GIUV2016-290
El grup d'investigació té el seu origen en 1985 a partir de la creació de l'àrea de Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació (Reial decret 1888, BOE 257 de 16 d'Octubre de 1984). L'evolució de les universitats i el desenvolupament de MIDE dona lloc, amb el transcurs dels anys, a grups específics, entre els quals naix el Grup d'Avaluació i Mesurament en Educació. D'ell, s'evoluciona cap a un grup d'investigació (Grup d'Avaluació i Mesurament, Educació per a la Cohesió Social -GemEduCo-, així com un altre íntimament relacionat, d'innovació: InnovaMIDE, reconegut com a grup d'innovació educativa i qualitat docent per la Universitat de València. A través de tots dos grups s'atén la finalitat global d'investigació i formació d'investigadors en l'àmbit del Mesurament i Avaluació Educatives. GemEduCo té per objecte l'anàlisi de la capacitat de transformació social que té l'Educació. Per a això, part de la tradició d'investigació desenvolupada des de 2005 a través de projectes finançats en convocatòries competitives en l'àmbit del mesurament i avaluació en educació dirigida a l'estudi de metodologies per al disseny d'instruments i models d'avaluació de sistemes i institucions...El grup d'investigació té el seu origen en 1985 a partir de la creació de l'àrea de Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació (Reial decret 1888, BOE 257 de 16 d'Octubre de 1984). L'evolució de les universitats i el desenvolupament de MIDE dona lloc, amb el transcurs dels anys, a grups específics, entre els quals naix el Grup d'Avaluació i Mesurament en Educació. D'ell, s'evoluciona cap a un grup d'investigació (Grup d'Avaluació i Mesurament, Educació per a la Cohesió Social -GemEduCo-, així com un altre íntimament relacionat, d'innovació: InnovaMIDE, reconegut com a grup d'innovació educativa i qualitat docent per la Universitat de València. A través de tots dos grups s'atén la finalitat global d'investigació i formació d'investigadors en l'àmbit del Mesurament i Avaluació Educatives. GemEduCo té per objecte l'anàlisi de la capacitat de transformació social que té l'Educació. Per a això, part de la tradició d'investigació desenvolupada des de 2005 a través de projectes finançats en convocatòries competitives en l'àmbit del mesurament i avaluació en educació dirigida a l'estudi de metodologies per al disseny d'instruments i models d'avaluació de sistemes i institucions educatives. En aquest període es van abordar els projectes AVACO (Anàlisis de Variables de Context; SEJ2005-05995) i MAVACO (Models d'anàlisis de variables de Context; EDU2099-1385), tots dos finançats com a projectes I+D per l'Estat Espanyol (a través del MICINN). Des de 2013, ja des de l'estructura de GemEduCo, lidera el projecte SECS/EVALNEC (EDU2012-34734; MINECO) "Sistema Educatiu i Cohesió Social: disseny d'un model d'avaluació de necessitats", centrat en la definició ampliada del concepte de Cohesió Social proposta pel Consell d'Europa (2000, 2005). Des de 2016 el Grup desenvolupa un nou projecte competitiu (EDU2016-78065-R; MINECO) centrat en la Validació d'un sistema d'avaluació de titulacions universitàries basat en un Model de cohesió social. Aquests Projectes han funcionat com a element articulador de la docència i la investigació, permetent la defensa de diverses Tesis Doctorals, Treballs de Final de Màster i Treballs de Fi de Grau, així com la publicació de nombrosos articles, segons es mostra en la web del grup.A més, el Projecte EVALEF (2012-2016, codi EDU2011-29467; MINECO) Validació d'un instrument d'avaluació d'Estils Educatius Familiars, ancorat en el tòpic d'avaluació de sistemes educatius, ha obert una línia específica d'investigació en l'àmbit del mesurament educatiu que també es vincula amb l'establiment de lineamients per al disseny de programes d'intervenció amb famílies. Complementàriament, desenvolupa altres projectes de disseny d'instruments de mesurament i sistemes d'avaluació (en l'àmbit de la competència lèxica [EVA-LEX; UV-INV_AE11-42034]-, o de l'avaluació de la xarxa de conservatoris i del disseny d'instruments per a avaluar la competència musical i de dansa -Conselleria d'Educació i Esport; Generalitat Valenciana-) en els quals aplica els seus desenvolupaments en aquestes metodologies. D'altra banda, té una intensa col·laboració amb institucions i investigadors internacionals bé a través de projectes propis, com en col·laboració en projectes internacionals. Especialment esmentar la participació del grup en la Xarxa Iberoamericana d'Investigadors en Avaluació de la Docència (RIIED) i col·laboracions amb universitats d'Iberoamèrica, els Estats Units d'Amèrica del Nord i Europa. Aquest "saber" i "saber fer" forma part de la tasca de formació investigadora del grup GemEduCo, que està implicat amb docència específica sobre mesurament i avaluació en educació en diversos màsters oficials de la Universitat de València (Màster en Política, Gestió i Direcció en Organitzacions Educatives, Màster en Psicopedagogia, Màster en Acció Social i Educativa, Màster en Educació Especial, Màster Internacional de Migracions, Màster en Psicologia Educativa i del Desenvolupament Humà en Contextos Multiculturals) i en el Doctorat en Educació -tots ells de la Universitat de València, i ha donat lloc a la defensa de nombroses Tesis Doctorals i Treballs de Fi de Grau i de Màster. Així mateix, rep nombrosos investigadors convidats i estudiants de doctorat de diversos països per a realització d'estades en la UV. En aquest moment, la seua línia específica de treball se centra en el disseny i desenvolupament d'instruments i plans d'avaluació de Sistemes i Institucions Educatives, Professorat, Alumnat, programes i materials. Així mateix, en col·laboració amb el grup InnovaMIDE dissenya i avalua materials en línia per a la formació en diversos àmbits del mesurament i avaluació psico-pedagògiques. Dos conceptes que estan a la base de totes les línies de treball del grup GemEduCo:
L'educació es realitza per part de tot el conjunt de la societat, des de l'acció intencional desenvolupada en les institucions educatives, fins a tots els elements no-formals que actuen amb conseqüències educatives i els informals, així com l'actuació de models socials de referència, i
El desenvolupament d'una vertadera cultura d'avaluació ha de basar-se en el rigor de la investigació que es realitze sobre les pròpies estratègies i instruments per al mesurament, avaluació i diagnòstic psico-soci-pedagògics. Crear cultura d'avaluació no se satisfà amb "avaluar de manera improvisada o amb una forta càrrega administrativa o política", sinó en el treball minuciós que identifique el valor afegit d'una avaluació ben realitzada des del punt de vista metodològic.
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Desde una perspectiva sistemica y holista, el objetivo principal es desarrollar procesos de evaluacion (modelos, instrumentos y tecnicas) que ayuden a la mejora de la Educacion, concebida como una accion de la sociedad en su totalidad. Para ello, como objetivos especificos, que ya han ido concretandose en desarrollos disponibles para la sociedad, tenemos:
- 1. Investigar sobre alternativas metodologicas que coadyuven a la mejora de los diseños de instrumentos de medicion, tecnicas evaluativas y modelos de evaluacion y diagnostico educativo, a partir de metodologias innovadoras de desarrollo de instrumentos, de validacion metrica y de diseño de pruebas mas eficientes, ofreciendo desde la complementariedad metodologica soluciones utiles y fiables para la elaboracion de instrumentos de calidad.
- 2. Diseñar Modelos de Evaluacion Educativa (de sistemas, Instituciones, programas, materiales y actores de la educacion -profesorado, alumnado, equipos directivos-) basados en la aportacion que realiza la Educacion para la mejora de la Cohesion Social definida segun la propuesta realizada por el Consejo de Europa en Lisboa (2000) y publicada en 2005, como objetivo para el desarrollo de las politicas publicas en la Union Europea.
- 3. Diseñar instrumentos y tecnicas de evaluacion orientados a recabar informacion acerca de las dimensiones incluidas en el Modelo mencionado, que son: Bienestar Social (para todos), Sostenibilidad (a lo largo de la vida), Justicia Social y Equidad (en el acceso a recursos y oportunidades), Integracion de la diversidad (personal y social), Participacion (social). Los instrumentos de evaluacion deben cumplir con las exigencias de calidad (fiabilidad y validez) de los instrumentos de medida, asi como reunir la informacion relevante desde diferentes colectivos (administracion educativa, direccion, profesorado, alumnado, familias) con el fin de aportar la maxima utilidad a la evaluacion del sistema educativo.
- 4. Validar metricamente los instrumentos elaborados. Los instrumentos de evaluacion deben cumplir con las exigencias de calidad (fiabilidad y validez), asi como reunir la informacion relevante desde diferentes colectivos (administracion educativa, direccion, profesorado, alumnado, familias) con el fin de aportar la maxima utilidad a la evaluacion del sistema educativo, en los diferentes niveles evaluados en cada caso.
- 5. Diseñar conjuntos diagnosticos integrados para diferentes propositos psicopedagogicos.
- 6. Ofrecer a centros educativos de diferentes niveles, a partir del modelo y los instrumentos que se elaboran, un feedback significativo sobre su calidad educativa en terminos de contribucion a la cohesion social, y lineas y planes de mejora relevantes para la innovacion continua en esta linea.
- Avaluació dels sistemes educatius.GEM-Educo pretén aportar instruments de mesura i avaluació que servisquen per a valorar les aportacions que l'educació du a terme en pro del desenvolupament i la transformació de la societat, des d'un concepte de cohesió social. Integra diverses perspectives i pretén construir un model global d'avaluació dels sistemes educatius, per a la millora d'educació en pro de la cohesió social. GEM-Educo es desenvolupa amb un compromís: arribar a avaluar el fet educatiu (siga en els sistemes, les institucions, o els programes) des d'una posició que privilegie el dret de tots i totes a una educació de qualitat. És a dir, integrant la inclusió com a base per a l'assoliment de l'excel·lència. En aquest sentit, el concepte de cohesió social que va adoptar el Consell d'Europa (Lisboa, 2000, 2005), com a guia per al desenvolupament de les polítiques públiques constitueix una visió de qualitat integradora i sistèmica, que pot acollir des de qualsevol posició ideològica la idea de qualitat com un dret per a tota la societat. Per això, GEM-Educo pretén aportar instruments de mesura i avaluació que servisquen per a valorar les aportacions que l'educació du a terme en pro del desenvolupament i la transformació de la societat, des d'un concepte de cohesió social. Integra, en definitiva, diverses perspectives i, pel seu caràcter holista ¿globalitzador¿, pretén anar construint un model que necessàriament requereix del suport d'un gran grup d'investigació i de diversos projectes.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
JESUS MIGUEL JORNET MELIA | Director-a | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
JOSE GONZALEZ SUCH | Membre | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
MARIA JESUS PERALES MONTOLIO | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
MARIA PURIFICACION SANCHEZ DELGADO | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
CARLOS SANCHO ALVAREZ | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctora/Doctor |
MARGARITA BAKIEVA KARIMOVA | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
SONIA ORTEGA GAITE | Col·laborador-a | Universidad de Valladolid | professor-a contractat-da doctor-a |
- Educación secundaria general.
- Educación secundaria técnica y profesional.
- Educación postsecundaria no terciaria.
- Educación universitaria.
- Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació
- Evaluación de Sistemas Educativos; Cohesión Social; Inclusión educativa; Instrumentos de evaluación; Metodología de evaluación