Geografies literàries - GEOLIT

Referència del grup:

GIUV2021-501

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El grup Geografies Literàries (GEOLIT) destaca per la seua interdisciplinarietat. La gran majoria dels membres pertanyen a l'àrea de didàctica de la llengua i la literatura vinculats fonamentalment al Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la UV. D'entre els col·laboradors del grup, hi participen tant membres de la Universitat de València, des del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials fins la Filologia Clàssica, com a representants de diferents universitats de la Xarxa Vives (UB, UA, UIB, URV, Florida Universitària) vinculats a la UV a través de diferents projectes d'innovació "Geografies Literàries 3.0". El grup incideix en el coneixement del medi social i natural, en la configuració d'actituds i la generació d'emocions i incideix en una educació literària orientada al territori. Pretén avançar en el coneixement i pràctica de les rutes literàries (reals i virtuals) dins de contextos educatius. Les propostes connecten la literatura al territori, amb especial atenció a la perspectiva de gènere, i permeten la reflexió sobre la pràctica didàctica de les rutes literàries. El treball dels diversos membres del grup incideix en les...El grup Geografies Literàries (GEOLIT) destaca per la seua interdisciplinarietat. La gran majoria dels membres pertanyen a l'àrea de didàctica de la llengua i la literatura vinculats fonamentalment al Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la UV. D'entre els col·laboradors del grup, hi participen tant membres de la Universitat de València, des del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials fins la Filologia Clàssica, com a representants de diferents universitats de la Xarxa Vives (UB, UA, UIB, URV, Florida Universitària) vinculats a la UV a través de diferents projectes d'innovació "Geografies Literàries 3.0". El grup incideix en el coneixement del medi social i natural, en la configuració d'actituds i la generació d'emocions i incideix en una educació literària orientada al territori. Pretén avançar en el coneixement i pràctica de les rutes literàries (reals i virtuals) dins de contextos educatius. Les propostes connecten la literatura al territori, amb especial atenció a la perspectiva de gènere, i permeten la reflexió sobre la pràctica didàctica de les rutes literàries. El treball dels diversos membres del grup incideix en les potencialitats didàctiques que ofereixen els itineraris i les rutes literàries en relació a la docència de la llengua, la literatura, la història i el patrimoni, en qualsevol dels nivells educatius, com mostren els materials de materials i bancs de recursos que s'hi han compartit a la web del projecte. Les propostes connecten la literatura amb el territori, fent referència a elements de la literatura popular, a obres de diferents èpoques i a la reflexió sobre la pràctica didàctica de les rutes literàries. La primera línia d'investigació, general i oberta a tot el grup de recerca, se centra en l'estudi dels espais i llocs vinculats a textos literaris, en concret la relació entre la literatura i el territori. Amb aquesta finalitat, s'hi investiguen tant els textos i espais literaris com es dissenyen, analitzen i avaluen dispositius didàctics per a diferents nivells educatius que reforcen actituds positives de promoció cap a la llengua, la literatura, la història, el paisatge i el patrimoni. Realitzem investigacions sobre les possibilitats que ofereixen els itineraris i les rutes historicoliteràries, els itineraris per espais de la memòria o a partir de textos etnopoètics, propis de la literatura de tradició oral. Les investigacions de tipus educatiu contemplen aspectes com l'avaluació de rutes transdisciplinàries, propostes de protocols d'anàlisi, el tractament de la interculturalitat en contacte amb la Geografia Literària, les relacions entre literatura, educació i turisme, les relacions entre creació literària i territori, l'anàlisi d¿experiències amb dones escriptores o les experiències amb rutes literàries, protagonitzades per dones. Parem atenció als mapes literaris i a les interseccions entre geografia, cartografia i literatura. L'ús de mapes amb l'aplicació Google Maps (o altres) ens permet la incorporació d'hipertexts literaris multimodals georeferenciats. A més, fem servir dins el grup el portal de textos literaris ENDRETS (http://www.endrets.cat/). Finalment, s'hi incorporen els ODS a les recerques del grup, en clara incidència amb els temes socialment rellevants, sobretot a aquells que promouen la igualtat de gènere i la recuperació d'espais de memòria històrica i literària. En concret, en relació a la perspectiva de gènere, centrem les investigacions en el paper de les escriptores i les dones en la contemporaneïtat i la història de l'escola valenciana.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Estudiar les produccions literaries (entre les quals les de transmissio oral) vinculades al seu entorn immediat i als espais en que es van gestar
  • Planificar, elaborar i avaluar sequencies didactiques i rutes literaries, en el context universitari dels estudis de Formacio del Professorat
  • Analitzar les interseccions entre geografia, cartografia i literatura i les seues possibilitats didactiques i formatives
  • Incorporar als ambits educatius la recuperacio d¿espais de memoria historica i literaria i la igualtat de genere, com a ODS
  • Caracteritzar la literatura femenina d'autores valencianes i contextualitzar els espais literaris associats a les seues vides i les seues obres
 
Línies d'investigació:
  • Literatura i territori.Determinació del conceptes d'espai i lloc literari. A partir del coneixement del medi social i natural, configuració d¿actituds i generació d'emocions, dins una educació literària orientada al territori. Coneixement i pràctica de les rutes literàries (reals i virtuals) dins de contextos educatius.
  • Dones i literatura.Es pretén investigar la vida i les obres d'un conjunt específic d'escriptores valencianes per a analitzar quina ha estat la seua aportació en la representació dels llocs literaris i classificar els seus paisatges vitals i literaris, per aplicar-ho al context cultural i educatiu actual.
  • La literatura grega i els seus enclavaments literaris.A partir de textos grecs, s'hi analitzen passatges en què es descriuen llocs emblemàtics del món antic. S'hi elaboren rutes literàries de caràcter temàtic: pels principals enclavaments religiosos, per les principals póleis o pels territoris fora de l'àmbit grec i romà.
  • Nous enfocaments en l'ensenyament de E/LE mitjançant la literatura i el territori.L'ensenyament de l'espanyol a estudiants incoming mitjançant l'ús de rutes literàries com a eina didàctica contribueix a millorar les destreses lingüístiques dels estudiants alhora que es converteix en una eficaç eina per a la immersió cultural i l'acostament a la realitat lingüística de l'entorn.
  • Espais de la memòria.Localització d'espais històrics i espais vinculats a llegendes i textos de la memòria oral, que poden esdevenir espais de la memòria col·lectiva a partir de la seua significació, senyalització i projecció social i educativa
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
ALEXANDRE BATALLER CATALADirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
M DEL CARMEN AGULLO DIAZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
HECTOR HERNANDEZ GASSOMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
VIOLETA AIDA ROS FERRERMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctora/Doctor
EDUARDO ESPAÑA PALOPMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
AINA MONFERRER PALMERMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
JORDI OVIEDO SEGUERMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
MARTIN DOMINGUEZ ROMEROCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
M FERNANDA ALAPONT CARBONELLCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAdministratiu/Va
CRISTINA SENDRA MOCHOLICol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
ELVIRA ASENSI SILVESTRECol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
JERONIMO MENDEZ CABRERACol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
JUAN CARLOS COLOMER RUBIOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ANGEL NARRO SANCHEZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA TATIANA PINA DESFILISCol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
NURIA LORENTE QUERALTCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAyudante Doctor/a
Julieta Torrents i SunyolCol·laborador-aUniversitat de Barcelonainvestigador-a
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
  • Otras actividades profesionales, científicas y técnicas n.c.o.p..
  • Educación universitaria.
  • Educación cultural.
  • Actividades auxiliares a la educación.
  • Creación artística y literaria.
 
Estructura associada:
  • Didàctica de la Llengua i la Literatura
 
Paraules clau:
  • Literatura i territori, educació literària; innovació docent.
  • dona i literatura, didàctica de la literatura, innovació docent.
  • literatura griega, mundo clásico; innovación docente.
  • E/LE; rutas literarias, estudiantes incoming; didáctica del español.
  • espai de la memòria, història, paisatge, literatura popular, llegenda