Dona emprenedora i emprenedoria social - MEYES

Referència del grup:

GIUV2021-503

 
Descripció de l'activitat investigadora:
L'àmbit d'estudi d'aquest projecte de recerca són les dones emprenedores i l'emprenedoria social. A partir de la dècada dels 80 van sorgir els primers estudis sobre dones emprenedores i van revelar la diferència que existia entre empresàries i empresaris: característiques de l'empresa, motivacions per dedicar-se a l'activitat empresarial, valoracions dels principals obstacles a l'inici i durant el desenvolupament d'aquesta activitat, trets personals, forma de dirigir l'empresa o els sectors d'activitat escollits. Aquestes diferències justifiquen l'estudi de les dones emprenedores amb autonomia de la teoria empresarial convencional o estàndard, que es refereix a estudis que comparen les dones emprenedores amb l'homònim masculí. En aquest sentit, en les anàlisis de les dones empresàries, s'ha criticat l'ús dels sistemes de valors i la forma de pensar i actuar dels homes. Entre les qüestions més controvertides que s'han referit en els últims anys es troben les següents: (i) les motivacions de les dones emprenedores, (ii) l'emprenedoria com a factor de canvi social i (iii) les diferències entre els emprenedors i les emprenedores. Els estudis sobre emprenedoria social en economies...L'àmbit d'estudi d'aquest projecte de recerca són les dones emprenedores i l'emprenedoria social. A partir de la dècada dels 80 van sorgir els primers estudis sobre dones emprenedores i van revelar la diferència que existia entre empresàries i empresaris: característiques de l'empresa, motivacions per dedicar-se a l'activitat empresarial, valoracions dels principals obstacles a l'inici i durant el desenvolupament d'aquesta activitat, trets personals, forma de dirigir l'empresa o els sectors d'activitat escollits. Aquestes diferències justifiquen l'estudi de les dones emprenedores amb autonomia de la teoria empresarial convencional o estàndard, que es refereix a estudis que comparen les dones emprenedores amb l'homònim masculí. En aquest sentit, en les anàlisis de les dones empresàries, s'ha criticat l'ús dels sistemes de valors i la forma de pensar i actuar dels homes. Entre les qüestions més controvertides que s'han referit en els últims anys es troben les següents: (i) les motivacions de les dones emprenedores, (ii) l'emprenedoria com a factor de canvi social i (iii) les diferències entre els emprenedors i les emprenedores. Els estudis sobre emprenedoria social en economies desenvolupades i en desenvolupament suggereixen que l'emprenedoria social és un aspecte clau per a la creació i diversificació de l'activitat empresarial, el creixement econòmic, l'emancipació i l'empoderament de les dones. Per tant, aquest projecte es basa en la literatura sobre emprenedoria social per desenvolupar un marc que analitze el paper de les dones com a emprenedores socials.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Analizar los factores criticos y contribuir a resolver las barreras a las que se enfrenta la mujer emprendedora
  • Identificar los factores clave de la mujer emprendedora en el emprendimiento social
  • Analizar las motivaciones de la mujer emprendedora en empresas sociales
  • Analizar el papel de la mujer emprendedora como papel de cambio social
  • Identificar el rol de la innovacion como parte del emprendimiento femenino
 
Línies d'investigació:
  • L'emprenedoria com a factor d'inclusió social de la dona emprenedora.Segons la Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa i l'Exclusió Social (EAPN), els riscos d'exclusió social augmenten en els aturats, els baixos nivells d'educació, les dones, els malalts i els membres de grups ètnics.
  • L'empoderament de la dona emprenedora.La mesura definitiva de l'empoderament de les dones rau en els èxits obtinguts amb la seua pròpia agència a l'hora de triar en quines empreses operar i en quines causes socials invertir.
  • La dona com a element clau de l'emprenedoria social.Inclusió social no només de la dona emprenedora a través de la creació de la seua pròpia empresa, sinó també com a creadora d'oportunitats per als més desfavorits, donades les seues característiques intrínseques.
  • Les barreres de la dona emprenedora.Les barreres empresarials a què s'enfronten les dones es poden explicar a través de 5 factors clau: dificultats amb infraestructures i formació, com a conseqüència del gènere, burocràtiques i financeres, competitives i de conciliació.
  • Les motivacions de la dona emprenedora.Les dones, com els homes, s'inicien en l'activitat empresarial per diversos motius que poden ser extrínsecs, intrínsecs o transcendentals. Entre les dones, els motius intrínsecs i transcendentals hi tenen més pes.
  • Les polítiques emprenedores basades en la inclusió social.Les polítiques d'"inclusió empresarial" es defineixen com aquelles que donen suport a l'inici d'un negoci viable com un dret i ajuden les persones desfavorides per superar les barreres a l'emprenedoria.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
ALICIA MAS TURDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
Equip d'investigació
SONIA DASI RODRIGUEZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ANDREA REY MARTIMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctora/Doctor
PAU SENDRA PONSMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctora/Doctor
MARIA ORERO BLATMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
MARIA ANGELES ESCRIBA MORENOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
ANTONIA MOHEDANO SUANESCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA DOLORES GARZON BENITEZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Norat Roig TiernoCol·laborador-aUniversitat Politècnica de Valènciaprofessor-a titular d'universitat
NURIA CHAPARRO BANEGASCol·laborador-aUniversitat Politècnica de Valènciatècnic-a superior d'investigació
JULIAN MONTORO RODRÍGUEZCol·laborador-aUniversity Of North Carolina At Charlotteprofessor-a
 
CNAE:
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Direcció d'Empreses 'Juan José Renau Piqueras'
 
Paraules clau:
  • Emprendimiento; inclusión social
  • Empoderamiento; mujer emprendedora
  • Mujer emprendedora; emprendimiento social
  • Mujer emprendedora
  • Motivaciones;Mujer emprendedora
  • Políticas emprendedoras; inclusión social