Cos, moviment, música i practiques curriculars - COS

Referència del grup:

GIUV2017-381

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El grup d'investigació "Cos, moviment, música i pràctiques curriculars" és un grup interdisciplinari que té el propòsit de comprendre els factors que impacten el procés de construcció de la identitat i autonomia personal de les xiquetes i xiquets amb especial atenció al moviment i a la música en el currículum de l'Educació Infantil. En general, realitza activitats d'investigació i divulgació sobre les pràctiques curriculars sobre el cos, el moviment i la música en els centres escolars que imparteixen el primer i el segon cicle de l'Educació Infantil. En particular, desenvolupa la seua activitat investigadora en virtut de cinc línies d'investigació en les quals es ressalta la necessitat d'analitzar les pràctiques curriculars que condicionen el coneixement del cos i les seues possibilitats d'acció a través de l'ús d'estratègies i instruments com ara l'ús d'anàlisi de contingut, l'anàlisi crítica del discurs, l'ús de sistemes observacionals de registre, entre altres. Al seu torn, participa en projectes d'investigació i innovació educativa que busquen transferir el coneixement construït en les investigacions tant en la formació del professorat com amb el professorat en exercici. Els...El grup d'investigació "Cos, moviment, música i pràctiques curriculars" és un grup interdisciplinari que té el propòsit de comprendre els factors que impacten el procés de construcció de la identitat i autonomia personal de les xiquetes i xiquets amb especial atenció al moviment i a la música en el currículum de l'Educació Infantil. En general, realitza activitats d'investigació i divulgació sobre les pràctiques curriculars sobre el cos, el moviment i la música en els centres escolars que imparteixen el primer i el segon cicle de l'Educació Infantil. En particular, desenvolupa la seua activitat investigadora en virtut de cinc línies d'investigació en les quals es ressalta la necessitat d'analitzar les pràctiques curriculars que condicionen el coneixement del cos i les seues possibilitats d'acció a través de l'ús d'estratègies i instruments com ara l'ús d'anàlisi de contingut, l'anàlisi crítica del discurs, l'ús de sistemes observacionals de registre, entre altres. Al seu torn, participa en projectes d'investigació i innovació educativa que busquen transferir el coneixement construït en les investigacions tant en la formació del professorat com amb el professorat en exercici. Els membres del grup participen en els graus de Mestra i Mestre en Educació Infantil i Primària, així com en el programa de Màster i Doctorat en Investigació en Didàctiques Específiques.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Desarrollar metodos didacticos basados en el Movimiento musical desde el aula universitaria como paso previo para su validacion en el espacio educativo infantil.
  • Desarrollar, analizar y validar propuestas didacticas basadas en el Movimiento musical y promotoras de las areas motora, cognitiva y socioafectiva, para garantizar la atencion a la diversidad funcional.
  • Analizar la representacion del cuerpo en los materiales curriculares y extracurriculares utilizados en la educacion infantil
  • Analizar los diferentes metodos didacticos utilizados en el ambito de la motricidad infantil
  • Realizar un diagnostico sobre las acciones, programas y estrategias utilizadas en la promocion de la actividad fisica en el curriculo de la Educacion Infantil
 
Línies d'investigació:
  • Anàlisi crítica de la representació del cos en materials curriculars i extracurriculars utilitzats en l'Educació Infantil.Amb aquesta línia d'investigació es pretén descriure i comprendre la construcció del concepte del cos en els materials curriculars i extracurriculars utilitzats en el currículum d'Educació Infantil. Per a això s'inclouen diferents eines metodològiques per a estudiar la construcció del concepte del cos com ara l'anàlisi de contingut i l'anàlisi crítica del discurs tant de les representacions visuals com del text escrit. Amb base en els resultats d'aquesta línia d'investigació, es pretén que el professorat en exercici i en formació aprenga a valorar críticament els materials curriculars que utilitza a les seues aules, així com a proposar materials curriculars alternatius que fomenten una imatge ajustada de les xiquetes i els xiquets.
  • Mètodes didàctics utilitzats en la motricitat infantil.Amb aquesta línia d'investigació es pretenen analitzar els diferents mètodes didàctics utilitzats en l'àmbit de la motricitat infantil i la música que tenen un paper protagonista en el desenvolupament de l'autonomia personal, i es compta, entre altres, amb mètodes musicals que es basen en l'expressió i el moviment corporal com a principal forma de treball. Per a això, es recorre a l'ús de diferents sistemes observacionals utilitzats tant a les aules de psicomotricitat com a l'aula tradicional, els quals permeten analitzar el coneixement didàctic del contingut, el paper del professorat o l'impacte de l'espai, dels materials curriculars, dels elements musicals i de les eines alternatives utilitzades en el currículum d'Educació Infantil.
  • Promoció de l'activitat física en el currículum d'Educació Infantil.Amb aquesta línia d'investigació es pretenen analitzar les accions, els programes i les estratègies utilitzats en la promoció de l'activitat física en el currículum d'Educació Infantil. En general, s'analitzen els correlats i determinants de l'activitat física dins i fora de l'escola que puguen impactar positivament sobre la formació integral de les xiquetes i els xiquets. En particular, s'analitza la conducta d'activitat física durant les sessions de motricitat infantil en virtut de sistemes observacionals de caràcter qualitatiu així com a través de sistemes quantitatius de mesurament de l'activitat física.
  • Formació universitària en moviment musical per a l'Educació Infantil.Amb aquesta línia d'investigació es pretén d'una banda analitzar les propostes metodològiques i les eines musicals que s'utilitzen a l'aula universitària per a afavorir el desenvolupament integral de les xiquetes i xiquets en Educació Infantil. Per una altra, desenvolupar propostes innovadores amb base en el moviment musical perquè el futur professorat d'Educació Infantil no especialista en Música puga aplicar les múltiples possibilitats de desenvolupament cognitiu, socioafectiu, motor i verbal que ofereix l'aplicació d'activitats de moviment musical durant aquesta etapa educativa.
  • Atenció a la diversitat funcional mitjançant el Moviment amb Música.Amb aquesta línia d'investigació es pretén analitzar l'impacte de les pràctiques de moviment i expressió corporal musicalitzades en l'alumnat amb diversitat funcional d'Educació Infantil. Aquesta anàlisi permetrà al professorat universitari desenvolupar propostes metodològiques amb les adequades eines per a la millora de les capacitats motores d'aquest alumnat; amb la qual cosa es veu afavorida la formació del futur professorat d'Educació Infantil en possibilitar-se'n l'inici a la investigació i la comprovació de la utilitat de les pràctiques proposades en els plantejaments didàctics pràctics de l'aula universitària. Al seu torn, es pretén desenvolupar programes de rehabilitació de problemes de motricitat global i fina de l'alumnat d'Educació Infantil, en els quals es combinen les propostes fisioteràpiques tradicionals amb elements musicals adequats, de manera que es potencien els resultats esperats i s'establisquen noves línies d'actuació inter- i multidisciplinàries davant la diversitat funcional motora.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
VLADIMIR ESSAU MARTINEZ BELLODirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
MARIA DEL MAR BERNABE VILLODREMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
HERMINIA VEGA PERONAMembreUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
JOSE DIAZ BARAHONACol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
YOLANDA CABRERA GARCIA-OCHOACol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
NATALIYA FILENKO FILENKOCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
Maria Ángeles Fernández VilarCol·laborador-aUniversidad de Murciaprofessor-a contractat-da doctor-a
 
CNAE:
  • Educación preprimaria.
 
Estructura associada:
  • Didàctica de l'Educació Física, Artística i Música
 
Paraules clau:
  • Cuerpo, materiales curriculares, educación infantil
  • Métodos didácticos, motricidad infantil
  • Actividad física, currículo, educación infantil
  • Movimiento musical, Educación Infantil, Formación del profesorado
  • Movimiento musical, Educación Infantil, Atención a la Diversidad