Tecnologia instruccional: disseny d'entorns d'aprenentatge efectius - INSTECH

Referència del grup:

GIUV2018-418

 
Descripció de l'activitat investigadora:
La línia d'investigació se centra en el disseny i avaluació d'entorns d'aprenentatge dirigits a potenciar l'aprenentatge actiu i significatiu en diferents contextos instruccionals. En funció del coneixement disponible sobre l'aprenentatge humà, les característiques dels entorns d'aprenentatge efectius es caracteritzen per estar (1) centrats en els aprenents (partir dels seus coneixements i habilitats prèvies, actituds, creences i motivacions: ajudar a establir connexions entre els mateixos i tasques d'aprenentatge obertes, rellevants i significatives , per efectuar el seguiment dels seus progressos individuals i proporcionar suports ajustats a les seues necessitats); (2) centrar-se en el coneixement i en la comprensió, destacant la importància de prevaldre la comprensió profunda, intentant facilitar el desenvolupament d'un coneixement ben organitzat, accessible i flexible en diferents contextos i situacions), (3) prevaldre l'avaluació formativa i la retroalimentació, facilitant als estudiants revisar i millorar la qualitat dels seus aprenentatges, i als professors proporcionar-los les ajudes que els permeten progressar; i, (4) desenvolupar el sentiment de pertinença a una...La línia d'investigació se centra en el disseny i avaluació d'entorns d'aprenentatge dirigits a potenciar l'aprenentatge actiu i significatiu en diferents contextos instruccionals. En funció del coneixement disponible sobre l'aprenentatge humà, les característiques dels entorns d'aprenentatge efectius es caracteritzen per estar (1) centrats en els aprenents (partir dels seus coneixements i habilitats prèvies, actituds, creences i motivacions: ajudar a establir connexions entre els mateixos i tasques d'aprenentatge obertes, rellevants i significatives , per efectuar el seguiment dels seus progressos individuals i proporcionar suports ajustats a les seues necessitats); (2) centrar-se en el coneixement i en la comprensió, destacant la importància de prevaldre la comprensió profunda, intentant facilitar el desenvolupament d'un coneixement ben organitzat, accessible i flexible en diferents contextos i situacions), (3) prevaldre l'avaluació formativa i la retroalimentació, facilitant als estudiants revisar i millorar la qualitat dels seus aprenentatges, i als professors proporcionar-los les ajudes que els permeten progressar; i, (4) desenvolupar el sentiment de pertinença a una comunitat orientada cap a l'aprenentatge, emfatitzant la interacció, l'aprenentatge cooperatiu, el contrastar arguments i prestar-rebre ajudes dels companys. També s'emfatitza el paper de les noves tecnologies en l'educació(formació, ja que faciliten l'aprenentatge basat en problemes del món real utilitzant una àmplia varietat de recursos com ara vídeos, simulacions, demostracions- que incrementen la motivació dels estudiants, proporcionen potents eines de visualització i anàlisi de la informació, ofereixen més oportunitats d'interacció amb els materials d'aprenentatge, de comunicació i retroalimentació per part dels professors i dels iguals, així com construir comunitats d'aprenentatge en què poden participar agents molt diversos. Tòpics: Mètodes d'ensenyament centrats en l'aprenent. Disseny d'instrucció per a promoure l'aprenentatge autoregulat. Avaluació i retroalimentació formativa. Aprenentatge autoregulat: Estratègies cognitives, metacognitives i afectiu-motivacionals. Gestió del temps (Avaluació i intervenció). Promoció de l'engagement acadèmic. Rúbriques d'avaluació. Portafolis electrònics. Formació basades en competències.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Diseño y validacion de entornos y herramientas dirigidos a promover el aprendizaje activo y significativo en contextos educativos/formativos
 
Línies d'investigació:
  • Tecnologia instruccional.Disseny de propostes i eines instruccionals que potencien l'aprenentatge actiu i significatiu.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
RAFAEL GARCIA ROSDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
MARIA DOLORES SANCERNI BEITIAMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
BEATRIZ LUCAS MOLINAMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA DEL CASTILLO FUENTES DURANMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ANIELSON BARBOSA DASILVACol·laborador-aUniversidade Federal da Paraíba (Brasil)professor-a titular d'universitat
 
CNAE:
  • Educación secundaria general.
  • Educación secundaria técnica y profesional.
  • Educación universitaria.
  • Educación terciaria no universitaria.
 
Estructura associada:
  • Psicologia Evolutiva i de l'Educació
 
Paraules clau:
  • Aprendizaje autorregulado, evaluación formativa, retroalimentación, diseño de instrucción