida uns continguts allunyats de les preocupacions humanes. Per a aquesta meta cal esbrinar com...El grup està constituït per investigadors en didàctica de les ciències socials (Geografia i Història). El nostre principal objectiu és el diagnòstic de problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials i proposar solucions que puguen contribuir a superar-los, tant en l'educació formal com en la no formal i informal. Per això, investiguem en la formació del professorat, elaborant propostes de millora; en les competències a adquirir pels joves i el professorat durant l'escolarització obligatòria i postobligatòria; en argumentació i pensament crític en l'ensenyament de les ciències socials; en els obstacles curriculars en l'aprenentatge de l'espai geogràfic i en historiografia, identitats i ensenyament del temps històric.
El principi bàsic que regeixen les intencions educatives de la investigació d'aquest grup no és un altre que revelar els mecanismes que organitzen el funcionament de les societats, en diferents llocs i en temps passats i present. D'aquesta manera, es proposa una rebel·lió contra la hipocresia social que oculta sota la disfressa de la cultura distingida uns continguts allunyats de les preocupacions humanes. Per a aquesta meta cal esbrinar com funcionen els raonaments d'alumnes i docents, clarament influïts pel context sociocultural i els factors emocionals i afectius. Per això mateix la investigació proposada entén que l'objecte de la mateixa ha de facilitar la visibilització dels subjectes que fan possible l'educació ciutadana. En conseqüència, les activitats d'investigació estaran molt vinculades a propostes d'innovació educatives i per això mateix se segueix la ruta de projectes curriculars que s'han consolidat des de fa més de vint anys, com és el cas de Gea-Clío. La constitució de grups locals de professors i professores dels diferents nivells educatius ens permetrà relacionar la formació inicial amb la permanent.
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Desarrollar una investigacion educativa que ayude a formular una metodologia didactica que favorezca el aprendizaje de los problemas sociales
- Realizar una investigacion sobre las metodologias educativas en relacion con las representaciones sociales con profesores y alumnos de otros lugares de España, Iberoamerica y otros lugares del planeta. Se pretende generar una comunidad virtual relacionada con instituciones como la RedLadgeo, Nos Propomos!, Geoforo Iberoamericano y Profesores Historia Iberoamericanos, entre otras
- Realizar una investigacion sobre los modelos de perfeccionamiento docente para el desarrollo de una formacion autonoma de las persones, que les permita adoptar unos criterios de argumentacion y decision para programar sus actividades.
- Cohesionar la investigacion educativa con la innovacion didactica para fomentar el espiritu critico y valorar las aportaciones docentes en los metodos de enseñanza y las representaciones sociales de la misma en la consecucion de una ciudadania consciente
- Diagnosticar problemas en la enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales y proponer recursos y metodologias que permitan el desarrollo integral y social de la persona
- Educació socioambiental i didàctica del patrimoni: de local a lo global.La comprensió de problemes socials i ambientals complexos requereix una aproximació interdisciplinària a l'estudi de la geografia, la història i la història de l'art, integrant perspectives patrimonials i de sostenibilitat. Això implica també una aproximació a la cultura dels llocs per a valorar el perquè de la selecció i conservació de determinades restes o entorns que, d'una manera o una altra, poden ser presents en l'àmbit escolar (museus, llocs arqueològics, parcs naturals, monuments, celebracions o festivitats, etc.). La cerca de la interdisciplinarietat aborda conceptes transversals com la sostenibilitat.
- La formació docent des de la investigació acadèmica.La formació del professorat és un eix essencial de tot sistema educatiu. La millora contínua dels processos i experiències formatives dels docents és primordial si es pretén que aquests siguen educadors reflexius conscients del paper que pot tenir l'aprenentatge de les Ciències Socials a l'hora que l'alumnat exercisca la ciutadania democràtica. Aquesta línia d'investigació s'ocupa d'investigar la identitat dels/de les docents en els seus contextos històrics, la formació inicial i formació permanent i el gènere i la coeducació en la formació del professorat.
- Materials curriculars i metodologies docents.Els llibres de text, els recursos tecnològics digitals, els treballs de camp, complementats amb diferents metodologies docents, són eines i estratègies que s'utilitzen amb diferents finalitats en les activitats escolars. Aquests mateixos recursos es poden transformar en fonts documentals de les investigacions en Didàctica de les Ciències Socials. En aquesta línia de treball desenvolupem les activitats relacionades amb l'anàlisi de materials curriculars, normatives legals, proves externes, propostes d'innovació curricular, especialment el concernent a projectes curriculars. Juntament amb això es presta especial atenció a l'estudi de la tecnologia educativa i la didàctica de les ciències socials atesa la metodologia docent utilitzada, els recursos presents a les aules i les pedagogies i els significats ocults inserits en aquesta realitat pròpia del segle XXI.
- Representacions socials i identitats (gènere, nació i interculturalitat).Les identitats (individuals i col·lectives) són molt complexes de definir. D'una banda, representen "un conjunt de trets propis d'un individu o d'una col·lectivitat que els caracteritza enfront dels altres", però també la "consciència que una persona té de ser ella mateixa i diferent de les altres". En aquest sentit aquesta línia d'investigació insisteix en l'aprenentatge escolar com a marc configurador de les identitats i les representacions socials, més enllà del sentit comú reproduït socialment i expressat en els mitjans de comunicació. Per a això, es té en compte la dimensió historicocultural de les disciplines escolars i la tendència a naturalitzar determinats continguts, pràctiques i usos que dificulten la innovació.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
DAVID PARRA MONSERRAT | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
JORGE SAIZ SERRANO | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
HELENA RAUSELL GUILLOT | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
JOSE MANUEL P SOUTO GONZALEZ | Membre | Universitat de València - Estudi General | professor-a honorari-a UVEG |
ELVIRA ASENSI SILVESTRE | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
BENITO CAMPO PAIS | Membre | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
DIEGO GARCIA MONTEAGUDO | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
CARLOS FUERTES MUÑOZ | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
JUAN CARLOS COLOMER RUBIO | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
ANTONIO JOSE MORALES HERNANDEZ | Membre | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
JUAN CARLOS BEL MARTINEZ | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctora/Doctor |
ALVARO FRANCISCO MOROTE SEGUIDO | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
NESTOR BANDERAS NAVARRO | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
NESTOR BANDERAS NAVARRO | Membre | Dirección Gral. Drogodependencias. Consellería de Bienestar social de la Generalitat Valenciana | professor-a de secundària |
RAUL LOPEZ CASTELLO | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctora/Doctor |
RAUL LOPEZ CASTELLO | Membre | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
PAULA JARDON GINER | Col·laborador-a | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
ANTONIO CALZADO ALDARIA | Col·laborador-a | Universitat de València | Ajudant Doctora/Doctor |
JUAN GARCIA RUBIO | Col·laborador-a | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
CARLOS FUSTER GARCIA | Col·laborador-a | Universitat de València | Incidencies Inici de Curs |
IVAINE MARIA TONINI | Col·laborador-a | Universidade Federal do Rio Grande do sul (Brasil) | professor-a col·laborador-a |
NESTOR BANDERAS NAVARRO | Col·laborador-a | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
NESTOR BANDERAS NAVARRO | Col·laborador-a | Dirección Gral. Drogodependencias. Consellería de Bienestar social de la Generalitat Valenciana | professor-a de secundària |
- Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials
- Grup de renovació, innovació, renovació pedagògica, participació social
- Currículo, materiales curriculares, innovación curricular, tecnologia educativa
- Género, identidades, currículo, prácticas
- Representacions socials, mig local, educació ambiental, itineraris didàctics, educació patrimonial